verf dekt niet

• Topicstarter Topicstarter seinen
  • Startdatum Startdatum
S

seinen

Guest
Hoi,
Ik ben vandaag begonnen met mijn eerste stappen in het modelbouwen en ben tot nu toe nog enthousiast ;)
Alleen merk ik dat de verf niet in 1x dekt. Ik gebruikt momenteel humbrol oliebasis verf (heb ook nog revell, maar dat komt pas later, kon niet alle verf in revell krijgen namelijk).
Ik heb de plastic onderdelen netjes een paar minuten in een bak met water+afwasmiddel gelegd, en daarna afgespoelt en laten opdrogen, dus ze zouden goed ontvet moeten zijn.
Klopt het, en is het normaal, dat ik de onderdelen 2x moet schilderen om het goed dekkend te krijgen? Of is dat met de revell (op oliebasis) wellicht al beter en ligt het meer aan de humbrol verf? Of kan het komen doordat ik nu net als eerste onderdelen mat-zwart moet verven en de zwart wellicht niet goed pakt?

Ik hoor graag van jullie wat jullie ervaring is met het dekken van de verf. En dan ben ik dus geinteressert in de ervaringen met penseel-verfen, dus niet paintbrushen (daar begin ik wellicht later aan ;).

Alvast bedankt!
Mark

ik weet niet wat je wilt schilderen maar alleen ontvetten werkt dus niet.
je zult de onderdelen eerst wat ruw moeten maken ( matteren) en er evt. een grondlaag op moeten zetten.
een paar minuten in een bakje met wat zeep lijkt mij niet nodig.

Hoi mark,

Misschien een domme vraag maar heb je de verf goed omgeroerd?

Door alles te ontvetten heb je zeer goed gehandeld omdat je daarmee de vettige residu van het gietproces verwijderd hebt. Dit kan het 'pakken' van de verf alleen maar ten goede komen.

Droop

Ik heb de verf netjes geschud en daarna goed doorgeroerd met een tandenstokertje. Dus dat is volgens mij wel goed genoeg.

Misschien moet ik inderdaad eens proberen de boel wat lichtjes op te schuren, dat zal wellicht schelen. Al staat er in de handleiding dat het moet worden ontvet en daarna zelf op moet drogen, dat heb ik dus gedaan maar is blijkbaar niet voldoende.

Nouja, ga straks de tweede laag aanbrengen en dan even kijken of het resultaat mooi en strak genoeg is, anders eens kijken naar een primer oid.

hallo
ik schilder/spuit enkel maar met tamiya verf omdat het op waterbasis is dus je penselen onder de kraan schoon te maken zijn,
maar kunstof ontvetten met een ontvetter en niet afwasmiddel daar zit een soort wax in om te laten glimmen dus geen goede hechting,
schuren met waterproof of met zo een groen scotch schuurlapje
en grondverf is wel aan te raden,
succes met de modlebouw en plaats hier eens een foto van je bouwwerk,
mvg markioo

Ik heb de verf netjes geschud en daarna goed doorgeroerd met een tandenstokertje. Dus dat is volgens mij wel goed genoeg.

Misschien moet ik inderdaad eens proberen de boel wat lichtjes op te schuren, dat zal wellicht schelen. Al staat er in de handleiding dat het moet worden ontvet en daarna zelf op moet drogen, dat heb ik dus gedaan maar is blijkbaar niet voldoende.

Nouja, ga straks de tweede laag aanbrengen en dan even kijken of het resultaat mooi en strak genoeg is, anders eens kijken naar een primer oid.
verf roeren met een tandenstokertje is niet roerenEen rond voorwerp roerd niet.
gr.adrie

Allen bedankt voor de reacties en de tips, die ga ik zeker ter harte nemen!
Ik denk overigens dat mijn probleem lag aan het feit dat ik het verfpotje niet goed genoeg geschud heb of dat het plastic toch nog niet goed genoeg opgedroogd was, gezien ik gisteren ook weer verder ben gegaan en nu dekt de verf wel goed. Af en toe wat bijstippen, maar het pakt nu lekker, dat werkt een stuk prettiger.

Als alles goed is zien jullie me hier vaker, want dan vind ik mijn nieuwe hobby namelijk leuk!

Groet,
Mark

mocht je dit leuk gaan vinden zou je eens kunnen overwegen om de verf te gaan spuiten met een verfspuit icm compressor ( of spuitbus).
deed ik zelf ook met wat grotere delen van 1/24 auto's

dan zal het resultaat nog mooier zijn.

maar dan kan ik wel de tamiya verf aanbevelen

Back