Vergelijken van motorvermogens

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hansv, 12 nov 2011.

1. hansv

hansv

Lid geworden:
    27 aug 2011
    De meeste fabrikanten van scheepsmodellen geven aanwijzingen voor de toe te passen motoren. Maar als ik eigenwijs wil zijn kan ik ook andere typen kiezen.
    Hoe vergelijk ik de te leveren vermogens?
    De prijzen zijn zodanig dat ik geen 10 motoren aanschaf met 10 vertragingen om dan te gaan experimenteren.

Stel dat er drie motoren xyz worden aangeraden. Ik heb liever twee motoren. Van de gewone borstelmotoren kan ik toerentallen en nullaststroom en blokkeerstroom wel vinden, ook efficientie. Bij borstelloze motoren wordt vaak een af te geven vermogen opgegeven.
    Mag ik redeneren dat een borstelmotor met 12 volt en 3 ampère en 75 % een vermogen afgeeft van 27 watt? Met drie motoren dus 81 watt?
    Dan heb ik met een borstelloze van 120 watt dus al ruim voldoende. Ook nog goedkoper vanwege die ene schroefas en schroef en regelaar. Maar het vermogen zal uiteindelijk afhangen van het modelschip en is terug te vertalen naar het opgenomen elektrische vermogen spanning maal stroom. Is een borstelloze motor dan zuiniger?

Het gaat mij dus niet om "ik doe het altijd zo ...." maar om enige technische kennis en uitleg.

Laatst bewerkt: 12 nov 2011
  2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Hans,

Een borstelloze motor heeft over het algemeen een hoger rendement dan een borstelmotor en kan vaak meer vermogen wegsteken, dus in plaats van drie borstelmotoren kun je in jouw voorbeeld inderdaad met één borstelloze motor volstaan. waarbij je, afhankelijk van het gekozen vermogen en toerental sneller én langer kunt varen.

Dat je daarbij niet het vaar- en 'maneuvreergemak' van een tweeschroever zult hebben lijkt me duidelijk, maar zelf met twee kleinere borstelloze motoren zul je een hoger rendement hebben.

Ga je voor buitenlopers, die een hoger koppel hebben dan binnenlopers, en omdat ze méérpoliger zijn ook een mooier regelgedrag bij lage toeren hebben, dan heb je ook geen lawaaige reductie meer nodig om de originele schroefmaat te kunnen draaien.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 13 nov 2011
  3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kv van de nieuwe motoren moet ongeveer gelijk zijn, maximale stroom groter of gelijk aan opgegeven stroom. Rendement ben je ´vrij´ in.

Het in- of uitgangsvermogen dat opgegeven wordt, zegt niet zo veel, het gaat erom welk vermogen achterblijft in de motor want dat wordt omgezet in warmte, en warmte is de beperkende factor.

Laatst bewerkt: 13 nov 2011
  4. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Een ander voordeel van een borstelloze motor is dat deze bij dezelfde prestaties lichter is dan een borstelmotor.
    Een nadeel is dat borstelloze motoren vaak veel hogere toerentallen draaien. Hetgeen resulteert in
    a) een belachelijk hoge snelheid óf
    b) een schroef die schuim staat te kloppen
    c) verbruik van amperes die niet omgezet worden in snelheid, maar in schuim en warmte.

Een paar maanden geleden heb ik eens een topic gemaakt over te vergelijken borstel en borstelloze motoren;

brushlessmotoren-voor-schepen

Met behulp van anderen (die er veel meer verstand van hebben dan ik) geeft het wellicht wat antwoorden op jouw vragen, Hans.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Geldt dat ook voor de Kv´s van buitenlopers Roel? Ik heb geen idee hoe ingeburgerd buitenlopers bij kapiteins zijn.

En wat denk je van deze Kv´s :D ?
    Joby Motors (binnenlopers!)

6. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Nog een krantenwijkje erbij, Ron?

Groet,

Ad

7. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Volgens mij vinden ze dat helemaal niet fijn.
    Zeker bij slecht weer hebben ze liever geen mensen aan dek.

8. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Buitenlopers zijn met drie lijnen beveiligd, soms zes, zelfs in in zwaar weer spoelen die niet overboord.

9. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik heb twee buitenlopers in de Schnellboot S139 liggen... En daarom is het ook een "Schnellboot"...;)
    Langzaam maar zeker komen de BL-motoren in de werkschepen terecht, maar 't is nog geen gemeengoed.

Hoest.... Even naar het prijskaartje kijken... Da's toch een weekje werken.
    Gaat mijn echtgenote niet zo leuk vinden.

:D:D

10. hansv

hansv

Lid geworden:
    27 aug 2011
    Beste Roel
    Wat jammer dat ik jouw draadje niet eerst heb gevonden.
    Als ik in dit forum zoek op "brushless" krijg ik enkele tientallen pagina's. Die draadjes ga ik echt niet allemaal doorzoeken en lezen.
    In het zoeken moet echt iets verbeteren.
    Bedankt, HansV

Maar nu de reden van mijn vraag. Ik heb een Wiesel te restaureren waar nog geen motoren bij zijn. Ik wil graag TWEE motoren inbouwen, als eerste kennismaking liefst borstelloos. Iemand goede raad?

11. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Je had net zo goed op een woord als 'deze' kunnen zoeken Hans. De standaard zoekfunctie is nutteloos, je moet de uitgebreide zoekfunctie gebruiken, daarmee kun je zoektermen combineren (AND, OR), zoeken binnen titel, simultaan binnen meerdere specifieke subfora, op schrijver(s), op topicstarter, op tijdsperiode, ... al deze mogelijkheden kun je combineren. Meer zoekmogelijkheden en -tips, ook handig voor bijvoorbeeld Google en IxQuick:
    [142287] faq-zoekfunctie

Het hoofd ontwikkeling is een Nederlander, de man met baard in deze motorvideo's
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1431347

joby-motors-5-10-15-20kw

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Een "Wiesel" ... Is dat dat makkelijk te bouwen racebootje, of de motortorpedoboot "Wiesel" van Graupner?
    Deze
    dus?

Dan zou de volgende motor in aanmerking kunnen komen:
    Roxxy C35-29 500KV
    Bestelnr: 4988
    Voltage: 10-12v
    RPM onbelast 500 (per volt, dus op 12V 6.000 RPM)
    Max amperage 13
    gewicht 78
    asdiamer 4mm
    power in Watt 130
    Max diameter schroeven: 40mm drieblads
    Max diameter schroeven: 50mm drieblads

Toepassing: modelschepen van 2000 tot 6000 gram
    Vervangt: Navy Kompakt Geared motor.

Echter: de motoren zijn op zich niet zo gek veel duurder, de regelaars echter wel.
    Zeker de regelaars die vooruit en achteruit moeten schakelen.
    En je hebt er 3 nodig, want voor elke borstelloze motor heb je een aparte regelaar nodig. Dus dat loopt nogal in de papieren, hou dat ook in je achterhoofd.

Deel Deze Pagina