Vergroten tekening voor lasercut

Discussie in 'Tekeningen' gestart door Hans Quist, 3 jul 2024.

1. Hans Quist

Hans Quist

Lid geworden:
    31 okt 2023
    Beste, ben een billing boat Calipso aan het restaureren, er zitten tekeningen bij van de boot en een tekening a4 van overzicht lasser gesneden hout, hoe krijg ik deze a4 in de juiste maat om zelf de stukken te kunnen snijden? Er zijn delen die niet meer heel of verkeerd vervangen zijn, hoor graag van een van jullie, groet Hans

2. Altitude100

Altitude100

Lid geworden:
    30 jul 2011
    Bij een copyshop de A4 tekening laten digitaliseren. Lees vooraf dat andere draadje ivm resolutie.
    Liefst geen JPEG (owv compressie-artefacten), maar wel GIF, TIFF of PNG.
    Vervolgens dat digitale bestand importeren in Inkscape, en schalen naar de juiste maat.

Voor het schalen teken ik in Inkscape meestal een rechthoek met een gekende afmeting (bijv. een afstand die je op het model hebt gemeten) met 50% transparante fill, en zonder stroke. Vervolgens schaal je de geïmporteerde afbeelding (Object, Transform, Scale, Scale proportionally) tot de gewenste afmeting (meestal de afstand tussen twee lijnen) overeenstemt met de maat van de getekende rechthoek. In Inkscape kan je in mm werken, zodat je niet moet rekenen met dpi.

Daarna (laten) afdrukken op 100%. Papier uitknippen, en passen op het model.

Have fun@
    Altitude100

3. hbvas

hbvas

Lid geworden:
    6 aug 2024
    Dit is heel afhankelijk van de bestanden die je nu hebt en de machine die je hebt.
    De machine heeft het liefst vectorbestanden, zoals pdf, eps of ai. In mijn geval open ik dit soort bestanden in Illustrator, waarbij ik het zet zoals ik wil, en de machine neemt dit over.
    Kun je iets meer vertellen over het soort bestanden dat je hebt, en het soort machine?

Deel Deze Pagina