Kan iemand mij vertellen welke kleur verlichting er op de voormast van een sleper staan. Ik zelf word er geen wijs uit. Albert
Albert, Laat eens een plaatje van je boot/model zien. Er zijn zoveel slepers. Havenslepers, rivierslepers (niet zoveel meer) en zeeslepers. Op zijn minst heeft een sleper aan de voormast 2 witte toplichten, die 225° over de horizon schijnen. Vrij varend toont de boot één toplicht, slepend twee. Ga je met meer boten aan een schip of ander object trekken, dan komt er een derde toplicht bij. Voor de zeevaart is het (als ik het goed heb) derde toplicht afhankelijk van de lengte van de sleep. Verder kun je toevoegen een rondschijnend wit ankerlicht en een rondschijnend geel of wit fluitlicht. Voor de binnen en riviervaart is dat fluitlicht geel, voor de zeevaart wit. Het wordt getoond in combinatie met het gebruik van de luchthoorn. Kijk verder in de reglementen voor binnenvaart en Rijn of de zeevaart welke lichtseinen er nog meer getoond kunnen worden. Een en ander is dus afhankelijk van de inzetbaarheid van de boot. Gr. Klaas
Hangt er een beetje vanaf waar die voormast staat Harm. Bij mijn Smit Finland staat de mast achter de stuurhut. Bij andere schepen op de stuurhut en dan zou ik dat licht gewoon aan de mast zetten. Daarom vroeg ik ook om een plaatje. Sommige schepen hebben dat licht op het stuurhutdak staan, dicht bij de hoorn omdat dat (toen) schakeltechnisch goed uitkwam. Met de hedendaagse techniek ligt dat allemaal een beetje anders. Kan van schip tot schip verschillen en hangt ook af van de wensen van de bouwer. Denk dat in de tijd van jouw Henriëtte er wel een fluit was, maar nog geen licht. Is allemaal met het elektrisch licht opgekomen. Herinner me nog vaag plaatjes met een voorbeeld van het tonen van het zwaailicht, oftewel het knipperlicht dat getoond moest worden bij het houden van de verkeerde wal. Later is dat ook min of meer gestandaardiseerd qua plaats en frequentie. Bij ons aan boord (bouwjaar 1952) was dat een lamp aan SB kant van de brug. Qua locatie een onding, verblindde veel te veel. Zag recentelijk nog een plaatje waar die op stond, zie onder. Nu worden ze veel hoger gevoerd, vaak geïntegreerd in het blauwe bord. Toen ik in 1972 stopte met varen gebruikten we voor het verkeerde wal varen nog een blauwe vlag. Gr. Klaas.
Natuurlijk hadden ze geen licht terwijl ze een fluit hadden Dat licht is pas gekomen met de motorboten. Als die aan de fluit trokken had je alleen geluid en geen grote stoompluim meer. Komt niet omdat men elektrisch licht aan boord kreeg maar omdat men geen stoompluim meer kon geven samen met de fluittoon. Mijn vraag over een fluitlicht in jouw voormast is beantwoord. Maar een mast achter of op het stuurhuis heet volgens mij beslist geen VOORmast maar gewoon mast. Fluitlicht zit niet in de voormast. Hoewel???? Boordlichten zie ik nu ook al net iets achter de voormast op die mega lange zeeschepen, dus waarom dan het fluitlicht niet ook.
hehe goede middag Dat knipperlicht voor verkeerde wal varen op de rijn is dat nu Geel of Wit sorry ik weet het niet meer op de ATLA Het is al zo lang geleden dus moest ik het hier toch ff vragen. Wil met de restauratie niet erg lukken voor een beginneling maar we komen er wel. Met vr.gr. Ton ATLA
Ton, Ga je je Atla met een blauwe vlag uitrusten, of met een blauw bord? Vaak zie je dat met een blauw bord het witte knipperlicht is geïntegreerd in het bord. Zit dan midden in het bord. Wij gebruikten nog de blauwe vlag en hadden aanvankelijk het witte knipperlicht aan de zijkant van de brug, maar dat was niet zo'n succes. Gaf teveel reflectie/verblinding. Is later verhuisd naar de "kerstboom" achter de stuurhut. Succes verder met de restauratie. Hieronder zusje "Westri" met een blauwe vlag(gestok). Gr. Klaas.
Vraag omtrent de happy hunter zou graag weten welke verlichting de toenmalige Happy Hunter had ,en in het bizonder welke wanneer mvg Motormuis
Motormuis, Kijk eens in het verlichtingsdraadje. Welke verlichting je voert is afhankelijk van de werkzaamheden van het schip. Daarbij moet je denken aan 1. losvarend schip, 2. slepend, 3.slepend met meerdere boten, 3. ankers uitzetten, 4. ten anker, wachtend op werk/ligplaats. Voor zover ik weet worden al deze situaties in het verlichtingsdraadje behandeld. Misschien dat de bewoordingen een beetje afwijken. Kost wat moeite om je in te lezen, maar ze zult ook een beetje moeten snappen waarom verlichting wordt gevoerd en in welke groepen je die kunt schakelen. Tenminste als dat je bedoeling is. Overlezend zie ik dat er geen dek- en stuurhuisverlichting is genoemd. Stuurhuisverlichting brandt, buiten een lamp(je) op de kaartentafel, nooit tijdens het varen. Dekverlichting zie je, ook tijdens het varen, steeds meer branden. Daardoor is het soms moeilijk om de navigatieverlichting te onderscheiden en te zien welke kant een schip uit vaart. Hoop dat je een bouwtekening hebt waarop is aangegeven waar welke lamp in de masten zit. Succes ermee! Gr. Klaas.
Klaas Bedankt voor het antwoord , Ben wel tot de conclusie gekomen om daaruit de verlichting van de HH te distileren nog een hele klus word .Heb wel een tekening van het schip ,Kan dus zien waar welke lamp komt . Maar we komen er wel uit , mvg Kees
Kees, Hebben die lampen op de tekening geen namen of nummers? Zag dat ze in de bouwbeschrijving niet worden benoemd. Op de daarbij bijgevoegde foto zie ik aan de voormast 3 toplichten en bovenop een ankerlicht. Omdat het schip langer is dan 50 meter zal er aan de achtermast ook een toplicht zitten. Verder lichten voor een moeilijk manoeuvreerbaar schip. Zo uit mijn hoofd 3 rood boven elkaar. Waarschijnlijk aan de achtermast. Van achter moet je een heklicht (wit) en sleeplicht (geel) kunnen zien. Ook zal ergens achterop nog een ankerlicht moeten zijn, want de opbouw dekt van achteren gezien het voorste ankerlicht af. Zo te zien boven op de achtermast. Schijnwerper(s) en dekverlichting kun je wel van de tekening halen denk ik. Boordlichten wijst zich vanzelf. Zie op een plaatje dat alle lampunits voor de navigatie dubbel uitgevoerd zijn. Hieronder een link naar voorschriften. Lees deel C (lichten en dagmerken) eens op je gemak door en bedenk dan waar bij de HH genoemde verlichting zou kunnen zitten. Succes ermee. Gr. Klaas. https://www.nautin.nl/wb/media/Wett...er_voorkoming_van_aanvaringen_op_zee(INT).pdf
Hallo Klaas Heb vandaag de tekening eens goed bekeken en gezien ,In de voormast inderdaad 4 witte lichten .In de achtermast aan SB rood wit rood ./Aan BB een wit toplicht en daaronder groen zilver groen . Wat ik onder zilver moet verstaan zou ik niet weten ,Wat er verder op het achterdek moet staan is niet op de tekening te zien ,maar daar kom ik nog wel achter . Weet nu in ieder geval welke verlichting ik moet koppelen . De achtermast is wel een gepriegel ,deze heb ik gemaakt van messing buis , de verlichting maak ik van Led,s dan kan de bedrading door de mast dat is wel zo netjes mvg Kees
Kees, Heb er erg in dat elektronische schakelaars de - schakelen en je dus een gecombineerde + moet gebruiken. Dat zou de messing mast kunnen zijn. Ik maakte de fout om een gecombineerde - te maken. De 6 ledjes in de mast om te draaien zou een optie zijn, maar dan is de kans groot dat ik de 7 haardunne draadjes beschadig. Zit allemaal in een gefreesde groef in de houten mast. Dus nu bezig met een aantal relais. Gelukkig ruimte zat in de romp. Succes verder met je verlichting. De kleur zilver zegt me niets. Is het geen ronddraaiende spiegel van een oranje? knipperlicht? Gr. Klaas. In de bouwbeschrijving nog wat tekst gevonden. De lampjes 467-469 volgens schema „lampenmontage“, tekening II installleren. Op de kleuren letten. Met de draad 470 de lampaansluiting op de juiste lengte maken en naar onderen geleiden. De lampjes worden parallel geschakeld. Het is aan te bevelen een 10-polige stekkerverbinding 472 te gebruiken zodat de opbouw afneembaar blijft. Ook de hekverlichting met een stekkerverbinding aansluiten. - De lampen 456 en 466 plaatsen. De positielampen op hun plaats lijmen en de lampjes van onderuit aanbrengen. Aanwijzing voor de lichtvoering - In hat schema is de aansluiting van de lampjes aan de 3 nog vrije multiswitch kanalen aangegeven. - Als een schaalgetrouwe lichtvoering gewenst is, dan is er minstens een extra schakelmogelijkheid nodig. - In het bijlageblad lichtvoering zijn de schakelingen van de aparte lampgroepen en de aansluiting aan ded aparte kanalen weergegeven. Het model is hiermee voltooid.
Hallo Klaas Dat met die leds is me bekend ,heb verschillende truck,s met leds uitgerust ,,en ook de mast van de HH is de min gr Kees