verlies controle motor die bleef draaien en landing met draaiende prop

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jorrie, 25 jul 2016.

1. jorrie

jorrie

Lid geworden:
    2 jul 2009
    Probleem met regelaar
    En vaste propeller.

Met de schrik bekomen werkte mijn motor van mijn electrozwefer niet meer. Althans na geklommen te zijn bleef de motor draaien op een gelukkg relatief toerental. In de zender van alles geprobeerd trim
    Omlaag voor gas motor uit het programma gehaald maar de motor bleef maar draaien.

De bedoeling is 5 minuten omhoog dan de motor uit aangezien er geen of slechte koeling is. Geland dus met draaiende prop in hoog gras en direct de power eruit getrokken de motor heeft daarbij circa 25 seconden nog doorgedraaid

Hoe kon dit gebeuren en herkent iemand dit? Heb een sunrise esc met bec en 4 lipo cellen.
    Na landing en een nieuw programma op de zender deden alle functies het nog behalve de motor.

Nu weet ik niet of de motor is doorgebrand of dat de regelaar stuk is heb helaas geen vervangende regelaar liggen.

Verder wil de prop niet meer los de landing was niet hard maar denk doordat de prop even vastgezeten heeft dit de boel heeft klemgezet.

Alle tips opmerkingen welkom.
    Het gaat om een nieuwe regelaar die ik zowiezo zal vervangen in de hoop dat de motor geen schade heeft opgelopen het is een reisenhauer met 5:1 vertraging dus Duur grapje anders :(

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Motor veel te heet geworden en nu hebben de magneten hun magnetisme verloren???

De rem werk dan niet meer en je kan de motor "soepel" ronddraaien. Motor is dan veel te zwaar belast geweest. Of dat zo is moet uit de specificaties van de motor blijken. Die specificaties gaan vaak ook uit van een zekere koeling. Regelaar vervangen is niet nodig als de motor defect is.

3. P.L.

P.L.

Lid geworden:
    14 feb 2015
    Even voor de duidelijkheid;
    Het was niet enkel zo dat de rem er niet op stond en dat de prop aan het windmillen was? Op de grond heeft hij nog een halve minuut echt in het gras liggen malen/hakken?

Ik neem aan dat je op de grond voor de start nog even hebt gecontroleerd of je motor het deed etc.. Toen ging hij wel aan en uit zoals gebruikelijk?
    Heb je ergens nog iets aan de eindpunten van je gaskanaal in je zender veranderd?
    Heb/had je een failsafe ingesteld op je gaskanaal? (Sommige regelaars houden er nl. ook niet van als je bij een draaiende motor de accu eraf trekt.)
    Kan het zijn dat je de ESC in programming mode hebt gezet voor je vlucht?

4. jorrie

jorrie

Lid geworden:
    2 jul 2009
    Hoi ja de motor functioneerde prima voor de start. Zowel aan als uit.
    Aan de gas instellingen niks aangepast.
    Geen failsafe ingesteld.
    De motor wilde in vlucht niet uit. Was niet de wind hij draaide duidelijk op een laag toerental.
    Kreeg hem met geen mogelijkheid uit.
    De esc kan volgens mij alleen met een progcard in programming mode gezet worden en zit met klitteband vast daar kan verder niks
    Mee gebeurd zijn. Zitten ook geen knopjes ofzo op.

Landing in hoog gras en heen gerend circa 20 sec nog lopen draaien. Er zat gras in de prop toen ik de romp optilde en toen snel de power eraf. Heb daarna poging gedaan met een nieuwe accu en een nieuw programma in de zender.

5. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Een mogelijk scenario: sommige ESC's zijn zelflerend, en passen de minimum stand aan aan wat de zender voorschotelt bij het inschakelen (als dat signaal tenminste beneden een bepaalde minimumgrens ligt). Als nu je signaal tijdens de vlucht kort wegvalt, en de ontvanger heeft een standaard failsafe op "gas dicht" die lager ligt dan jouw zender doorgeeft, denkt de ESC "hé, een nieuw minimum", en past dat vervolgens aan. Daarna komt de ontvangst van het zendersignaal weer terug, en als jij dan het gas dicht trekt komt het niet aan het "nieuwe" minimum punt van de ESC, en blijft je motor draaien. Ik heb dat ook wel eens gehad, en kon het fenomeen inderdaad herhalen door de zender even uit te schakelen (Multiplex M-link systeem). Test dat ook eens om te kijken of het inderdaad hetzelfde fenomeen is.

Max.

6. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Goed.
    Meerdere onderdelen dit verhaal.

Motor of regelaar kapot.
    Een motor doet niets alleen, die moet aangestuurd worden door de regelaar.
    Rem van de motor zit ook in de regelaar.
    Stel.
    De rem stond niet op de regelaar, zal de prop door de voorbij stromende lucht gewoon blijven draaien. Uit zichzelf stopt hij dan niet.

Kon je op dat punt nog wel gas bij geven?
    Zo nee, lijkt het er op dat de ontvanger geen signaal meer ontving uit de ontvanger.
    Normaal stopt een regelaar dan compleet met werken, dus de motor ook.
    Maar, geen rem ivm gestopte regelaar.

Nu is dit ff lastig voor de geest te halen soms
    In de stress van het moment zie je soms dingen die er niet zijn, of juist normale dingen die er altijd al waren..

Met een stevig draaiende prop in het gras heb je altijd gras in de prop gedraait.
    Je kan aan de grond er om heen zien of er vermogen op de motor stond.
    Meerdere haksporen.. Veel grond op de prop.
    Gebroken prop.
    Zonder vermogen, kan hij nooit echt hakken, en staat de prop in 1 klap stil. Weinig schade.
    Met vermogen stond de regelaar nog te werken. En dan wordt het spannend.

Zo is het ook bijzonder dat de prop nog een tijdje doordraaide na het afkoppelen van de accu.
    Eigenlijk kan dat niet. Of je moet 2 accu's hebben, aandrijf en ontvanger.
    Misschien stoort je gaskanaal omdat de kabel langs iets raars loopt.
    Toch kan de motor zonder stroom nooit doordraaien.
    Al zal hij ook niet remmen..
    Want daar heeft hij ook stroom voor nodig.
    Al zal hij nooit lang op zichzelf kunnen draaien.

Draaide de prop nog toen jij de stroom eraf haalde?

7. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Een motorrem is ook niet bedoeld voor vaste propeller, maar voor klappropellers. De motorrem werkt ook niet continu, maar gedurende een korte tijd. In die tijd kan de klappropeller tot stilstand komen en opklappen. Daarna is de rem niet meer nodig. Gebruik je een vaste propeller, dan zal die na enige tijd, als de rem niet meer werkt, gaan vrijlopen in de vliegwind.

8. P.L.

P.L.

Lid geworden:
    14 feb 2015
    Je hebt gelijk hoor maar er is een kleine nuance.
    Soms kan het bij specifieke modellen fijn zijn om toch bij een starre prop de rem te programmeren. Bijv. als je een fijn kistje uit wilt laten zweven (e.g. deadstick) maar dat het model door de draaiende prop harder afremt dan je wilt.
    En bij de meeste motoren zijn de magneten sterk genoeg om een 12x6 propje gewoon stil te houden.
    Maar zoals gezegd, een foefeltje. Normaliter programmeer je inderdaad geen rem bij een motorkist.

On topic,
    Maar de feitelijke reden van mijn vraag;
    Als de rem niet was geprogrammeerd dan blijft de prop gewoon draaien in de lucht als je het gas eraf haalt.
    Hoe kun je dan merken dat hij wel of niet door accuspanning draait? Alleen als de rem erop staat dan kun je het zien als de prop stil staat.
    Dan neem ik aan dat je de rem erop had geprogrammeerd want je verwachtte zoals ik het lees dat de prop zou stoppen?
    Of zoals vraag 2, draaide de motor nog terwijl hij in het gras lag?
    Gras in de prop zegt niet heel veel.
    Maar als de prop weer ging draaien of nog draaide terwijl je het model optilde en als je de motor pas uit kreeg door de accu eraf te halen dan is dit natuurlijk een duidelijke aanwijzing.

Geen failsafe programmeren is eigenlijk hoofdzonde #1 ook (of wellicht juist) bij elektro............

Ik weet niet welke ESC jij hebt maar eigenlijk kun je 9 van de 10 regelaars met de knuppel programmeren.
    En als je de knuppel op 100% hebt staan en vervolgens de accu aansluit kom je normaliter in programmeer modus (als je dit wilt gaan doen/proberen, altijd de prop eraf!!) en vaak is de motorrem programmeer optie nummer 1.
    De meeste regelaars hebben een beveiliging zodat ze eerst een signaal moeten krijgen voordat ze de regelaar vrijschakelen en dus de motor bedienen. Stel je knuppel staat halfgas, je sluit je accu aan, dan moet je eerst de knuppel naar 0% doen voordat de regelaar vrij schakelt.
    Begin je met de knuppel op 100% dan hoor je een hoop piepjes en als je dan op het juiste moment naar 0% gaat dan kun je bijv. de rem in of uitschakelen.
    Maar goed, TS gaf aan dat hij dit getest heeft voor de vlucht dus dit kan ook buiten beschouwing worden gelaten.
    Of je test was niet goed en je hebt de accu aangesloten met de knuppel op op 100% en bent zonder dat je het wist je regelaar aan het programmeren geweest.
    Rem eraf zonder dat je het wist en verwachten dat de prop stil kwam te staan (wat deze dus niet meer deed).
    Ik zeg maar wat hoor, brain fart zeg maar.

Anders resteert eigenlijk vrij weinig dan dat de regelaar niet goed is of wellicht zoiets zoals Max schreef?

9. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waardoor Kv behoorlijk gestegen zou zijn. En motorstroom wil oplopen met derde macht van Kv, heeeeel rap. Lees de climax onder punt 2 hieronder.

1. Drytesting brushless motors - WFF (RCG user vollrathd)
    2. Overheated magnets result in lower magnet strength (irreversible! :(), which in turn results in higher Kv. Motorcurrent is proportional to Kv cubed.
      Higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → etcetera etcetera, temperature runaway [​IMG]
    3. Determining whether Kv motorconstant (in rpm/volt) is still the same, several simple methods.
      www.bavaria-direct.co.za
      → motor constants
    4. Opening an outrunner for visual inspection
      www.innov8tivedesigns.com

→ resources → video classroom → shaft/bearing replacement videos
      Outrunner Disassembly and Stripping - RCG
    5. Generator test
      (Re)winding and building motors - RCG (sticky)
      → opening post → #40 Generator test

10. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Bij de meeste regelaars is de rem continue aan als dez is geprogrammeerd en de stick onderin staat.
    Remmen kost de regelaar geen elektrische energie, er is daarmee geen reden om de rem na enige tijd er af te halen.
    Bij alle modellen met een starre prop en zonder landingsgestel, zoals bij racers, wordt de rem geprogrammeerd zodat je niet met draaiende prop komt landen en bij iedere vlucht een prop kapot vliegt.

11. jorrie

jorrie

Lid geworden:
    2 jul 2009
    Bedankt voor alle reacties.
    Momenteel krijg ik de prop dus met geen mogelijkheid meer van de motor as af.

Ik las dat het metaal verkoelen mogelijk werkt.
    Zat te denken aan perslucht uit spuitbus dat is erg koud als je het op de motor as spuit.

Daarna kan ik proberen of de motor inmiddels weer werkt. Ik weet niet of het aan de regelaar ligt helaas heb ik geen regelaar die deze spanning aankan. Zit te denken om een jeti esc te kopen heb weinig vertrouwen meer in de sunrise regelaar op dit moment.

Waarschijnlijk samen met een nieuwe motor dan weet ik zeker dat ik weer snel vliegklaar ben. In ieder geval heb ik mocht een van de onderdelen niet defect zijn ( motor en regelaar/esc ) heb ik dan een reserve onderdeel al zal ik de sunrise niet meer gebruiken.

Hebben jullie ervaring met het verwijderen van een vaste prop? Heb al met aardig wat kracht geprobeerd hem los te wikken maar geeft niks meer mee.

Wellicht dat wat wd40 of machine olie werkt al dan niet in samenwerking met wat perslucht om de as te verkoelen

12. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Wat krijg je niet meer los, de propeller van de meenemeras of de meenemer van de motoras.

Is het de propeller die vast zit op de meenemer dat als uiterste redmiddel de propeller naar de as inzagen of inslijpen en afbreken.

De meenemer kan ook vast zitten op de motoras. Er zijn twee typen meenemers. Meenemers die met één of twee imbusschroeven die op de motoras klemmen of een meenemer met een klemconus om de motoras. Denk dat dat het geval is, Meenemers mer schroefbevestiging leveren eigenlijk nooit problemen op bij het losnemen.

Heb ook wel eens een vastzittende klemconus gehad en heb dat als volgt opgelost:

1. Propellermoer verwijderen en de propeller van de meenemeras afhalen.

2. De moer weer op de meenemer draaien tot de schroefdraad van de meenemer bijna uit de moer komt.

3. het dikke deel van de meenemer waar de achterzijde van de propeller tegenaan komt met een tang o.i.d vastpakken.

4. Met een hamer een korte tik op de propellermoer geven.

Met wat geluk "schrikt" de meenemer en komt deze los.

Bedenk dat ook Jeti ESC's stuk kunnen gaan als je een verkeerde motor/accu/propeller/ESC combinatie kiest.

13. P.L.

P.L.

Lid geworden:
    14 feb 2015
  14. P.L.

P.L.

Lid geworden:
    14 feb 2015
    En weer een topic welke een stille dood sterft zonder duidelijk einde....................... [​IMG]

15. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Op vakantie wellicht.

16. jorrie

jorrie

Lid geworden:
    2 jul 2009
    Ja ik was er nog maar log niet vaak in.
    Probleem was de regelaar van sunrise. Heb nu een jeti regelaar besteld en ga er verder geen risico mee lopen.

Motor preventief ook vervangen de oude hou ik als backup.

Deel Deze Pagina