verloopje lipo balance kabel 2x2s --> 1x4s , of beter een 2s2p van maken bij het laden?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Psygho (Emil), 2 aug 2009.

1. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Even voor de zekerheid:

Ik heb 2x een 2s 2200mah zippy (voor de e-revo), en deze worden ook ALTIJD paralel gebruikt.

Mijn idee, voor het sneller laden, zonder teveel verschil in de cellen:

ik maak er met een seriele kabel een 4s pakket van, en maak een verloopje voor de balancer van 2x 2s naar 1x4s. Echter moet ik dan van alle 2 de pakketten de grounds op elkaar drukken ? , ja toch? , want je hebt:
    ook 1 gezamelijke ground van een 2s,3s,4s, etc pakket. Dus in mijn geval:
    mijn custum balance kabel:

Code:
    Pin 1:     - ( ground (gezamelijk)
         2:     + cel 1
         3:     + cel 2
         4:     + cel 3
         5:     + cel 4

De reden voor 1x 4s is dat je dan het mooiste uitbalanceerd, zodat je de minste verschil in de cellen hebt, omdat ik ze dan in 1x op kan laden. Met 2 laadbeurten, is het ene pakket altijd anders dan het andere.

Aan de andere kant je hebt ook 2s2p paketten, welke ik dus ook zou kunnen maken,hoe zit dat met hun balance kabels ??? Moet ik dan gewoon de balance kabels parrallel vast knopen ???

Wat is wijsheid ??????

Emil

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Emil. Het is veruit het beste om de accu's zo te laden als je ze gebruikt. Je gebruikt ze altijd parallel dus moet je ze ook parallel laden!
    Als je ze in serie laad zou dat ook kunnen maar dan moet je ze NIET aansluiten zoals jij weergeeft. Als je de Ground (de min van de accu) aan elkaar knoopt dan zal je één van de twee accu's kortsluiten met alle gevolgen van dien. NOOIT DOEN DUS!!!!
    Hieronder een tekeningetje hoe je het kunt doen. De onderste (twee accu's parallel) heeft de voorkeur omdat je de accu's ook parallel gebruikt. Wanneer je goed naar de tekening kijkt van de twee accu's in serie zie je ook waarom je één van de accu's kortsluit als je de Ground (de min dus) van de twee accu's met elkaar doorverbindt. Nogmaals NIET DOEN! 8O

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Oke super bedankt!!!, maar maak ik dan een denkfout , dat de balance kabel geen gezamelijke min heeft??? Ik heb altijd gedacht dat dit zo was....

Ik maak er dus wel een 2s2p van, en knoop de balance stekkers wel parallel aan elkaar.

Ik koop me wel een kant en klaar omvormertje,(2x2s naar 1x4s) en zal deze eens goed doormeten, en kijken waar ik me denkfout maak.... 3,95 Euro is geen geld voor een goede les, hahahah

4. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    De balancekabel heeft geen "gezamelijke min". Elke cel moet je zien als een. Als je cellen parallel zet dan heb je in weze weer een cel (met dubbele capaciteit)

Kijk maar goed naar tekening 2 van Ernst, daar zit je denkfout.

5. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ik zie ook wel waar ik me fout maak, echter doordat je maar 3 draden hebt bij 2 cellen,(bij een iedere aparte cel verwacht je er dus 4) ging ik ervanuit dat je dus een gezamelijke min/plus had, ipv een middenaftakking.....

Zo zie je maar weer, ben geen electro noob, maar maak dus ook denkfoutjes. Zo kun je het hebben dat je dus een kei bent met het repareren van audio visuele apparaten, auto electronicaetc,etc, maar de mist in gaat bij iets simpels als een balancer verloopje van een lipo....

6. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Kijk nog maar eens naar tekening 2 en zie de aansluiting in het midden. Daar komen dus twee draden bij elkaar zoals dat eigenlijk van elke andere cel ook gebeurd dus je redenatie dat het eigenlijk 4 draden moeten zijn klopt ook wel. Het is alleen zinloos om die extra draad ook te plaatsen omdat het dezelfde is als degene die er al zit. :).

Alleen omdat er twee balancerstekkers worden gebruikt doe je op dat punt wel twee draden bij elkaar. Dit is precies de aftakking waar je bij twee LiPo paketten de plus en min aan elkaar doet om ze in serie te schakelen.

7. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Yep, het is me duidelijk..... :)

8. snoebel

snoebel

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Emil, als je het in serie wilt doen moet je de packs zo opladen :

Met dank aan : http://scriptasylum.com/rc_speed/_lipo.html voor het plaatje.

Je gaf in het andere topic aan dat het beter was om parallel te laden naar aanleiding van deze tread. Ik waag het toch om te zeggen dat ik persoonlijk denk dat het altijd beter is om iedere cell apart te kunnen monitoren tijdens het laden. Zeker omdat we de lipo's in auto's gebruiken (en ze ook nog soft case zijn) vind ik het veiliger om de lader te laten detecteren of een cel defect is. Een beschadigde cel is zo gebeurd.

9. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Daar heb je idd een goed punt...

10. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Even een kickje van dit topic aangezien het om exact hetzelfde onderwerp gaat en het topic nog niet zo oud is.

Ik ben van plan mijn 2S Turnigy LiPo's in serie te gaan laden (worden in serie gebruikt in de HPI Savage Flux). Nu heb ik thuis wel al een 2 * 3S -> 1 * 6S adapter liggen. Zojuist gewoon 2 * 2S LiPo's op de 2 * 3S connectors aangesloten en die op de 6S poort geduwt maar dan wil de lader niet laden, melding : no battery.

Iemand een idee hoe ik met behulp van dit kabeltje 2 * 2S kan laden?

11. Bakker

Bakker Guest

Is er niet een standaard kabel je krijgen waarmee je twee van deze accu's tegelijk kunt laden? Ik heb ook de Turnigy 2s 5000mah accu's.
    Nu moet ik ze straks 1 voor 1 laden, kan dat ook met 2 tegelijk met de juiste kabel dus?

12. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Ja dat kan mits je een goede laad en balance kabel hebt, bovendien moet je lader het natuurlijk wel aankunnen ;)

13. Bakker

Bakker Guest

Welke kabel moet ik dan hebben?
    Of kan het met de kabel welke Nard Cox aangeeft?

14. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Ik ben nu ook opzoek naar die kabel, daar ging mijn vraag over.

15. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Je kan niet met een kabel die voor 2x 3S is 2x 2S gaan laden .

Je moet het gaan doen zoals op de laatste foto , dus in serie zetten en op de 4S van de lader aansluiten .

Pararallel zetten van zulke zware cellen gaat op korte termijn problemen geven omdat je niet elke cel apart balanceert .

Mvg Johan

16. Bakker

Bakker Guest

Dat is duidelijk, maar moeten we die kabel zelf gaan maken of zijn die er standaard ook al?

17. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Daar proberen we nu achter te komen. Ik ga dadelijk nog even iets proberen, wellicht dat het werkt.

18. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Ik denk dat je zelf moet gaan solderen .
    Voor kant en klare verloop stukken is (nog) geen markt, en je hebt ook weer verschillende stekkers .

Mvg Johan

19. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Het is me gelukt :D

Moest alleen even met de draadjes spelen van de voorheen genoemde balancer adapter!!

Nu nog een rijdende Flux en ik ben happy...

20. Bakker

Bakker Guest

En wat heb je nu gedaan???

Deel Deze Pagina