Beste, Met welke set kan je het verste gaan?? Ik spreek dan over 10km en meer...is dit mogelijk?? Tot hoors, Tom
Hallo tom, Ben je beginner of gevorderd? Het kan, advies klein beginnen en uitbouwen. Vooral veel lezen o.a rcgroups en fpvlab. Fpv mag officieel tot 300m daarom zul je op dit forum niet veel afstanden vinden
He. Ik ren achter me kist aan Dus ik red 400 meter Fpvforum. Is ook wel wat te vinden Google er op los
1280 mhz, Patch antenne voor ontvanger, Cloverleaf als antenne op je zender (1w zender of meer) en iemand die je patch antenne richt op je model, en geen storing, dan kom je al een heel eind
Beetje veel vermogen hè 1 watt of meer. Idd als je nog moet beginnen is het hebben over max afstanden van 10 km of meer echt NOT DONE!! Een NO NO!. Vlieg al geruime tijd maar ben zelfs nog nooit zover geweest. Ook helemaal niet nodig. En als je vragen hebt als deze heb je nog niet de moeite genomen om ook maar iets te lezen.
als je 10 km wil is 1000mw denk ik wel minimaal, alhoewel, de patch antenne's op je ontvanger helpen sowieso ook wel erg mee met het bereik.
Nee hoor, 1000mw is echt veel te veel, krijg je kopzorgen van. De helft en een goede richtantenne. Overigens reageert topic starter niet meer.....
Heb je ervaring mee Rubbaaaaaa? Ook wat je in de eerdere post inzake dit onderwerp aangeeft is pure onzin. Als je adviezen wilt geven, weet dan minimaal waar je het over hebt. In dit verband is een1000 mW a big No NO, zoals al eerder is aangegeven. De helft van het vermogen is niet eens nodig om 10 km te halen. En een patch (die meestal lineair is), gaat niet samen met een Circulair... (een Cloverleaf) zoals je aangeeft. MAW.. onzin wat je aangeeft.
Niet iedereen is dagelijks op het forum. Hij is na het stellen va de vraag niet meer ingelogd geweest. Groet, Ad Bakker
Volgens mji gaat dat best samen, maar het kost je wel 3dB signaal. En misschien bedoelde hij wel een circulaire patch, je weet maar nooit . Een lineaire patch geeft ook geen reflectieonderdrukking, tenminste niet in het vlak waarin hij gepolariseerd is (horizontaal of verticaal). Dus het is verre van ideaal. Met hetzelfde gemak neem je een helical en weg zijn al je nadelen Los hiervan, de verste afstanden haal je denk ik makkelijker met lineair gepolariseerde antennes (b.v. inverted vee / yagi), ook al staat het record met circulair gepolariseerde SPW / Schotel. Ik kan er naast zitten. Martin
Nee zit je er helemaal niet naast.. met een Helical en SPW en 1000mw (eigenlijk 850mW), is er >100 km gevlogen. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1661795 Vandaar ook de big NO NO inzake gebruik van 1000mW als de vraag is om verder te kunnen komen dan 10 km (maar geen max. noemende...). Een (goede) Circulair Patch is duur en moeilijk verkrijgbaar.... neem (of liever bouw ) dan een Helical en SPW en je vliegt met 500 mw (of minder) ruim 10 km (en veeeel verder op goede dagen). Hup hup... even naar de Gamma en 2 x transparent badkamergordijn stokjes halen.... http://fpvlab.com/forums/showthread.php?3196-70KM-ANTENNA-!!!!!-) Lineair vlieg ik ook, maar dan echt in the middle of nowhere ( geen reflecties ) en dan op een rechtop vliegend model. Maar ga je een beetje "rommelen", dan verdienen de Circulaire antennes de voorkeur. Als je gewend bent aan flitsen en beeld uitval en het maakt je verder niet uit (kijk je er doorheen), dan is lineair prima en verleent mogelijk zelfs een sterker signaal op grotere afstand. Althans mijn ervaring. Maar antenne systemen mengelen en dan sowieso 3 db verliezen (is al een kwart afstand) en dan ook nog > 10 km willen vliegen... hmm. Met verzwakkers vliegen kan ook.... (wat ik inderdaad ook regelmatig doe, maar wel voor een andere reden). Winst haal je nu eenmaal uit goede (op elkaar afgestemde ) antennes en niet uit relatief absurd vermogen. (wat 1000 mW nu eenmaal is) En ook nog de ellende/instraling die het veroorzaakt op de rest van je spullen ( GPS en UHF ontvanger). Maar goed hierover zijn al (v)hele topics vol geschreven,. Niets nieuws dus...
Hi Nog dronken van gisteren 5.8 400 mw en clover 20 db liniaar patch. 8 km Was er bij dat iemand dat vloog Martin je heb gelijk over die 3 db verlies
Ga je van zomer naar herfst Zit er zoveel vocht in de lucht Of wat het ook is Vloog nog geen 1 km op 1.3 Jaren geleden. Spraken in met bv 5 watt hele wereld rond Dag later lukte dat met 300 watt niet Er is meer tussen hemel en aarde
Bedankt Verfbrander, deze discussie kende ik nog niet. Rob heeft ook zulke antennes volgens mij. Kan er naast zitten Ik heb een Helical gebouwd voor 2.4 GHz. En het was ook "Hup hup... even naar de Gamma", maar dan voor een 40mm PVC buis Offtopic, voor een utra-lichte FPV setup ben ik van plan om lineaire kwartgolf antenne te combineren met een SPW of Helical aan de ontvangstkant. Ik mag dan wel 3dB verlies hebben in alle richtingen, maar dat is altijd nog veel beter dan de +/- 20dB verlies bij volledige polarisatie mismatch. Het gaat hierbij dus niet om lange afstanden. Martin
Leuk man, dat bouwen en experimenteren. Dan maakt die 3 dB tjes helemaal niet uit. Soms moet je consessies doen.
Jup heb helical 1.3 en 2.4 van sw Ik had gordijn stokjes Elke x als ik er met boren bijna door heen was Brak de stok Wau toch mooie helicals. Dus maar besteld Over swr hoef je je geen zorgen te maken Dus bouwen jongens ps die stokjes van mij waren wel oud Plastic ging smelten leek wel Mischien. Frees boortje gebruiken ipv ijzer Rob
Hey, Schrik even van de vele antwoorden, want ik had geen mail ontvangen van reacties... Klopt door de drukte op mijn werk ben ik niet meer online geweest, thanks AD!!! Ik ben een beginner op gebied van FPV, maar we hebben wel een geavanceerd vliegtuig, later hier meer over, want ik kan nog niet alle details hierover geven. Graag had ik gewoon een extra systeem aan boord gehad om voor me uit te kijken zonder al de andere camera's aan boord. Een gescheiden circuit dat niet aan de autopilot of ander onderdeel van het toestel hangt maar ook niet voor storingen kan zorgen. Wij beschikken over een volgantenne van het vliegtuig en daar kunnen we eventueel ook een andere antenne op monteren. Ik ga al deze informatie, waarvoor mijn dank, rustig doornemen, want vertrek volgende week voor 3 weken op opleiding voor de vliegtuigen. Bedankt Tom