verreiker

Hallo,

ik zou binnenkort zelf een verreiker willen bouwen (arm 1 x uitschuifbaar).
Ben al enkele dagen naar info aan het zoeken, maar buiten een beetje standaard documentatie van de 1:1 modellen vind ik niet veel.
Als er iemand nog wat info op het internet weet staan mag je het altijd laten weten.

Ik ben ook nog aan het twijfelen over de aandrijving.
Ik dacht eerst achteraan een gestuurde as te maken en vooraan een starre as aandrijven (gesperde as) om minder snel vast te zitten.
Maar misschien toch niet zo 'n goed idee.
En ergens een diferentieel vinden is ook niet makkelijk want de totale breedte (inclusief wielen) zou 17 cm (maximum) moeten zijn (als ik de schaal omzet naar 1:14).

Ik heb ook de goede maat van banden nog niet gevonden, ongeveer een diameter van 7 cm en liefst een V-profiel.

En ik ben ook nog aan het nadenken wat ik met het kabeltje ga doen dat op het einde van de arm zit. Als de arm inschuift zou dit moeten oprollen of intrekken ofzo zodat dit niet hangt te "bengelen".
Hiervoor moet ik dus ok nog iets bedenken.

Als er iemand een idee of info heeft, laat maar weten.
Zit nog volop in de denk/plan en tekenfase :)

PS: ik heb mij voor de afmetingen een beetje gebaseerd op een vrij groot model van Bobcat, maar er staat nog niets vast.

Gr. Michaël.

Laatst bewerkt:
heb je al eens gekeken naar een bruder model ofzo, dat je die aan past. anders wordt het heel veel werk denk ik.

JCB,CAT,Claas,Manitou,Venieri, Terex, John Deere zijn ook merken die verreikers in hun programma hebben. ff googlen, dan kom je plaatjes genoeg tegen. misschien dat hier nog iets bij staat. en waarschijnlijk zijn er nog wel meer merken

maar daarnaast ga je zelf assen maken? of gebruikje andere scale assen (is misschien makkelijker)

voor je kabel losbungelen probleem, maak in de giek/mast een holle losse holle koker, waarin een massief stuk metaal/kunstof past, over de gehele lengte. wikkel je draad die naar je kiepbak gaat eromheen als een spiraal (eerst ff om een schroeven draaier wikkelen voor de vorm alvast). en dan kan je het mooi in de masst weg werken.

wel intressant project trouwens, ben benieuwd.

groeten patrick

Hallo,

Dat idee voor de kabel is alvast een goed idee, dit moet er normaal gezien nog wel bij in passen naast de spindel om de mast te laten uischuiven.
Redelijk simpel, maar je moet er maar aan denken.

De meeste merken zoals CAT, Manitou, ... kende ik al, naar de rest zal ik ook eens gaan kijken.
Dus ik heb wel al een idee, maar het zijn nog enkele technische zaken waar ik nog niet helemaal uit ben.

Ik dacht ook eerst aan een Bruder model, maar dat lijkt me toch ook niet zo makkelijk. En dan zou ik er al een volledig nieuwe mast op moeten plaatsen. En ik denk dat mijn versie (als het zou lukken) groter word dan de Bruder versie.

Vooral de assen kom ik nog niet uit.
Ik denk dat de grotere modellen voor- en achterwielaandrijving heeft en beide assen gestuurd hebben.
Dit wordt al moeilijker om de vinden in de juiste lengte.
Een gestuurde as kan ik wel maken, maar een differentiel zou ik niet weten hoe ik deze zelf kan maken.

Bedankt voor de info,
Gr. Michaël.

@ Michaël D W
ik ben zelf een verreiker machinist ben werk zaam op een Dieci en merlo en sky track verreikers en ik ben ook van plan om er totaal 4 verreikers te gaan maken van 1 keer uitschuifen tot 5 keer uitschuifen en roteren te maken ik begin rustig aan met het maaken van de versie van 1keer uit schuifen . maar welke model wil je na gaan maken een met een 1:1 6meter 2.6 ton lifhten of 7meter mast 3.0 ton liften of een 10tonner met 10meter mast en je hebt ook nog verreiker die tot 21 ton gaan met een 10meter mast er aan
mocht je nog meer vraagen hebben dan hoor ik het graag
gr benzie

goed dat mijn idee uitvoerbaar is. wij hebben het hier reallife op onze semi dieplader die ook kan uitschuiven dus vandaar :)

en over die merken, ik weet niet wat jij allemaal weet hé, dus dacht pleurt het ff neer.

assen wordt dus het grootste probleem merk ik, tsja. dat weet ik ook niet. zelf een diff bouwen hoeft niet lastig te zijn, je moet alleen wel tandwielen hebben. maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

het mooiste zou zijn technische werk tekeningen van het ontwerp, dan kan je echt eens goed gaan meten.

suc6!

@ Benzie: ik ga geen specifiek model namaken. Wel een beetje baseren op bestaande modellen, en zonder draaikrans.

De assen ben ik nog volop aan het opzoeken.
Bij het kleine model van Manitou is alleen de achterste as gestuurd.
Maar bij de grotere modellen zijn beide assen gestuurd.
Ik zou hem niet te klein willen maken, zodat hij ook een beetje mooi op de (toekomstige) semi-dieplader zal staan.

Ben ook nog aan het zoeken naar de juiste banden(maat).

En ben ook nog aan het tweifelen of ik de mast 1 of 2 keer zou laten uitschuiven. Ik wil deze laten uitschuiven door een draadstang (trapeziumschroefdraad) en moer.
Laat ik deze as het beste draaien door een motortje of door een omgebouwde servo?

Weet er iemand hoe breed de mast ongeveer is bij een 1:1 model?

Gr. Michaël.

een idee om aan je maten te komen, als je er 1 ziet ff stoppen en de rolmaat tevoorschijn toveren ;) dus vanaf vandaag ga je niet meer weg zonder rolmaat:p

hey michael ik zouw wel wat maten op kunnen meten dan zouw ik alleen van jouw willen weten hoe vaak je hem wil laten uitchuifen en wat je nog meer aan maten wil weten dan zal ik een avondje op de zaak door brengen om het op te meten gr benzie

Hallo,

eerst al bedankt voor je aanbod.

De maten... ik ben er ondertussen nog mee bezig geweest (natuurlijk krijg je nergens tekeningen) en nog veel nagedacht.
Eigenlijk heb ik denk ik niet zo heel veel maten nodig.

Ik zou de mast denk ik maar 1 maal willen laten uitschuiven (niet te moeilijk beginnen).
Het mag wel een vrij grote en zware verreiker worden, maar zie niet direct hoe ik hem meer dan 1 keer kan laten uitschuiven, lijkt mij nog wat te moeilijk. Misschien een project voor later.

Ik vraag mij vooral af hoe breed de mast is (de andere afmetingen van de mast zijn ook welkom).
De diameter van de banden. (En de totale lengte, breedte en hoogte van de verreiker.)
De rest zal denk ik een beetje naar eigen idee worden gebouwd.
Als je er dan ook het model wil bij vermelden kan ik er foto's van opzoeken en heb ik er een beter idee van.

Alvast bedankt,
Gr. Michaël.

oke dat zal ik wel even kijken het type verreiker is een merlo 26/6 dat staat voor 2.6 ton lift ver mogen en 6 meter hoog met de mast recht om hoog ik wil die ook op schaal na maken ik heb al wel wat maten om gerekent

Hallo,

ik ben ondertussen blijven opzoeken en nadenken.
En voor de afmetingen ga ik mij een beetje baseren op een CLAAS Scorpion 9040.
Het word een vrij grote verreiker, en de mast is 1 maal uitschuifbaar.

Maar ik zit toch nog met een paar vragen.
Ik zou een trapeziumdraadstang met diameter 10 willen gebruiken om de mast te laten in- en uitschuiven, en ook om de mast omhoog en omlaag te laten bewegen.
Welke motor zou ik hier best op zetten? Of moet ik een sterke servo ombouwen?
Mijn probleem is dat de motor in de mast moet passen (die waarschijnlijk ongeveer 3 cm breed word), en hij moet ook de juiste snelheid hebben, maar ik heb geen idee welke snelheid dit moet zijn.

Mijn tweede probleem: ik veronderstel dat ik best eindcontacten plaats die de motor doen stoppen op het einde zodat ik de mast niet stuk draai.
Hoe maak je dit, en bestaat hier een simpele manier voor?

Alvast bedankt.
Gr. Michaël.

De diameter van de motor valt mee, maar hij is wel vrij lang.
Nu heb ik wel al een idee van de snelheid, dan ga ik toch nog eens verder zoeken of ik er één korter kan vinden.

Voor de trapeziumdraadstang had ik al wel een winkel gevonden, dus dat was geen probleem. (ik woon trouwens in België ;))
Draadstangen en moeren - Overtoom

@ Cheeta: ik ben nog maar ongeveer 2 maand lid van dit forum maar probeer sinds dan toch je topic te volgen. Heb daarstraks het begin ook nog eens overlopen.
Draai jij de moeren met trapeziumschroefdraad zelf of zijn deze ook gekocht?
En gebruik jij ook eindcontacten? Indien ja, hoe moet ik dit dan aansluiten?
Ik ben nogal slecht in elektronica.

Ik ga dit weekend ook naar Goes, misschien kom ik daar ook nog wat bruikbare informatie tegen.

Alvast bedankt,
Gr. Michaël.

moeren draai ik niet zelf ik bewerk ze alleen zelf.

op dortmund lagen vorig jaar hele mooie motortjes kosten 25 euro per stuk maar zijn erg compact. even uit mijn hoofd 16 x 50mm. met 50 omwentelingen per minuut.

Zo erg is het toch niet als de motor wat langer is, je giek kan toch niet twee keer zo lang worden omdat je overlap moet hebben. Dus als je de moer bijv 8cm vanaf het begin zet, blijf je deze 8cm ook als overlap houden. De giek moet toch voor een deel in de andere blijven, anders worden de krachten wel erg groot. Planetaire motoren zijn wel het sterkst en compacter.

@ StefanF: Daar had ik nog niet bij nagedacht, maar klinkt nu wel heel logisch. Ik heb inderdaad een stukje overlapping nodig. Dan moet ik gewoon ofwel een smallere motor zoeken of de mast een beetje breder maken zodat de motor ook in de tweede mast (uitschuif gdeelte) past.
Bedankt voor de tip.

@ Cheeta: Dan neem ik waarschijnlijk best een ronde moer zodat ik deze ook nog kan bewerken. En zo 'n motortje is wel mooi compact. Ik ga straks nog even verder zoeken op het internet.

Gr. Michaël.

faulhaber maxon buhler

zijn eens wat merken waar je naar zou kunnen kijken maar let wel zoek ze niet nieuw op want dan zal je stijl achteroverslaan van de prijzen...

Back