Je moet onze 4 takt modelvlieg motoren absoluut niet vergelijken met 4 takt bromfiets of motorfietsmotoren.
Die laatste hebben n.l. drukolie smering, dus een olietank en oliepomp.
Dat geeft een betere smering terwijl je geen mengsmering nodig hebt.
En geen mengsmering = minder vervuiling dus langere levensduur.
Onze 4 takt vliegtuigmotoren hebben gewone mengsmering, en dat betekend dat de drijfstanglagers dus gesmeerd moeten worden door olienevel, net als een 2 takt motor.
Smering is zelfs meer kritisch, omdat er geen constante flow van brandstof door het carter gaat.
Maar levensduur is geen probleem omdat de meeste motoren maar enkele 10tallen uren per jaar draaien (in tegenstelling tot een bromfiets)
Maar toch zijn 4 takt vliegtuigmotoren in mijn ogen beter.
wel moet je een 10CC 2takt qua prestaties vergelijken met een 15CC 4 takt, en dan is de 4 takt dus wel duurder en zwaarder.
Het brandstof verbruik is wel een stuk lager.
De tank kan dus kleiner zijn zodat je daar gewicht bespaart.
Ook is het toerental lager en het koppel hoger, zodat je een grotere en meer efficiente prop kan gebruiken.
Wat het geluid betreft, een 2 takt motor gaat snel 12.000 rpm en geeft dus 500 "knallen" per seconde (1 voor elke omwenteling)
Een geluid als een opgevoerde scooter.
Een 4 takt met hetzelfde vermogen draait circa 9.000 rpm en geeft maar 150 knallen per seconde (1 per 2 omwentelingen)
Dit klinkt meer als een motorfiets i.p.v. die scooter en is minder iritant.
Helaas leveren veel motorfabrikanten er daarom een goedkopere demper bij zodat je toch meer Db maakt als een 2 takt met een duurdere grotere demper!
Ik heb op mijn Saito 100 (17CC 4 takt) eens een keer een oude Merker nademper voor 10 cc 2takt gemonteerd en toen vroegen sommige mensen of ik elektro vloog!
Ik vlieg meestal zonder die nademper omdat je dan tenminste hoort hoe de motor loopt en het geluid niet iritant is.
maar het is wel het bewijs dat een 4 takt stiller kan zijn als een 2 takt.
Mijn persoonlijke mening is:
Kleine kisten = elektro de beste keus
Grote kisten = 4 takt Methanol of 2 takt benzine motoren
(en ik weet dat veel vliegers een andere mening hebben

)
groeten Willem