Verschil Align DS510M en DS515M

Discussie in 'overige' gestart door JoopB, 17 mrt 2013.

  1. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ik weet niet of deze vraag al een keer voorbij is gekomen maar stel hem toch even. Ik ben aan het rondneuzen voor servo's en loop tegen een vraagstuk op.

    Weet iemand waarom de oude DS510M (metal gear) een stuk duurder zijn dan de nieuwe generatie DS515M (metal gear) servo's? Daar kan zo 15 euro verschil in zitten.

    Specificaties zijn bijna hetzelfde en daarom begrijp ik het niet helemaal. Weet iemand hier soms wat meer over?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam
    de 515 zijn nieuw, misschien wil men door de "oude" versie duurder te maken (of de nieuwe iets goedkoper) de oude versie op natuurlijk verloop uitfaseren

    Zou niet weten waarom je dat zou doen, haal hem dan gewoon uit de handel.
    maar er zullen wel typevaste mensen rondlopen die voor iets bekends liever een tientje extra neerleggen


    zo heb ik ook nog weinig gehoord over de andere '5' serie servo's van align
    er zijn nl ook 415, 425 etc opgedoken
    Er zijn ook 710 servo's opgedoken... Ook nog vrij weinig van gehoord
     
  3. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt voor je reactie. En dat je er weinig over hoort is alleen maar een goed teken. Mensen klagen nu eenmaal eerder dan dat ze hun tevredenheid tonen :D

    Ik las ook al de suggestie dat de nieuwe serie door een andere leverancier wordt gebouwd. Maar ook dat is maar een suggestie.

    Tja, dan moeten we maar gewoon de nieuwe generatie gaan proberen ;)
     
  4. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Die nieuwen werken goed in mijn 500.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam
    werd ook wel s tijd...

    die 410's heb ik 3 setjes van gehad, waarvan alleen het eerste setje het goed deed (lees: heeft het 2 jaar met normaal rondvliegen uitgehouden)
    de andere twee waren in no time overleden

    De 610's op mn 600 hadden het een jaar uit gehouden, ook alledrie overleden.
    allemaal op de motor van de servo.

    Zaten regelmatig slechte batches tussen iig..

    en over de 420 liepen toendertijd al erg snel draadjes over.
    410 en 610 trouwens ook. Al ging het bij de 610 meer over het hoge energieverbruik (2amp voluit!!)
     
  6. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Doe al 3 jaar met zelfde setje 610's... prima servos hoor:)
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam
    waarschijnlijk heb ik gewoon pech dat ik iedere keer net ene verkeerde batch heb..

    de huidige set 610's houden het ook goed uit
    en als ze het met Anko zijn vliegstijl volhouden, hebben ze bij mij een makkie :D

    1 ding waar ik nog steeds twijfels over heb, ik had toendertijd de originele gloeivoorziening van align als bec
    deze heb ik een keer betrapt op een redelijke spanningsdip met een beetje belasting, maar of dit nou de reden is van de 3 kapotte servo's..
    bij alledrie was de motor op, printplaat en tandwielen waren ok
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    foutje;)
     
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Ja of juist niet.. n belangrijk punt bij FBL is resolutie... is die verkeerd belast je de servos onnodig veel, gaat er veel stroom lopen en dan gaat er uiteindelijk iets stuk.

    Ik ontwerpm mn helis zodat de servos maximale slag hebben en dan hebben ze gewoon veeeeel minder te verduren;)
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo stel ik ze ook af...
    Om het nog beter te krijgen, moet ik nieuwe onderdelen gaan ontwerpen.
    Of de stangen staan zo scheef als wat, en dat bevorderd de lineariteit van de bewegingen ook niet echt
     
  11. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    Anko, wat bedoel je precies met maximale slag? Ik vlieg momenteel nog rustig rond, niet echt 3D. Kan ik dan besluiten dat de slag die ik gebruik kleiner is en ik dus mijn servo's meer belast?

    mvg,
    Niki
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam
    Geometrie

    De servo's moeten zoveel mogelijk servoweg gebruiken.
    Dan komen ze maximaal tot hun recht, gebruiken ze al hun kracht en voorkomt inslijten van de potmeter

    Oftewel, bij een goed ontworpen heli heeft de servo de volle slag, en gaat het bestuurde deel netjes zijn maximale slag maken
    Align heeft dat vaker niet dan wel voor elkaar
    Iig mijn 600 en 450 (wat ouder) is het redelijk slecht geregeld
    Bij de vbar setup kom ik met wat gerommel net aan de vereiste uitslagen....
     
  13. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    Dank u voor het duidelijke antwoord :worship:.

    Mvg,
    Niki
     
  14. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Hoe meer servo weg hoe krachtiger de beweging maar ook hoe trager de beweging wordt. Zeker op de staart is dat niet handig. Ook is een draaiende beweging omgezet naar een lineaire beweging sinusvormig. Zeker als je met grotere uitslagen werkt. Je geometrie is dan weg.

    Het is een balans tussen lineariteit, snelheid en kracht. De berekeningen van de Vbar houd hier rekening mee. Voor een goed resultaat is het dus niet handig om onnodig grote uitslagen te maken.

    Gewoon de handleiding van de heli volgen en dan kom je een heel eind..... In ieder geval bij een Logo ;)
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam
    Is een bekend puntje bij align...
    Je gebruikt eigenlijk best weinig servoweg als je de uitslagen instelt

    Enigste wt je kunt doen, is de afstand op de hevel inkorten, maar dichterbij als het eerste gaatje gaat niet...
    En aan de andere kant kan ik wel anders, alleen gaan de stangen dan serieus scheef staan, wat ook weer een niet lineair gedrag geeft..

    Maar het werkt nu
     
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    De staart is niet te vergelijken.. goede staartservos zijn zo snel dat het verschil van 2mm op de radius die wij gebruiken op de tail horn niet meer merkbaar is.;) voor een tail gewoon zorgen dat je 90 graden slag heb en tis goed. ook voor de tail geld namelijk dat meer resolutie beter tailgedrag zal geven.

    Ik kom met mn heli's op 100/100 uit met Vbar. daar ontwerp ik ze op en dat vliegt gewoon het beste omdat je de ideale combi heb tussen resolutie en control loop.

    Align maakt altijd een RAMP van hun resolutie. ik heb ze al zo slecht gezien van waardes tussen de 50 en 55. (250fbl), tot en met 75 maximaal op n Trex550 met aangepaste kogels op de swash.
    kortere servohoornen kan niet omdat alles gaat binden dan en je geen travel overhoud.

    Eigenlijk is t makkelijst hiermee te vergelijken.

    fiets met 3 versnellingen, met de 1e versnelling trap je heel licht, maar snel ben je niet. wel veel kracht.

    3e versnelling moet je veel kracht leveren, maar kan je wel sneller zijn.

    2e versnelling combinatie van die 2.;)
     
  17. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    V.S.

    En met de laatste sla je de spijker op zijn kop. Voor de Vbar zijn dat de ideale waarde voor de control loop. En dat heeft niet alleen betrekking op de servoweg. Ook de diameter van de swash en de afstand van de links op je bladhouder hebben hier betrekking op. Vandaar de speciale Vbar kop voor de T-rex, of een eigen ontwerp natuurlijk ;) Top werk trouwens :worship:

    De 3Gx kan wel hele andere eisen stellen wat betreft de control loop. Net als BeastX en alle andere merken. Bij de Vbar is het visueel prima af te lezen. Bij bijvoorbeeld de 3Gx is dit niet te zien en moet je uitgaan van de handleiding. En dan vliegen ze best aardig:



    Maar goed, het verschil tussen de DS510M en DS515M is mij nog steeds niet duidelijk ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina