Ik zit nu alweer vanaf kerst te klooien met een microheli de Hummingbird Elite FP. Jalours ben ik op diegene waarvan ik lees dat ze na aanschaf en wat oefenen toch al rap de heli zo'n 10 seconden in de lucht houden. Het lukt mij ook wel eens maar dan is het toch meer geluk dan wijsheid. Onbewust bekwaam hoor ik dan wel eens roepen. In de hal na veel trimwerk gaat het redelijk om hem even op z'n plek te houden maar bij windstil in de tuin is het een ramp. Momenteel heb ik dragonfly bladen erop en kan ik weer eindeloos testen en trimmen. Nu heb ik een ikarus gyro erin zonder HH en overweeg toch maar eens de aanschaf van een Gyro met HH. In het handje testen doet de Ikarus gyro prima z'n werk echter heb ik het idee dat tijdens het vliegen het ding gewoon lang niet gevoelig genoeg is. Is het raadzaam om een HH gyro aan te schaffen? Wat doet die HH nu precies meer dan de gewone gyro en werkt het echt stukken beter? Iemand dan misschien ook nog een aankoop tip want zo'n gyro plukt wel weer je giro :wink:
HH betekent Heading Hold en simpelweg stuurt zo'n gyro gewoon net zolang tegen totdat de staart weer op de originele richting hangt. Het is alleen echt niet nodig. Een heli die slecht vliegt zonder HH zal nog steeds slecht vliegen met HH HH is alleen makkelijk omdat je je dan minder hoeft te concentreren op de staart. Ik vlieg mijn micro zonder HH en alleen als je echte rond gaat vliegen mis je hem. Tijdens het hoveren maakt het weinig uit zolang je de mixers maar goed hebt afgesteld Als je een keer de micro wilt hebben afgesteld kan ik je wel helpen.
heading hold is een heel handig iets als je iets agresiefer wilt gaan vliegen of als je nog maar net vliegt je hoefd in eens niet de hele tijd te sturen met de staart maar als je toch een mooi rondje wilt maken moet je dus wel echt sturen en dan is geen hh weer een mooi iets want dan hoef je maar een klein beetje te sturen. dus ja het is gewoon je eigen smaak en keuze of je hh wil of niet ik heb dus op me raptor wel een 401 hh/rate en op de piccolo niet en eerlijk gezegt lukt het aardig om met de piccolo te vliegen zonder hh terwijl daar echt het motor koppel heel veel verandert en dus de heli het ene moment meer naar links wil uitslaan en het ander moment minder. je moet het ff door krijgen en dan stuurje gewoon exact wat je te kort komt bij
Om te leren vliegen is het beter om zonder HH te vliegen. Dan leer je meer de staart te sturen. Ik heb in mijn lipoly nu ook een HH maar dat heb je ook wel nodig in stall turns enz
Wat met m'n piccolo zonder HH dan ook vrij lastig is. Het is altijd maar afwachten hoe ver hij door draait. :roll:
Hey Theo.. Om het verschil te proberen, kan je de mijne wel lenen. Ik kom deze week zowiezo niet aan vliegen toe.. Misschien tip, die align gyro met HH bij eheli.nl. Deze is zeer klein en licht en redelijk betaalbaar.
Eigenlijk leer je zonder HH helemaal niet met de staart te sturen. Als je rond gaat vliegen zonder HH dwaalt de staart vanzelf wel achter de heli aan. Met HH moet je de staart mee door de bocht sturen. Voordeel voor een beginner vind ik toch wel dat tijdens het hoveren je de staart met rust kan laten. Die blijft dan wel netjes op zijn plekkie. Kan je je concentreren op de pitch / nick / roll, daar heb je je handen vol aan
het enige wat je met geen hh leerd is het tegen sturen. ik heb dus al met de raptor in bijden kanten van de medaille gevlogen dus met en zonder hh en zonder hh vlieg je makkelijker de groote rondjes maar dat alleen omdat je dan maar wijnig hoefd te sturen en de staart grooten deels zelf verloopt maar als je met hh vliegt dan moet je exact sturen. maar met hoveren voor beginners is hh een uitkomst want je kun gewoon met kleine opdrachten de staart stuuren als je bijvoorbeel de hoek waar op jij naar de heli kijkt wil veranderen. maar nu vlieg ik dus in allebij de gyro standen en hover nog het liefste in hh
Hallo, Ik wou vandaag net een draadje over dit onderwerp openen maar dat is dus niet nodig. Vanmiddag ben ik gaan vliegen in een speelzaaltje op mijn pa's school. Er is niks van gekomen want ik kreeg die @#!$ staart maar niet stil.. De ene keer ging die naar links en de andere keer rechts.. (Met de klok mee tegen de klok in) Op die manier kom ik echt nooit aan vliegen toe.. Ik zou wel mischien een HH gyro willen alleen ik heb een probleem. Op mijn Hummingbird zit een een gyro board..Zou ik nu een hele nieuwe gyro ervoor moeten aanschaffen? En zo ja waar zou ik een HH Gyro kunnen kopen?.. Kheb er niet al te veel geld voor want ik ben een beetje blut.. Greetz Paul
In muntendam? Is dat niet s'middag's in de sporthal? Daar wil ik ook eens kijken, mischien een liefhebber die eens naar mijn micro wil kijken? Dat ding dweilt als een malloot door de kamer en wil overal heen behalve in de lucht. :evil: :wink:
Dat komt omdat je teveel stuurt. Als de heli een kant op wilt gaan, even kort tegensturen en stick weer in het midden. Het effect zie je namelijk pas een halve seconde later. Als je wat getrainder wordt kan je hem helemaal stil houden door heel rustig te sturen.
@ Satoer Ik geef alleen maar gas, ik heb alles naar mijn beste kunnen en weten afgetrimt, edoch resultaat hetzelfde. Ik kom nog niet eens aan sturen toe. Op mijn bed ( 2 bij 210 ) durf ik heel wat meer gas te geven, maar dan valt ze gewoon om ( links rechtsom maakt niet uit ).
Hoi, ik heb de piccolo eerder gevlogen zonder HH en nu met HH, echt veel verschil merk ik nog niet. Aan rondjes vliegen kom ik nog niet toe. En zowel met en zonder kan ik de heli toch wel een halve minuut laten hangen zonder ook maar een knuppel aan te raken. Denk kwestie van afstellen en wat oefenen met stilhangen. Hij dwaalt hooguit een beetje af. Groeten Vip-er ps. 19 feb. muntendam ben ik er ook
Nou de gyro en alles zitten wel goed.. Alleen ik krijg die staart maar niet steel.. De ene keer draait ie heel langzaam tegen de klok in.. De andere keer weer anders.. Heb 1 keer gehad en toen kon ik de heli zown 10 seconden laten hoveren en toen begon de staart weer wegtedraaien..