Heb een High society waarbij aangegeven wordt voor het hoogteroer: 15+mm en 17-mm. Mag aannemen dat men bedoelt:15mm voor up en 17mm voor down? Anders bedoelen ze tussen de 15 en 17mm maar dat lijkt me sterk.
Ja maar 15 of 17mm.... Wil je b.v van figuren naar 3D dan is 2mm echt niet het verschil... blijft toch altijd een richtwaarde. Maar merk dat ik nog een andere probleempje heb: Als ik UP geef dan heb ik meer uitslag dan dat ik down geef. Subtrim stond een paar graden verschil staat nu op 0 maar heeft geen drastisch effeckt. Dacht dat het aan de stand van de serohevel lag. Maar die staat precies op 90 graden. Dus in theorie moet hij bij 0% subtrim dan toch net zoveel up als down geven? Of is dit nog software matig te regelen?
tja, hoeveel graden is die 2mm? En staat je hevel wel met het scharnierpunt (hevel/stuurstang) precies boven de scharnierlijn van je roer? Groeten
ik denk dat je hier maar vanuit moet gaan. anders zouden ze als maximale uitslag 15 millimeter geven en als minimale uitslag 17 millimeter. beetje raar dat de kleinste uitslag dan dus het maximale is en de grootste uitslag het minimale
Je wilt bij een F3A model dat deze up en down dezelfde radius vliegt. Vanwege de geometrie van het model kan het dan zijn dat je iets meer down nodig hebt dan up. Om te beginnen is dezelfde uitslag omhoog en omlaag prima, maar als je complexere figuren gaat vliegen dan is het prettig als je met dezelfde knuppeluitslag dezelfde radius vliegt. Dit geld ook voor de rolrichting links en rechts om, dit is meestal door het motor koppel niet gelijk, dus maak je de uitslag (van beide ailerons) naar 1 kant iets groter.
Is een 2 meter F3A kist. Servo= futaba S9252 Zit nog eens te meten en er lijkt een klein verschil te zitten in de servo zelf? Toch lijkt hij verder 100%. meet iets meer uitslag één kant op. Denk dat ik het oplos door: het endpoint hoger te zetten voor down.
Lijkt? Niet goed gemeten dan ? Ik meet altijd door een potlood in de servohevel te frotten en dan op een papiertje de volle uitslag up en down geven, wel middelpunt mee aftekenen, en dan je lijntje opmeten! Of je draait je servo om, heb je gelijk het verschil in uitslag up en down Groeten
En als je roer niet in het midden (hartlijn) scharniert, maar b.v. aan de bovenzijde, dan is je roeruitslag assymetrisch t.o.v. van de middenlijn=achterlijst roer ... en is je roer aan de basis 4 mm, dan is het verschil in uitslag "toevallig" 2 mm ;-) ...
Vergeet het precies nastreven van genoemde uitslagen. Die moet je instellen naar eigen inzicht. Uitslagen gelijk maken is wel erg belangrijk. Een latje aan beide hoogteroeren bevestigen en net zo lang je uitslagen veranderen zodanig dat de latjes preceis gelijk bewegen.
Ja snap ik maar begin graag wel met waardes die een goed begin als start geven. Moet wel zeggen dat 2 hoogteroeren precies gelijk krijgen nog best lastig vind, dus: Hoe verbind jij ze met een latje? richtingsroer zit er tussen?
Latjes steken als een soort voelspriet naar achteren zodanig dat ze elkaar net raken op zo'n 50cm achter het richtingsroer.
GFK toestellen hebben tegenwordig meestal elastoscharnieren, en die zitten off-centre. Kan bij de Hi society ook zo zijn en dat kan dan ook de asymmetrie in de uitslagen verklaren. Dat kun je (en moet je) software matig bijregelen.