Verschil mc10 en mc12

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Matthi, 9 nov 2003.

1. Matthi

Matthi Guest

Hoi,

Ik zou graag een nieuwe zender kopen.. En ik ben aan het denken om een mc10 of mc12 te kopen.. En in de modelbouw winkel in de buurt kan ik de mc10 zender, zonder ontvanger, servo's,.. voor €100 krijgen..

Ik vlieg nu met een zwever met hoogte en richting. Maar die nieuwe zender dat ik zou kopen zou ik nog voor jaren willen hebben.

Kunnen jullie mij een zender aanraden?
    Mijn budget ligt rond de €100-180

Alvast bedankt voor jullie tips, hulp!

Matthi

2. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    De MC12 heeft 8 modelgeheugens die je een naam kunt geven, de MC10 maar 2 zonder naam. De MC12 heeft enkele mixers meer (V-tail, Heli e.d.) Een instelbare timer etc... De MC12 heeft nét even een paar dingetjes meer waardoor het een hele leuke zender is om mee te beginnen, en voor gevorderden... Ze zijn allebei standaard 4 kanaals maar zijn uitbreidbaar tot maximaal 7... (de afgebeelde schakelaars zitten er dus niet bij)

Als je budget €100,- t/m €180,- is heb je aan die MC10 een mooie zender. Bedenk echter wel dat je maar 2 modellen voor kunt programeren. Dit kan gauw te weinig zijn...

Mocht je iets meer uit willen geven. Voor €225,- koop je de MC12 (waar je meer plezier van zult hebben) in Nederland. Misschien is bestellen in het buitenland een optie, zodat je binnen je budget blijft...

Gebruik eens de zoekmachine van dit forum, er zijn al eerder stukken geschreven over beide zenders.

3. Matthi

Matthi Guest

Ok, bedankt voor je reactie.. Maar aangezien ik de mc10 zonder toebehoren voor 100€ kan kopen, kan ik waarschijnlijk ook de mc12 kopen zonder toebehoren, en zou ik denk ik €180 betalen voor de mc12..

Is dit verstandig om dit te kopen? zonder toebehoren dus..

matthi

4. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Zit een ongelagerde 3kg (C577) servo bij, daarvoor hoef je het in ieder geval niet te doen... ;) Je krijgt de compacte R700 ontvanger erbij tegenwoordig (voorheen de kwalitatief betere C17) maar het is volledig afhankelijk wát je wil gaan vliegen. De R700 is relatief licht, dus voor zwevers van 2 meter zijn ze prima te gebruiken...

...als je iets meer geld uitgeeft is het uiteindelijk toch voordeliger om hem compleet te kopen.

R700: €69,-
    Kristallen: €15,- p/s
    Schakelaar: €10,-

5. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
  6. Matthi

Matthi Guest

Tom, bedankt voor je link!

Dus het is beter om iets meer geld uit te geven dat ik de mc12 kan kopen, en het is ook beter dat ik deze dan met de toebehoren koop :?:

Matthi

7. Arjen van Viegen

Arjen van Viegen

Lid geworden:
    19 aug 2002
    De "complete" sets die fabrikanten aanbieden zijn iets goedkoper dan het totaal los aangeschaft... Keuzemogelijkheid heb je echter niet.. Zelf afwegen dus

8. Matthi

Matthi Guest

Ok, bedankt voor de reacties!

Moest ik dus de mc12 kopen zou ik €225 kwijt zijn..

kan ik voor die prijs een andere zender kopen? Of is de mc12 een goede zender?

Matthi

9. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Matthi,

Ik weet natuurlijk niet of je al een zender hebt, maar ik zou altijd iets meer uitgeven aan een zender die makkelijker te gebruiken is en die meerdere mogelijkheden heeft.

Hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je ermee wil gaan doen.

Tom

10. Matthi

Matthi Guest

Die meerdere mogelijkheden heeft.. bedoel je daar ondermeer de mc12 mee?

- Ik heb al een zender, maar een zeer oude, en amper functies.

11. Bert Scholten

Bert Scholten

Lid geworden:
    3 sep 2002
    http://wiggerich-modellbau.de
    MC12 set voor 184 euro
    (geen verzending naar NL helaas, dus zelf halen of combineren met een bezoek aan intermodellbau in Dortmund)

12. Matthi

Matthi Guest

Met andere woorden, vinden jullie de mc12 een goede zender.. Of kunnen jullie mij nog andere aanraden..

-of eventuele minpunten aan de mc12 (moesten die er zijn)

13. Bert Scholten

Bert Scholten

Lid geworden:
    3 sep 2002
  14. Matthi

Matthi Guest

Ik was eerst nog aan het twijfelen om de Graupner X-412 te kopen.. Maar in de club zeiden ze dat hij vooral geschikt is voor auto's..
    Of dit klopt weet ik natuurlijk niet..

15. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Matthi,

Met onze club hebben wij een MC10 en MC12 aangekocht om leraar leerling te kunnen vliegen.
    Ze zijn vrij lastig om in te stellen...

Persoonlijk ben ik in het bezit van een MC20 de voorganger van de MC24
    Als ik van jouw was zou ik net iets langer sparen en misschien een MC16/20 kopen als deze nog op de markt is of de nieuwe MC22.

In Dorthmund http://www.westfalenhallen.de/2737.php kan je inderdaad koopjes doen daar heb ik enkele jaren terug ook mijn zender gekocht.

Tom

16. Arjen van Viegen

Arjen van Viegen

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Vanwaar de hang naar Graupner?? de MPX cockpit en de Futaba FX 14 horen in de zelfde categorie als de MC12. heb je daar al naar gekeken??

17. Matthi

Matthi Guest

Dat weet ik niet.. omdat deze de meest voor de hand liggend is.. En misschien omdat hij wel mooier oogt, en eigenlijk dezelfde eigenschappen heeft als bv de MPX cockpit

Matthi

18. Matthi

Matthi Guest

Maar naar welke zender gaat jullie voorkeur nu?

19. Bert Scholten

Bert Scholten

Lid geworden:
    3 sep 2002
  20. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    9zhp futaba :wink:

Deel Deze Pagina