Vertragingen lijmen aan een 280 motor

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door leo van den haak, 9 mrt 2003.

1. Vertragingen kunnen eenvoudig aan 280 motoren gelijmt worden met Bishenol-A-epoxyhars.De hoofdas wordt voorzien van lagers daar omheen en tussen [voor de afstand] worden alluminium pijpjes gesneden.De dunwandige pijpjes zijn in alle millimeter maten in de handel, de lagers passen daar strak in. Het geheel wordt aan de moter gelijmd met de hars ,zonodig met een vulstuk of een extra pijp om de juiste tandwiel afstand te verkrijgen.De hars zit in de uni-reparatie -kit van v.d.Berg kleefstof techniek [TURBO], in goede metaalwinkels te koop.De moter dien wel getimed te worden ,aangezien de draairichting veranderd.Op deze manier heb ik al vele vertragingen gebouwt van 1:3 tot 1:6 van oude sloop onderdelen uit videoricorders en andere oude apparaten.

2. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Kijk eens op dit forum naar de door ons gebruikte eigenbouw vertragingen. Daar hoef de motor niet voor om te timen en lijmen gewoon met secondenlijm. De bouw van die vertragingen wordt hier ergens ook uitgelegd

3. Timen van 280 motor

Als je een combinatie met een 280 motor goed timed ,in welke omstandighied dan ook ,krijg je een veel betere motor .Altijd timen dus zon motor!

4. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    @leo, hoe wil je een 'echte' 6V 280 timen, de bevestiging van de end-bell leent zich niet zo voor verdraaien...

Maar je hebt gelijk, de meeste Mabuchi's zijn getimed voor een bepaald voltage en draairichting...(zie hietvoor de mabuchi-side maar http://www.mabuchi-motor.co.jp/english/product/ca_set/set_1.html de hele 280 serie standaard 6V, race en Sport. En de SP 300 7,2V http://www.mabuchi-motor.co.jp/english/cat_files/rk_370sd.html geven alleen de draairichting aan)

(let vooral op de toepassingen :oops: )

5. Gewoon doen

Dirk,ik ben zo iemand die dat altijd doet,en de resultaten bekijkt,en die liegen er niet om.Zo b.v. een 280, 1:3,prop9x4,7 met 4800 toeren of 7x4 met 7500 toeren . Vooral in dit midden gebied valt er veel te winnen .Zo kreeg ik onverwachte combinaties maar ook een grote keuze .

Deel Deze Pagina