Verwijderen krukas/zuigerstang

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Damen-NL, 21 apr 2013.

1. Damen-NL

Damen-NL

Lid geworden:
    12 sep 2012
    Ik heb hier een OS Max SF .61 die niet vast staat, maar zeker wat onderhoud nodig heeft.
    Kan iemand mij vertellen hoe ik in godsnaam de zuigerstang los kan krijgen van de krukas?
    Ik heb al vanalles geprobeerd, maar helaas zonder succes.
    Zie de foto hieronder;

Alvast bedankt voor de tips!

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Richardcj

Richardcj

Lid geworden:
    18 jul 2004
    Om de zuiger zit een uitneembare cilinder-bus...als je die eruit heb gehaald heb je gelijk mèèr ruimte om de zuigerstang van de kruk-as af te krijgen.

filmpje:[media=youtube]TuzEco3EDUM[/media]

er is ook nog een part 2

Mvg. Richard

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Damen-NL

Damen-NL

Lid geworden:
    12 sep 2012
    Ok, dat begrijp ik, maar hoe krijg ik die cilinderbus eruit?
    Ik neem aan dat deze erin geperst zit.
    De ellende is juist dat je nergens fatsoenlijk bij kunt komen.

4. Richardcj

Richardcj

Lid geworden:
    18 jul 2004
    Nee, niet geperst, maar kan vast zitten door olie-koek.
    Dus warmte gebruiken zoals op filmpje.

Mvg. Richard

5. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ty-wrap door de uitlaatpoort steken en de krukas rond draaien aan het vliegwiel. De zuiger duwt zo de bus omhoog.

6. Damen-NL

Damen-NL

Lid geworden:
    12 sep 2012
    Goh, dat met die Ty-wrap deed het hem. :p
    Hij is eruit, bedankt!

Overigens, dat filmpje kan nog wel eens nuttig zijn om de lagers eruit te krijgen.

Bedankt heren.

7. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    hallo damen
    ik zou het niet doen zoals de meneer in de video , je verhit de boel niet regelmatig en er kunnen gedeeltes van het carter veel te heet worden .
    ik doe het regelmatig , en doe het als volgd ;
    alles uit de motor , drijfstang met zuiger en cylinderbus , en krukas .
    het nieuwe lager om de krukas doen , in een pastic zakje in de vriezer leggen .
    oven op 180 graden opwarmen en de motor erin leggen , timer op 8 minuten .
    motor eruit , dan met handschoen aan de motor 1 klop geven op een hard blok hout . het lager valt er dan uit .
    de krukas met lager uit de vriezer er direct in laten zakken en een klopje nageven .
    bij deze methode weet je zeker dat het lager er zonder gehannes en getik of gebeuk op het carter er in 1 keer uitkomt , alsook dat het nieuwe lager er in 1 keer goed en op de plaats inzit . door het nieuwe lage met krukas te monteren word hij mooi gecenterd door het 1e lager van de motor .
    ik zou NIET een motor wegleggen zonder lager , het oppervlak van het carter gaat dan mogenlijk trtoebel worden en dan kun je aan het knoeien raken met een nieuw lager .

mvg ferry

8. Damen-NL

Damen-NL

Lid geworden:
    12 sep 2012
    Hallo Ferry,

Ik zou het graag doen op deze manier, ware het niet dat ik nog geen nieuwe lagers heb. Waarvan ik ook de maten nog niet heb.
    Morgen even shoppen op het werk.
    Nu ligt de motor dus uit elkaar, zonder lagers, maar dat moet dan maar even.

Het verhitten zoals in het filmpje was ik al niet echt een voorstander van.
    In elk geval wel bedankt voor de tip!

Overigens, de motor zelf ligt in de olie, net als de krukas en drijfstang.
    Corrosie heeft zo weinig kans lijkt me.

9. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    ja , dat zal wel goed gaan met het carter . je kan denk ik op de os site vinden welk lager erin hoort (weet ik wel zeker) zeer waarschijnlijk is het een type dat in meerdere motoren van os is gevoerd en dus redelijk vooradig bij de meeste shops .
    mvg ferry

10. longhenk

longhenk

Lid geworden:
    5 nov 2006
    als het lager niet versleten is maar alleen vuil is wil ultrasoon reiniger ook wel eens helpen
    suc6
    henk

11. Damen-NL

Damen-NL

Lid geworden:
    12 sep 2012
    Versleten lijkt me niet.
    Voor zover mij bekend heeft de motor ooit even gedraaid om testen en is zo, zonder afterrun, weggezet.
    Volgens mij is dit al lang geleden gebeurt, maar zoals op de foto te zien, is er niets, maar dan ook helemaal niets aan slijtage te zien.
    Het pijltje bovenop de zuiger die naar de uitlaat kant wijst, is zelfs nog heel goed zichtbaar. Nergens ook maar iets van roet of iets dergelijks te bekennen.
    De zuiger en zuigerstang op de foto's zijn zoals ze eruit zijn gekomen, dus zonder schoonmaken;

[​IMG] [​IMG]

12. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Dat ziet er idd. netjes uit ! Het achterlager, die grote dus, is de grootste zorg.
    Je kunt zelf voelen of die nog goed is door er aan te draaien, voelt het alsof er korreltjes in meedraaien moet je hem vervangen, ook als je roest in het lager ziet. Dit lager kun je bij elke lagerboer halen en zal beter zijn dan het origineel.

Het voorlager zal hoogstwaarschijnlijk nog goed zijn.

13. Damen-NL

Damen-NL

Lid geworden:
    12 sep 2012
    De voorlagers zijn inderdaad nog goed, maar het achterlager ziet er beroerd uit.
    Het lijkt oxidatie, maar ik denk dat het voornamelijk vuil is.
    Overigens loopt het lager wel erg soepel.
    Morgen maar eens een ultrasoon set bestellen.
    Dat is sowieso erg handig om te hebben en komt nu zeker van pas.
    Dan kan meteen alle spul erin, want de aanslag overal is niet te doen om handmatig schoon te maken.

14. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ultrasoon is niet goed voor lagers, de kogels zullen door de trillingen hun baan beschadigen. Er zijn simpele methoden om de motor schoon te krijgen zoals eventjes koken met waspoeder erbij, maar dan zul je toch de lagers eruit moeten halen. In jouw geval zou ik de motor weer in elkaar zetten en gaan ermee !

16. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Bij een motor die er van binnen uitziet zoals op deze foto's, zou ik NOOIT de krukas met nieuwe lagers er direct inzetten: éérst de boel af laten koelen tot het hanteerbaar wordt, en dan goed schoonmaken.

Anders monteer je nieuwe onderdelen over vuil, en heeft het allemaal een stuk minder zin....

Daarna kun je het lege carter altijd nog weer 8 minuten in de oven leggen en daarna het nieuwe lager uit de vriezer halen....

Groet, Bert

17. Damen-NL

Damen-NL

Lid geworden:
    12 sep 2012
    Ultrasoon gaat hem dus wel worden.
    Alle lagers zijn eruit en worden vervangen door nieuwe, of ze nu versleten zijn of niet.
    De rest van het spul uitkoken ga ik dus ook niet doen, dat gebeurt middels ultrasoon reinigen, daar heb ik toch iets meer vertrouwen in, temeer omdat de kans op bijvoorbeeld kromtrekken nihil is.

Daarna de motor weer in elkaar, helikopter opnieuw opbouwen, een deel van de elektronica vernieuwen, afstellen en testen.
    En hop, de verkoop in.
    Maar het zal nog even duren voor ik zover ben....

18. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Wat een werk....

Aangezien het om een 10 cc gaat, zal het hoogst waarschijnlijk niet om een Aligh T-rex o.i.d. gaan maar om een ouder type heli?

Dan is realistisch bekeken de kans groot dat degene die die heli koopt, het ding gaat ombouwen naar electro. Niet dat ik dat zou doen, maar het lijkt wel of brandstofmotoren sociaal besmet zijn tegenwoordig.

Anyway, ga je dus een hoop werk steken in iets wat maar heel matig verkoopt. Kun je beter die heli zonder motor verkopen, of als je hem toch opknapt, zelf mee gaan vliegen. Want het werk verdien je er niet mee terug aan hogere verkoopprijs ben ik bang.

Groet, Bert

19. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen probleem, als je het maar zonder lagers doet.

20. Damen-NL

Damen-NL

Lid geworden:
    12 sep 2012
    Het gaat inderdaad om een ouder type heli, ik schat zelf een jaartje of 15 oud. Qua formaat moet je denken aan een 550 ongeveer.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Degene die hem eventueel koopt, mag hem van mij gerust ombouwen naar elektro, daar heb ik geen probleem mee. Of brandstofmotoren besmet zijn weet ik niet. wat ik wel weet is dat er nog steeds liefhebbers voor zijn die niets anders willen.

Maar ik weet wat ik ervoor betaald heb, hoeveel ik erin ga steken en wat ik er minimaal voor wil hebben als ie de verkoop in gaat.
    Wordt de minimumprijs niet gehaald, dan blijft ie lekker staan. Voor zover het dat nog niet is, wordt het met de tijd vanzelf een vintage model.
    Voor mij is het gewoon de uitdaging om het ding weer aan de praat te krijgen, zelf heb ik niet bepaald de behoefte ermee te gaan vliegen. Ik heb het wel een beetje gehad met brandstof. Maar deze kans kon ik gewoon niet laten lopen, vandaar de tijd en moeite die ik erin wil steken.

Die zijn er dus uit ;)

Deel Deze Pagina