Zoals al aangegeven in de "discussie" over 3D geprinte onderdelen heb ik om kennis te maken met deze klasse 2 st gekocht van deze kist; standaard en licht. Hier te bewonderen op de site van de bouwer: Contact en levering ging probleemloos. In Slowakije duidelijk geen gebrek aan verpakkingsmaterialen. 2 dozen in 1 grote doos en alle onderdelen in bolletjes plastic verpakt. Laagje schuim maakt het geheel af voor verzending naar desnoods de maan. Heb de boel nog maar kort kunnen bekijken tussen het thuiswerken door. Tekening op ware grootte, vleugel links en rechts opgenomen. Geen handleiding en lijkt mij gezien de legpuzzel ook niet echt nodig. Waar ik even aan moest wennen is het onverwachts grootte aandeel aan triplex onderdelen voor de romp waar de frees kunstig een gatenkaas van heeft gemaakt. De vleugel is conventioneel, 2-delig met vuren liggers. Alleen de bovenzijde wordt ingedekt tot de ligger, waaronder in kruisverband hulpribben worden geplaatst. Ballastkamer, buizen voor de verbinder en de verbinder zelf van CFK. Doos is compleet. Alles voor het afbouwen is aanwezig en ook het ballast en de dummy's zijn bijgevoegd. Prijs is incl. de verzendkosten zeer concurerend met het materiaal bij Duitse aanbieders. De standaard zou uit moeten komen op een vliegklaar gewicht van 420 gram. In verhouding tot de concurrentie lijkt mij het vleugeloppervlak relatief klein. De romp is verrassend smal en voorzien is 1s Li-ion als accu. Dat vind mijn ontvanger (JR-propo kloon) helaas niet leuk. Vind ik wel wat op. De geprinte delen hebben we besproken en alhoewel ik weinig weerstand heb geproefd (fijn!) wil ik toch de zaken die eenvoudig anders te maken zijn vervangen. Over de mooie oplossing voor stabilo/kielvlak twijfel ik nog, de rest gaat in de kliko. Ik open hier een draadje omdat ik weliswaar het houtbouw gedeelte leuk vind, maar een gruwelijk hekel heb aan folie. Kan er helemaal niks van en heb wel wat ruwbouw zaken op zolder staan tot (terechte) hilariteit van een aantal clubleden. Mogelijk dat dit draadje een goede stok achter de deur is want de lijn van het kistje nodigt uit tot vliegen. Als ik specifieke dingen uit de doos op foto moet zetten of er vragen zijn.... laat maar weten. Johnny
Hi Johnny, als jij nou gaat bouwen gaan wij wel stokken (achter de deur) Wat ga je nou de kliko in gooien? Succes en lekker plakken maar. Gr Lyckele
Neem ipv stokken maar een gesel In de kliko verdwijnen wat 3D geprinte delen die ik persoonlijk niets vind toevoegen aan deze klasse. Zie de foto's in het relevante draadje. Dus de overgang romp-buis (de laatste mooi eigenbouw van 17,6 gram overigens), en de 4 houders voor de servo's romp/vleugel. Wel mooi is een "opzetstuk" voor de buis voor stabilo en richtingsroer. Scheef bouwen onmogelijk maar de prijs is incl boutjes wel 7.2 gram Heb de zaak net wat beter bekeken en het ziet er allemaal zeer strak uit. Mooi geselecteerd hout en alle onderdelen exact op de benodigde lengte en genummerd. De delen zijn gelasert. Toegegeven ik heb geen vergelijk. Er ligt nog een picares op bespanning te wachten (sinds een jaar of 3 overigens ) en dat was toch meer een doos planken. Moest wel even slikken toen ik de centrale vleugelpen bekeek. Hol (!) bij een diameter van 6mm met een wandsterkte van 1 mm. Dat weet ik zo nog niet met mijn vliegstijl. Krakje bij de landing zal conserverend werken voor de rest maar de start op vol gewicht met een sportief afschot. Brrr. Er zijn weinig kistjes met een 2-delige vleugel. De andreas heeft 2 *5mm staal. Kortom het eerste mailtje naar de bouwer - hij had graag feedback - is uit. In Slowakije is toch niet altijd rugwind? Fijne avond. Johnny
Veel succes met de bouw, jazeker, doe er maar wat foto's bij . Altijd leuk voor de lezer. En natuurlijk zijn er hier altijd wel vrijwilligers te vinden die m willen bespannen.
Leuk om te zien dat je dat iets anders dan een Slite of X-(Res/Dream) gaat bouwen. Ben benieuwd naar je bouwverslag en zeker ook naar zijn vliegeigenschappen. veel bouwplezier, Gr Hans.
Zo begonnen! Toegegeven het is nog niet veel, feitelijk de moeite van het tonen niet waard, maar het begin is er en daarmee ook het enthousiasme, de bekende "bouwflow". Overigens heeft een clublid van de RLC na mijn ronkende verhalen over de doos gelijk ook 1 laten komen en inmiddels zelfs al gevlogen. Ik weet dus waar ik naar toe moet werken / knoeien. Ik ben begonnen met de romp en heb bij gebrek aan een bouwbeschrijving met een schuin oog gekeken naar de beschrijving van de X-Dream. Op internet zijn wat foto's en "toelichting" op Slowaakse fora te vinden. Eerlijk gezegd wijst e.e.a. zich zelf, proberen 2 stappen vooruit te denken. Dus inderdaad moet de cfk buis gelijk in de spanten gestoken worden maar deze is t.b.v. het uitrichten (nog) niet verlijmd. Het is al "eventjes"geleden dat ik voor het laatst een houtdoos heb verwerkt dus gestart met de standaard uitvoering. Inzicht komt altijd bij het doen en evt foutjes en daarmee correcties, betere oplossingen hoop ik zinvol te kunnen inzetten bij het bouwen van de lichte versie. Ik heb de spantenconstructie eerst los in elkaar gezet, gericht en e.e.a. op de bouwplank tussen 2 4-kante alumunium profielen van 40mm geklemd. Daarna geborgd met seconden, definitief verlijmen doe ik als ook het balsa er op zit. Dit dus in afwijking van de beschrijving van de X-dream, waar de triplex delen eerst met het balsa worden verlijmd. Bouwplank(en) zijn overigens gipsplaat op een meubelpaneel. Wat doe ik de volgende keer anders: - verlijmen van het servo-plaatje tot het laatste uitstellen; - fotografie cursus volgen. Volgende stappen worden dus beplanken muv de bovenkant, neus etc. Daarna oefenen met stabilo en kielvlak om daarna de vleugel delen te bouwen die tegen de romp komen. Daarna uitlijnen. Eerst servo's bestellen, weet ik waar de bowdenkabels moeten komen. Vraag: bij de X-dream wordt de romp ter hoogte van de buis gevuld met reststukken balsa. Zinvol? Vraag: de neus is volledig (plaatjes) balsa. is dit gebruikelijk? Ik zou in het midden een triplex plaatje nemen. Gewicht voorin blijkt nodig en ik ken mijn wijze van doel landen. Opmerkingen, aanvullingen, ideeën zijn altijd van harte welkom. Johnny
Hey Johhny, Leuk dat je begonnen bent! Zinvol of niet maar de opvulstukjes van balsa bij de staartbuis-romp zijn er voor een mooie overgang. Oogt dus wat mooier. Verder voegt het niks toe. Stukje triplex (of 2)in de neus kan ook zeker, heb dit bij mijn X-res ook gedaan. Gr Lyckele
Ja, IN de romp ter hoogte van de buis, is inderdaad opgevuld met reststukjes. Dit wordt ook zo in de beschrijving aanbevolen. Het achterstuk wordt zo wat massiever en derhalve wat sterker. Maar overdrijven is ook een vak. De neus: maak het triplex middendeel hol. Dan heb je een kamertje wat je later met loodkorrels kunt opvullen indien gewenst.
Helaas. Door trieste familie omstandigheden en de daarop volgende beslommeringen ben ik helaas sindsdien niets opgeschoten. Feitelijk sinds oktober niet gebouwd. Heb wat geëxperimenteerd met bouwwijzen stabilo's maar dat is het dan ook. Een clubgenoot heeft de kist gebouwd en ook (al) gevlogen. Wat ik begrijp is dat (te) veel lood in de neus moest en de vleugel niet sterk is op buigen aan de lier. Inderdaad lier(tje). Wat het kistje doet aan RES-rubber, geen idee. Misschien dat Jan zijn ervaringen wil toevoegen, misschains n ploatje der bie Jan? Johnny
oh dat is vervelend om te horen! Hopelijk keert de rust weer terug en kan de hobby weer opgepakt worden.
Na wat gepuzzel, en wat hulp van mensen binnen de club is het gelukt. Hoogte en richting aangepast. En de start haak iets naar voren gezet. Vliegt het nu goed. Totaal nu 460 gram.