Bij het snuisteren op zolder bij m'n vader naar iets anders ben ik een zwevertje tegen gekomen en bijhorende bouwtekening dat wellicht meer dan 40 jaar oud moet zijn. Het gaat om de Victory van ene Hans Hansen, op de markt gebracht door Dansk Modelflyve Industri. Het zou blijkbaar gaan om een zwever uit de klasse A2 Spanwijdte is 167 cm en gewicht van 412 gr. De papieren bespanning is zwaar beschadigd, maar structureel is er niets mis. Blijkbaar kan het zwevertje met een lijn omhoog getrokken worden, wanneer ie boven z'n hoogste punt gaat treedt een soort mechanisme in werking waardoor het richtingsroer in een richting komt te staan en dan komt ie al cirkelend naar beneden. Iemand bekend met dit model? Ik probeer nog wat foto's te maken binnenkort.
Hallo, das Modell ist auch unter dem Namen "Aurikel" bekannt. Hans Hansen wurde damit 1953 Weltmeister. Hier ein Link: Outerzone : Aurikel plan : download free vintage model aircraft plan Groeten Hein
Verrassende vonst! Inderdaad werd Hans Hansen met dit model in 1953 wereldkampioen. Hierna begon eigenlijk de tijd van de modernere ontwikkeling van het A2/Nordic/F1A vliegen door vooral de ideen van Rudi Lindner en Max Hacklinger. Dit model voldoet nog aan de doorsnede-regel die hierna snel op de helling ging. Ondanks dat het een ouderwets model was vertoonde het wel al wat, voor die tijd , modernistische trekjes. Je hebt er eventueel een aardige oldtimer aan met een leuke historische achtergrond die ongetwijfeld vriendelijk en vergevingsgezind zal vliegen. Ga je er mee vliegen vergeet dan niet voor een werkend thermiekrem-mechanisme te zorgen anders is ie zo weg.
Heren, Hartelijk dank voor de info! Blijkbaar heeft m'n vader de bouwdoos gekregen van een familielid. Maar dat moet zeker heel wat jaren na 1953 geweest zijn. M'n vader is geboren in 1950, dus in 53 was ie 3... net iets te klein dus. Geen idee wat die doosnede regel betekent. Hoe ziet zo'n thermiekrem mechanisme er dan in de praktijk uit? Ik ben al 20 jaar met modelvliegen bezig, maar dan de gemotoriseerde en radiobestuurbare. Geen ervaring met dit soort van modellen dus. Focus ligt voorlopig ergens anders, maar misschien één van de komende jaren als winterprojectje kan ik em ns opknappen wanneer de volgende generatie er rijp voor is ;-). Voorlopig ligt ie hoog en droog en dat zal nog even zo blijven.
Hallo Hans, Nog wat aanvulling mocht dit je interesseren: De doorsnede-regel was het regelement dat de romp op de plaats van zijn maximale doorsnede een minimale doorsnedemaat moest hebben. Dit om te zorgen dat het model een "realistisch'' uiterlijk zou hebben (wat dat ook zou mogen betekenen). Het gevolg was dat deze modellen er ouderwetser uitzagen dan bv de design-ontwikkeling van toenmalige mandragende zweefvliegtuigen en vanuit wedstrijdopvatting een volkomen ridicule regel die ontwikkeling in de weg stond. Gelukkig ontstond er druk uit diegenen die tot een ''volwassen'' wedstrijdklasse wilden komen om dit af te schaffen. De genoemde Lindner en Hacklinger provoceerden de boel door zgn toothpick modellen te maken: lange dunne sticks met de maximale doorsnede gerealiseerd in de vorm van een soort stroomlijnbubble ter hoogte van het kielvlak of halverwege tussen de vleugels en het stabilo. Tegelijk introduceerden ze wedstrijdtacktieken die door sommigen als ''niet sportief of eerlijk'' werden beschouwd maar zeer succesvol waren zoals bestudering van thermiek en daarnaar te handelen en het zgn hengelen (de kist aan de lijn houden en al lopend thermiek zoeken). De thermiekrem: in dit model gerealiseerd door dat het stabilo op kan klappen in een stand van ongeveer 45 graden tegen het bovenkielvlak. In de vlucht word het op zijn plaats gehouden dmv een elastiekje tussen de pennetjes aan het einde van stabilo en romp. tussen dit elastiekje gaat een stukje afgemeten katoen-lont (gevlochten katoenkoord) welke vlak voor de vlucht aangestoken wordt. na de vluchttijd brand dit het elastiekje door en het stabilo klapt op . Het model maakt een felle overtrekbeweging maar valt daarna met ongeveer 6m/sec stabiel plat uit de lucht. De konstuktie kan daar tegen. Tegenwoordig (brandgevaar op droge heide! en naukeurigheid) worden verschillende soorten timers (mechanisch of elektronisch), gebruikt die ook op eenvoudige wijze het stabilo ontgrendelen. A2: de standaard wereldkampioensklasse vrije-vlucht zweef: heette ook wel Nordic klasse omdat ze ontwikkeld was in de scandinavische landen is nu de klasse F1A: Maximaal oppervlak (vleugel en stabilo) 34dm, minimaal gewicht 410gr maximale lijnlengte 50mtr , begrensde vluchtduur per wedstrijdvlucht gewoonlijk 3 minuten.
Hier noch etwas zur Thermiekrem: FREIFLUG-EXPERIMENTALMODELLE Hallo Peter man merkt das du "alter" Freiflieger bist. Ich fliege immer noch F1B zusammen mit den niederländischen Freunden auf den internationalen Wettbewerben. Groeten Hein
Kun je er geen RC in bouwen? De romp heeft wat ruimte zo te zien en als je de apparatuur zo ver mogelijk naar voren inbouwt, dan valt het extra gewicht reuze mee. servootjes zijn er van 4 gram, ontvanger een 7 gram en lipo ook zo iets. micro RC erin kan een goede oplossing zijn. Vandaag ben ik wezen vliegen op een heuvel met mijn naar RC omgebouwde amethyst en had een leuke thermiek te pakken. Zonde om dan een thermiekrem erop te hebben, en het verre lopen met een vrije vluchtzwever zie ik ook niet meer zitten, gewoon weer netjes landen vlakbij.
Viktory Ik heb vroeger (1970) deze kist nog gebouwd. Spijtig genoeg weggegeven. Moet nog ergens tekening liggen hebben.
Foto Hier nog een foto uit oude doos voor wie het niet zou geloven. Hij had een gele romp als ik me goed herinner. Mvg, Aurectar