Vid: B-programma met de Wind-S door ondergetekende

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 27 mei 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    Er was iemand bij ons op de club die filmen leuk vind.. met statief en al naar het veld, of hij een vlucht van mij mocht filmen.

    Uiteraard, altijd leuk om terug te zien. Het probleem was het toestel goed in beeld houden, hij moest redelijk inzoomen en raakte 'm regelmatig kwijt. Daartoe kreeg ik een microfoontje om en moest ik zeggen wat ik ging doen.

    Dat heeft geresulteerd in dit filmpje.. zeker niet mijn beste vlucht, eerder een van de slechtste, het leidt toch af als je moet praten in zo'n ding, maar het kan er mee door.. de cameraman is het toestel heel af en toe kwijt.

    1 fout: ik sla het meskantgedeelte vanuit rugvlucht over, voor de rest zit het hele programma er wel in. D'r stond een redelijk forse half-cross wind toen dit gefilmd werd. Negeer ook de draak van een landing :p

    Genoeg smoesjes en excuses, hier het filmpje:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Waarschijnlijk een heel sympathieke man, maar ik snap echt niet hoe je een modelbouwvliegtuig niet kan volgen als je een film-fanatiekeling bent ... Je zou alvast niet zeggen dat daar een statief bij te pas kwam...

    Wel is het posten van zo een video altijd eens interessant natuurlijk :)

    Heb er vlug eens doorgegaan; ziet er nog zooo slecht niet uit hé (natuurlijk zie je niet alles op video), wel is bv die snap op min 5 (het moet toch een snap zijn ? ) niet echt een snap...
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2009
  3. hezik

    hezik Guest

    Tsja, ik denk dat hij teveel het toestel beeldvullend in beeld wilde houden. Tijdens de cubaan zie je dat ie uitzoomed en dan zie je hoe weinig toestel er overblijft; het is dan nog maar een heel klein stipje.

    Tel daarbij op dat het behoorlijk zonnig was, al zie je dat aan de video zelf niet echt af.. hij kon dus niet echt goed zien wat er opgenomen werd.

    Die camera heeft misschien wel teveel resolutie om het prettig te kunnen doen.. daarom moet je wel wat inzoomen.
     
  4. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Deventer
    De baan lag inderdaad iets te hoog ;-). Ach, bij mij was laatst de bodem een meter of 10 omhoog gekomen :)
    Ik heb de kist zien staan in Oss, een mooi ding. Rechtvaardigt volgens jou de meerprijs aan kist , motor en accu's het betere vliegen ten opzichte van een 5o klasse kist als bijvoorbeeld een Angel 50e? Dit met in gedachten het F3a C-programma (uiteraard).
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Ja, ik denk het wel. Moet zeggen dat ik zelf niet met een Angel 50 gevlogen heb, maar heb ze wel zien vliegen (er zijn mensen die zullen argumenteren dat ik ze sowieso zie vliegen).

    Dit vliegt als een 2m kist, er is maar heel weinig verschil. Het ding vliegt echt supergoed, absoluut een aanrader!
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Idd, geen lekkere vlucht... toch geinig.

    Ik kan ook niet praten en goed vliegen tegelijk.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    afgezien van het missende rugvlucht-stuk zou ik met deze vlucht denk ik rond de 7e plaats geeindigt zijn de laatste wedstrijd.

    Doel is rond de 4e plek de volgende wedstrijd.. Bert (de eerste) moet er aan! :p
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik zeg ook niet dat ik het beter kan, bepaalde dingen doe jij gewoon duidelijk beter. Maar ik zou een behoorlijke lijst met op de video zichtbare fouten kunnen plaatsen, en ik neem aan dat er ook wel wat dingen mis waren die je niet op video kan zien.

    En ik weet niet of ik als jurylid punten voor die snap zou durven geven...
    Dat icm de ke pass is wel een laatste plaats.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Tuurlijk zit het barstensvol fouten, ontken ik niet hoor, maar heb jij de laatste B wedstrijd wel naar alle vluchten gekeken? ;)

    Bedenk je ook dat er tijdens de wedstrijd geen noemenswaardige wind was, en dit in wind gevlogen is.

    Die snap is idd een twijfelgeval, maar hij zou, volgens de jurycursus, nog wel gejureerd moeten worden. Kijk eens naar het snap-filmpje van Derk. Let op de staart, die zie je wel een cirkel draaien, zij het mininaal. Het was wel degelijk een snap ;)

    De stallturn hetzelfde verhaal.. randgeval :p

    Was zelf ook absoluut niet tevreden over deze vlucht hoor.. maar tijdens een wedstrijd hoef ik niet de figuren in te spreken gelukkig :)

    Wat betreft beter doen.. sommige dingen doet deze kist beter, gok ik.. hij's toch iets groter en stabieler he..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2009
  10. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    even een punt over figuur 1

    na de halve rol moet je wachten met de halve loop, en wel net zo lang wachten als je halve rol duurt. Idem bovenin.

    Wat betreft verschil met de angel 50, JA ik denk dat indien je alles nog moet kopen de meerprijs gerechtvaard is, ik vermoed dat windgevloeligheid een pak minder is, je dus ook met niet zoveel gas je figuren moet rondvliegen om het er even strak te doen uitzien.

    maar al bij al zag het er mooi strak uit. Ver van plaats 1 zul je niet zijn. Als je je onderlijn nu ook zonder ups en downs kunt houden, of het was misschien een vertekend beeld van de camera.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    dat is niet waar, 3w_flyer. Bij de split S MOET het lusgedeelte DIRECT ingezet worden nadat de rol is afgelopen. Daar mag geen recht stuk tussen zitten.
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Eens, figuur 2 (start is 1) split-s is net als een immelman zonder recht stuk, zoals hezik deed. Rol en direct, zonder 1cm rechtuit de halve loop.
     
  13. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Hier ben ik het niet met je eens, ik was ook van die mening tot Derk en anderen me in Someren me een andere versie lieten horen. Dus heren profs, graag uw definitieve mening.

    In het A programma is het williswaar 2 kwartrollen onderin maar dan moest je eigelijk de duur van 1 kwart wachten alvorens naar boven te gaan.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Vind dat wel jammer, vind het zelf mooier als er wel een recht stukje tussenzit, maar de reden dat ik dit zo zeker weet, is omdat dit heel specifiek is behandeld in de jurycursus.

    Kijk het filmpje van Derk, zowel B als A. Die doet het ook niet hoor. Als ie dat tegen je gezegd heeft, was dat een vlaag verstandsverbijstering van 'm.

    Denk dat jij wat anders bedoelt. Het figuur moet wel af zijn. In de A vliegt men in het eerste stuk een halve 4-punts rol en dan moet je wel echt een halve 4-punts rol draaien. Dan moet je dus idd een stukje rechtdoor vliegen na het laatste rolstukje, simpelweg omdat dat nog onderdeel is van je 4-punts rol.
     
  15. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    wat is het verschil met een halve rol dan ? je moet toch ook stoppen met je halve rol ?
    dat is pure larie wat je nu zegt.

    de discussie voor zover ik weet toen was met mezelf, Gert, Michel Knol, Bert en anderen.... Ik was zeker goed wakker...

    Ik deed voor de wedstrijd altijd meteen de looping inzetten nadat ik een keer met Bert Delaere getrained had. Die maakte me erop attent meteen de looping in te zetten.

    In ieder geval, ik heb voorlopig de F3A jas aan de kapstok gehangen, dus het interessert me niet zozeer. In de F3M hebben we voorlopig die figuur niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2009
  16. hezik

    hezik Guest

    Nee.. het is geen larie, je wilt het niet begrijpen. Je hebt duidelijk verkeerd begrepen wat Bert, Michel Knol, etc, allemaal zeiden, of wij begrijpen elkaar nu niet.

    Voor de duidelijkheid. Bij de split-S en de immelman mag er tussen de rollen en de lushelft geen recht stuk zitten. Dat is geen discussiepunt, dat is gewoon een feit, wat zodanig staat omschreven.

    Bij een normale rol, rol je continu. Bij een puntsrol stop je.

    In het A programma vlieg je 2 punten uit een vierpuntsrol. Het eerste punt is meskant, het 2e punt is inverted.

    Dus vlieg je in het A programma wel een stukje rechtdoor inverted, dat is de 2e punt uit je 2/4 punts rol. In het A programma is het dus fout als je je toestel direct in de lus duwt nadat je van meskant naar rugvlucht gegaan bent, omdat je dan in feite de 2e punt uit je puntsrol mist.

    In het B programma is het geen puntsrol maar een vloeiende rol. Zodra je het inverted punt bereikt hebt, moet je dus direct aan je lus beginnen, zonder een recht stuk ertussen.

    Hoe de 'professionals' het doen?

    Het B-programma door Derk: GEEN stuk rechtdoor:
    http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/F3A-B.wmv

    Het A-programma door Derk: ALLEEN de punt uit de puntsrol, verder GEEN stuk rechtdoor:
    http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/F3A-P09-info.wmv
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Zie ook deze:
    http://kunstvlucht.modelvliegsport.nl/F3A/2008/programmas/Juryhandleiding F3A.PDF

    De Nederlandse Juryhandleiding, punt 4.3.7:

    Het vetgedrukte hierin heb ik niet verzonnen, het staat in de juryhandleiding exact zo vetgedrukt:

    [​IMG]

    Dit is overigens niet specifiek voor Nederland, ook in het buitenland denkt men er zo over:

    [​IMG]

    Wat weer vertaald naar.. de halve lussen moeten direct na de 2/4 punts en rol gevlogen worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  18. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    In de A was het overigens ook direct na de punt (in Nederland) tot op de finaledag toen Henny aan gaf dat dit niet strookte met wat int. gehanteerd werd. Daar werd op die dag als fucultatief aangegeven dat de pauze na de laatste kwart rol net zo lang mag duren als de 1e pauze.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Klopt als een bus. Beide zijn goede kisten, maar deze nog net iets beter :)

    Weet niet specifiek, over het algemeen kan ik mijn lijnen redelijk behouden als ik een wedstrijdvlucht maak. Sta ik 'voor mijzelf' te vliegen, heb ik de neiging de onderlijn langzaam maar zeker wat lager te maken.

    Plaats 1 zit ik nog wel een eindje van af hoor.. 1 t/m 4 vliegen dit zondermeer nog beter dan ik momenteel. Maar ik kom in de buurt van nummer 4 (Bert de Eerste)... :)


    Als je direct na de rol naar inverted up gaat drukken, mis je de punt uit je puntsrol. In de juryhandleiding staat beschreven dat punten uit een puntsrol goed herkenbaar moeten zijn en allemaal even lang moeten duren.

    Na het rollen vanuit meskant naar rugvlucht zou je dus, volgens mij, precies even lang rugvlucht moeten vliegen als je meskant gevlogen hebt, en daarna je lus inzetten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2009
  20. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Klopt inderdaad zo. De immelman is een uitzonderings figuur waarbij de (deel) rollen onmiddelijk aansluiten op de halve loopings. Dit in tegenstelling tot de algemene regel dat elke (deel) rol in het midden van een lijnstuk gevlogen dient te worden.

    Tijdens de laatste EK is besloten dat de halve vierpuntsrol bestaat uit 1/4rol+pauze+1/4rol+pauze, zodat hier wel even gewacht moet worden voordat de halve looping ingezet moet worden. De duur van de pauze is gesteld op precies zo lang als de duur van de 1e pauze tussen de twee 1/4 rollen.

    Het 2e deel heb ik uitgelegd aan 3w flyer in Someren daar we daar het A programma vlogen.
    Het besluit op het EK was niet unaniem en had ook andersom genomen kunnen worden. Belangerijk was het feit dat iedereen eensluidend de zelfde regels hanteerd.
     

Deel Deze Pagina