[Vid]Klein video'tje van de Wiesel (model jaren 1970)

Discussie in 'Speedboten' gestart door No1Uno, 29 jun 2005.

  1. No1Uno

    No1Uno Guest

    Ik kon het toch niet laten.

    Ondanks dat het sampelen van de camera niet goed ging, en de computer hoog nodig aan een restautratie toe is, heb ik toch een klein filmpje van mijn Wiesel gemaakt.

    Na het lezen van dit topic, heb ook ik de tekeningen gedownload, en uitgeprint. Vervolgens vergroot tot een leuk maatje, en in 2 voud bouwbeschrijving gekopieerd. Vervolgens een berg balse gekocht, en mijn modelbouwmaat maar eens verteld dat ie aan het bouwen moest :)

    Daar we allebei een week vrij waren hadden we lekker de tijd, en binnen een weekje was het dan ook allemaal gedaan.

    Tijdens het filmen waren er wat problemen met zijn koppeling tussen as en motor, vandaar dat het meerendeel mijn bootje is.

    Verder loopt er regelmatig een hond door het scherm heen. Deze vind modelbouw ook ERG leuk :( Er zijn dus nu plannen voor een hondeboot :) Ook moet de cameravrouw (Mijn vriendin) zo af en toe smakelijk lachen om datzelfde hondje. Dat verklaart het gegiebel. Ik wilde het motorgeluid laten horen, vandaar geen muziekje ofzo :)

    Veel kijkplezier alsnog toegewenst :)

    Goed, dan het videootje. Zoals ik al zei, de kwaliteit houd niet over, maar je kan wel zien en horen wat het bootje zo'n beetje wil ;)

    Specs van het dingetje :)

    Motor : Graupner Speed 500 Race met Allu waterkoeling. Deze heb ik er zelf omheen gewikkeld met 2mm Allu pijp, en 4 volle wikkelingen. De pickup zit tussen de schroef en het roer in. Deze steekt ongeveer 7 mm onder het onderschip uit. Was eerst een centimeter, maar toen had ik een koelstraal van ongeveer een meter :) Maar een klein beetje kleiner gemaakt dus nu, en nu is het ongeveer nog 50 cm.

    Regelaar : GM V3 35 Amp (Deze vind het allemaal nog niet zo leuk :) Slaat vrij snel af door warmte.

    Accu : Graupner Sanyo 2400 Rc Nicd en 3000 Nimh

    Servo : NoName mini servo, trekkracht 2 kilo

    Prop : 33 x 1.6 Graupner Plastic :) in de video. Ik heb wat gespeeld met een 33 x 1.4, en een 31 x 1.6, maar die 33 kan die volgens mij best hebben.

    Trimvlakken : standaard Graupner. ZEKER nodig, want met die Speed 500 Race draait ie lekker om zijn lengte as als die te hoog in plane komt.

    Gewicht vaarklaar : 1100 gram, dus minimaal 100 gram te zwaar :) Het had allemaal onder de kilo moeten blijven, maar door niet secuur genoeg te bouwen teveel moeten corrigeren met plamuur e.d.

    Ik zal hem morgen mee naar me werk nemen, dan kan ik er wat foto's van maken. Die zal ik hier dan wel bij zetten.

    Marco.
     
  2. RoHag

    RoHag Guest

    Hi,

    8O 8O , dit had ik niet verwacht dat er nog zo'n snelheid in deze boot zat :D

    Is deze helemaal van balsa, of is de onderkant van multiplex ?
    Hoe groot heb je hem gemaakt?
     
  3. leuk bootje! mijn hond gaat er ook altijd achteraan! Maar ik vaar met een sleepboot! Hij had hem een keer bijna gebeten :eek:
     
  4. No1Uno

    No1Uno Guest

    Het bootje is gemaakt van 2mm balsa, en is zo'n 50 cm lang. Alleen de motorsteun heb ik wel van triplex gemaakt.

    Geheel is daarna in de epoxy gezet, en over de onderkant zijn glasmatten gegaan. Dit voor een beetje extra stevigheid.

    Voor hen die geinterreseerd zijn, zijn de plannen hier te downloaden.

    En dan natuurlijk de foto's nog.

    Dit is mijn eerste scratch build bootje, en er zitten dus nogal wat beginners foutjes in :oops: Achja, met vallen en opstaan leer je zeggen ze :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Voor de oplettende kijker, inderdaad dit is niet het Speed 500 Race motortje wat er in zat. Deze is inmiddels alweer overleden :( Er zit nu een Tornado SS3 17/2 motortje in.

    Marco.
     
  5. M.a.r.k

    M.a.r.k Guest

    hallo
    ik wil ook de 500 gebruiken maar waarom doet tie van jou het niet meer.
    komt het door de moter of doordat er iets mis is gegaan
     
  6. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    amsterdam
    heej marco

    als ik het zo op het filmpje ziet moet je zwaarte punt een stukkie naar voren..
    wat het is namelijk een eco/fsr bootje en die hoort zeerstrak te varen..
    en die van jou sprinkt nog al..

    verder leuke snelheid.

    greetz jaimy
     
  7. sven vlam

    sven vlam Guest

    hallo gaat wel erg hard voor 500 race en 1100 gram. mijne is 50 cm met een 600 bb sp 21.500 toeren. totaal 850 gram :D prop is 36 mm. hoe komt het dan dat de mijne zo langzaam gaat :?: de mijne hopt ook niet over het water terwijl ik geen plane kleppen heb gaat heel mooi door het water.
     
  8. Aaalie

    Aaalie Guest

    Blijkbaar niet helemaal :wink: .
    Leuk bootje en een héél leuk filmpje.

    Gr.A.
     

Deel Deze Pagina