Heeft iemand al geprobeerd zijn vliegtuig af te werken met vinyl wrap folie, zoals voor auto's wordt gebruikt? Lijkt mij bruikbaar spul. O.A Ramy RC gebruikt het.
Nee, wel delen beplakt met Oracal, beletteringsfolie. Kleuren kwamen overeen met Oracover... nagenoeg... En vooral de delen die epoxy/weefsel bekleed waren. Dat gaf een oversterke hechting. De overlap met Oracover ging ook goed, behoedzaam strijken, maar hechte... fuseerde vast. Was methanol bestendig. Op balsa delen hechte het minder. Door het altijd pluizende oppervlag van balsa wilde het niet goed hechten, binnen een handomdraai de kleeflaag verzadigd met stof. Zat daar een dun laagje G4 over als verzegeling... wederom geen probleem. Zolang het hele oppervlak maar gedekt is met die lak. Treksterkte heeft de folie niet, daarom strekt het zo mooi uit over opjecten. Het blijft elastisch. De wrapping folie zal iets krimpen bij open vlakken, dat geeft een slap trommelvies, maar deukt da ook vrij snel weer in... En in de zon? Slap hangen? Het heeft niet de sterkte van de Oracover polyesterfolie... Verder kan het goed tegen vuil en UV licht. Methanol vast ook wel. Bij elektrisch is vet geen issue... Gr Bas
Ik heb ook al dingen beplakt met Metacal en Oracal, belettiringsfolie. Dat werkt prima en is minimaal zwaarder dan Oracover. Vinyl wrap heb ik wel eens een auto mee beplakt maar voor een vliegend model lijkt het mij minder geschikt omdat het wat dikker is en er luchtkanaaltjes inzitten. En veel zwaarder dan de bekende folies. GJ
Ik heb het zelf niet op een vliegtuig geprobeerd, maar ik heb wel ervaring met het gebruiken van vinyl wrap folie voor andere toepassingen, zoals auto's en boten. Het zou zeker kunnen werken, aangezien hoogwaardige folies goed bestand zijn tegen extreme omstandigheden zoals wind en temperatuurwisselingen. Ik heb mijn folie voor een project ooit gekocht bij foliemolie.nl, en die hebben echt een goede kwaliteit.