Vleugel profiel

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Ton van Munsteren, 19 apr 2014.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.556
    Locatie:
    Dordrecht
    Vraagje wie weet welk vleugelprofiel en gebruikt wordt op een Turbine jet model.

    Ton
     
  2. Edwin D.

    Edwin D.

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    99
    Het profiel van een baksteen………

    Kom je achter als de motor af pist ;)
     
  3. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Clark Y met een dikke achterkant
     
  4. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    met een lange neus ligger!!

    gr Rene.
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.556
    Locatie:
    Dordrecht
    Edwin,

    Zal wel meevallen heb dan altijd nog de tweede motor.


    Rob,

    Ja zou kunnen maar denk dan eerder aan Clark YH ook veel gebruikt op de echte warbirds.


    Rene,

    Geen idee wat je bedoelt met een lange neus lijst.


    Ton
     
  6. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    en 6mm achterlijst .... Ton nou echt he ....geen verschil met elektro jets he
     
  7. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    je moet eerst een plan maken wat wil ik.
    welke eigen schappen moet mijn profiel hebben.
    In de meeste gevallen heb je te maken met een hoge vleugel belasting.
    wil je lekker rustig vliegen zal je een ander profiel moeten kiezen dan wanneer super snel.
    Er is hier over genoeg informatie te vinden.

    vriendelijke groet Gerrit Jan
     
  8. vleugelmoer78

    vleugelmoer78

    Lid geworden:
    14 mrt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Geleen
    Turbine aangedreven vliegtuigen kennen ook nog onderverdelingen.

    de twee belangrijkste twee zijn misschien wel ook de meeste voor de hand liggende:

    -Sub-soon / Trans-soon tot zo'n M 0,95 (M=Mach of geluidsnelheid)

    - Super-soon sneller dan M 1.

    In de eerste categorie passen bijna all "moderne" vliegtuigen zowel met fluiters (bypass jets) als uiensnijders (propellers) een redelijk grote groep dus en valt dus weer in twee te verdelen.

    De fluiters (Bypass Jet / Ducted Fan):

    Dit type vliegtuigen maakt over het algemeen exclusief gebruik van een superkritisch vleugelprofiel. Deze ziet er in doorsnede (haaks op de hoofdligger) uit als een wat dikke neus meestal voor de hoofdligger en een gewelfd boven en onder profiel achter de hoofdligger.

    Voor de uiensnijders (propellers) geld zoals wel met meer dingen in de luchtvaart don't change a winning concept. Met andere woorden deze gebruiken over het algemeen allemaal een ouderwets positief gewelfd vleugel profiel denk bij een doorsnede van dit profiel aan bijvoorbeeld Fokker 27 / 50, Fokker D VII, Fokker D XXI om maar een paar voorbeelden te noemen.

    Hoop dat je hier wat mee kan.. In het boek Aerodynamica Voor Vliegtuigen van Brouwer (oud directeur Anthonie Fokker School in Den Haag) wordt dit geheel tot in den treuren uitgelegd, het nadeel van dit boek is ook nog eens dat je hogere Niejerrode Nederlands nodig hebt om het te kunnen lezen.. Een ander boek over vliegtuig aerodynamica is geschreven door De Graaf (mijn oud leraar aerodynamica op bovengenoemde school). Dit boek is pas uitgekomen nadat ik de school had verlaten dus kan hier niks over zeggen. Ik weet wel dat deze boeken alenbij een groot voordeel hebben over alles anders dat over dit onderwerp is geschreven is dat ze in het NEDERLANDS zijn. Als je er meer over wilt weten is een bezoek aan de Avitionmeggstore op internet of IRL in Aalsmeerderbrug een aanrader.

    Groet

    Paul
     
  9. Edwin D.

    Edwin D.

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    99
    Brouwer en de Graaf, das grappig, die ken ik nog ;)
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, ik ook :)
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.556
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren,

    Dank voor de reacties maar mijn vraag was eigenlijk meer bedoelt om te weten te komen welke profielen er gebruikt worden op de verschillende Schaaljets. Er vliegen er nu al aardig wat rondt en ben benieuwd naar de profielen die daarop gebruikt wordt. Heb de vraag gekregen een 1/4 Twin Turbi Buccaneer te ontwerpen vandaar dus de vraag welk profiel.

    Ton
     
  12. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    RG14 Ton zoals altijd
     

Deel Deze Pagina