Edwin, Zal wel meevallen heb dan altijd nog de tweede motor. Rob, Ja zou kunnen maar denk dan eerder aan Clark YH ook veel gebruikt op de echte warbirds. Rene, Geen idee wat je bedoelt met een lange neus lijst. Ton
je moet eerst een plan maken wat wil ik. welke eigen schappen moet mijn profiel hebben. In de meeste gevallen heb je te maken met een hoge vleugel belasting. wil je lekker rustig vliegen zal je een ander profiel moeten kiezen dan wanneer super snel. Er is hier over genoeg informatie te vinden. vriendelijke groet Gerrit Jan
Turbine aangedreven vliegtuigen kennen ook nog onderverdelingen. de twee belangrijkste twee zijn misschien wel ook de meeste voor de hand liggende: -Sub-soon / Trans-soon tot zo'n M 0,95 (M=Mach of geluidsnelheid) - Super-soon sneller dan M 1. In de eerste categorie passen bijna all "moderne" vliegtuigen zowel met fluiters (bypass jets) als uiensnijders (propellers) een redelijk grote groep dus en valt dus weer in twee te verdelen. De fluiters (Bypass Jet / Ducted Fan): Dit type vliegtuigen maakt over het algemeen exclusief gebruik van een superkritisch vleugelprofiel. Deze ziet er in doorsnede (haaks op de hoofdligger) uit als een wat dikke neus meestal voor de hoofdligger en een gewelfd boven en onder profiel achter de hoofdligger. Voor de uiensnijders (propellers) geld zoals wel met meer dingen in de luchtvaart don't change a winning concept. Met andere woorden deze gebruiken over het algemeen allemaal een ouderwets positief gewelfd vleugel profiel denk bij een doorsnede van dit profiel aan bijvoorbeeld Fokker 27 / 50, Fokker D VII, Fokker D XXI om maar een paar voorbeelden te noemen. Hoop dat je hier wat mee kan.. In het boek Aerodynamica Voor Vliegtuigen van Brouwer (oud directeur Anthonie Fokker School in Den Haag) wordt dit geheel tot in den treuren uitgelegd, het nadeel van dit boek is ook nog eens dat je hogere Niejerrode Nederlands nodig hebt om het te kunnen lezen.. Een ander boek over vliegtuig aerodynamica is geschreven door De Graaf (mijn oud leraar aerodynamica op bovengenoemde school). Dit boek is pas uitgekomen nadat ik de school had verlaten dus kan hier niks over zeggen. Ik weet wel dat deze boeken alenbij een groot voordeel hebben over alles anders dat over dit onderwerp is geschreven is dat ze in het NEDERLANDS zijn. Als je er meer over wilt weten is een bezoek aan de Avitionmeggstore op internet of IRL in Aalsmeerderbrug een aanrader. Groet Paul
Heren, Dank voor de reacties maar mijn vraag was eigenlijk meer bedoelt om te weten te komen welke profielen er gebruikt worden op de verschillende Schaaljets. Er vliegen er nu al aardig wat rondt en ben benieuwd naar de profielen die daarop gebruikt wordt. Heb de vraag gekregen een 1/4 Twin Turbi Buccaneer te ontwerpen vandaar dus de vraag welk profiel. Ton