ik ben dus bezig mijn nieuwe romp te bouwen van mijn kangaroo . nadat ik zoals gebruikelijk bij de kangaroo de vleugelpijp heb verplaatst ben ik er aan toe om een steun in het midden van mijn romp voor de vleugelpijp te maken . maar is dit wel nodig ? bij de harpoon van graupner kun je op de foto's duidelijk zien dat er geen midden steun gebruikt wordt (romp komt namelijk aardig overeen) aangezien het een dikwandige vleugelpijp is die ik voor mijn jet heb met aan de binnenkant een ronde grenen stok over de hele lengte van de pijp. wie kan mij een antwoordt geven?
waar zou die ondersteuning goed voor zijn? het enigste wat wij ooit gedaan hebben is de alu pijp vervangen door een carbon type omdat de vleugels toch erg in v-stelling gingen bij het wat ruigere vliegwerk
ik denk dat die onderstuening is ter voorkoming van het knikken, in het midden van de buis komen de krachten samen die resulteren in een knik naar beneden. als je heel veel G's trekt kan het misschien zo zijn dat de krachten zo groot worden dat de boel wil gaan knikken. dat kun je voorkomen door er voor te zorgen dat de boel gewoon niet naar beneden kan, vandaar die ondersteuning. ik zou hem er in elk geval wel in lijmen. groeten Halmar