Na het zien van het met papier ingedekt/bekleed vliegendvleugeltje van Dirk was ik onder de indruk van de sterkte en de stijfheid.
Meteen had ik het idee om een ook zo’n vleugeltje te maken. Vanwege de negatieve berichten, kromtrekken, op dit draadje ben ik er niet aan begonnen.
Toch liet het idee mij niet los. Immers in de jaren 80 werd deze bouw wijze met veel succes is toegepast in Engeland en oa bij Rotterdamse Modelvliegclub.
Dus waarom niet wat proefjes doen met overtollige vleugelkernen. En ik mag zeggen dat de resultaten veel belovend tot goed waren. Niks krom of verdraaid.
De kernen heb ik bekleed met bruin pakpapier van Ikea en gelijmd met Perfax behanglijm, die ik aangemaakt heb voor zwaar behang met een scheut witte houtlijm.
Mijn werkwijze was: Het papier plakken zoals je behangt. Insmeren, dubbelvouwen, lijm laten intrekken, kern voorlijmen even voor het aanbrengen van het papier en gladstrijken met een behangspatel.
De kernen heb ik zo achterelkaar aan beide zijden bekleed en aan een zolderbalk opgehangen en vertikaal laten drogen.
Zowel de kern met één laag als die met twee lagen papier waren na drogen nagenoeg recht, hooguit 1 mm golfje en strak. Voor mij vergelijkbaar met een open ribben/houtbouw vleugel.
Opvallend was dat gedurende het drogen de kern met één laag papier meer dan 1cm hol was en na het drogen weer geheel recht was getrokken!
Mag ik hieruit voorzichtig concluderen dat kromtrekken met de materiaal keuze van het papier van doen heeft?