Vleugels indekken met papier? Help!

Ga ik proberen, bedankt :) Lijkt me in ieder geval makkelijker dan een zware schuurmachine vasthouden. Overigens maken die paar naadjes/randjes me eigenlijk niet zo gek veel uit, op twee meter afstand zie je er helemaal niets van. Maar omdat dit een eerste poging is met papier vind ik het wel leuk om er wat experimenten op uit te voeren. Ik heb nog een 2,20 meter Zagi liggen die zo licht mogelijk de lucht in moet. Daar zit nogal wat flex in dus was ik van plan deze te voorzien van vleugelbuizen. Maar dat levert weer flink extra gewicht op. Een laagje papier is maximaal de helft daarvan (zelfs met meerdere lagen) en levert veel meer sterkte op!
 
Ik ben benieuwd naar de sterkte van die grote zagi.
Ik zie papier als een mooie manier om vleugels torsiestijf te krijgen, maar voor de buigsterkte met alleen papier nooit echt vertrouwd.

Beetje het idee dat de kans van inknikken nogal groot is (papier is zo dun), maar dat heb ik nooit echt getest.
Best kans dat als het er mooi strak op zit prima werkt.
Eigenlijk is papier gewoon heel dun hout .. ;-)

Even technisch.
Het soortelijk gewicht (als je kijkt naar een pak copierpapier) is ongeveer 1. Zoiets als hout (meestal 0.6 - 0.8, balsa 0.15)
In plaats van een 10x5 mm latje zou je een paar lagen 80g/m2 papier (zeg o,1mm dik) kunnen nemen.
Stel je vleugel is 250mm breed, dan 50 / 0.1 = 500mm breed papier = 2 lagen.
Omdat je niet evenhoog bent overal dan 3 lagen.
Optimaliseer je: meer bij de wortel en alleen op hoogste punt een extra laag, dan kan je waar het nodig is 4-5 lagen hebben (getrapt ovelappend en elders veel minder.

Grappig idee.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht zelf aan een laag over de hele vleugel, dan vanuit de root een laag tot ongeveer de helft over de onderkant van de vleugel alleen (tegen knikken inderdaad). Of een strook van 10 cm breed vanuit de root naar de punt van de vleugel en daaroverheen nog een tot halverwege. Dan licht schuren zodat de scherpe randen weg zijn. Waarschijnlijk even sterk als een ligger maar tien keer lichter en je hoeft niet in de vleugel te snijden :)

Daarnaast wil ik de vleugel graag deelbaar maken; beetje lang voor in de auto :)
Dus wat ik wil proberen is aan de onderkant de vleugelhelften aan elkaar maken met een 'scharnier' van stof of iets dergelijks (ben ik nog niet helemaal uit), dan de beide vleugelhelften een stukje uithollen voor de electronica en bij het sluiten van de vleugel aan de bovenkant een stuk klittenband ofzo..
 
Een deelbare vleugel zal toch iets sterker moeten zijn.
Messing buis en stalen pen is gebruikelijk voor zwevers.
Met koolstof buis kan ook wel iets.
Een vleugel in 3 delen (middendeel 1 meter, 2 x 60cm bijv) vereist minder sterkte bij de overgang, maar er zal toch iets speciaals nodig zijn om de krachten goed over te dragen.
Dan kan je weer net zo goed met koolstof buid liggers gaan werken.

Bij de bruna vandaag gekocht:
- 23 grams kado papier. Dun tissue. bedoeld om glasen in te pakken denk ik.
- zilver geverfd 70 grams kaft papier. leuk voor WW II alu vliegtuigen zonder verdere afwerking. Houtlijm, papier mischien laagje blanke lak en klaar.
 
Ligt de vereiste sterkte niet heel erg aan wat er met de vleugel gedaan zal worden? Dat bijvoorbeeld een 3D vleugel wat support nodig heeft snap ik maar een licht vleugeltje dat alleen gebruikt wordt om te thermieken zal toch niet zo zwaar belast worden? Ik dacht eerder inderdaad aan een ingeslepen carbon buis, dan de vleugel doormidden zagen, dan een carbon of metalen pen daar weer in..

Eerder had ik het idee de vleugel omhoog te schieten met een startelastiek maar dat vraagt wel flink wat sterkte (lees: gewicht) van de vleugel. Ik twijfel nu tussen omhoog slepen met een lijn (of achter een vliegtuig) of een licht motortje monteren (maar, ook weer extra gewicht denk ik)

Beetje afhankelijk allemaal van hoeveel gewicht er bij in moet om het CoG goed te krijgen ook. moet er driehonderd gram in de neus maak ik er een motor op..

Dat dunne tissuepapier krijg je bij Xenos gratis als je glazen ofzo koopt; een velletje of tien doe je een heel toestel mee. Morgen maar eens een nieuw theeglas kopen :D
 
Interessante vergelijking 3D en zeefvliegtuig.
Een 3D vleugel is kort en dik. Een zweefvleugel dun en lang

Lengte van de vleugel zorgt voor grote hefboom.
Sterkte is zelfs kwadratisch met de dikte.

Een zweef vleugel dis halve zo dik is als de 3D vleugel, maar 1.5 keer zo lang moet voor zelfde G belasting 3 keer zo sterk zijn.

Een sleepstart geeft weinig belasting. Een lijnstart wel extreem veel.
 
Misschien drukte ik me wat vaag uit maar dat was mijn punt inderdaad. Overigens is de vleugel die ik als zwever wil gebruiken aan de vleugeltip nog steeds bijna even dik als de 3D vleugel van de MX2; aan de root is deze zeker vijf centimeter dik. En ik heb geen hoge belastingen in mijn hoofd dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over :)

Een lijn- of elastiekstart zal dus zeker afvallen, dan moet ik minimaal met carbon gaan verstevigen. Ik neig nog steeds het meest naar een (goedkope) brushless set met de motor met klapprop netjes achterop. Lekker makkelijk en vrijwel onkwetsbaar. Ligt natuurlijk wel erg aan hoeveel gewicht erin moet. Motor achterin moet er toch weer extra gewicht voorin bij of ik moet met een verlengde as gaan werken maar dat zie ik mezelf nog niet echt doen (te technisch voor deze kist en extra gewicht)

Ik zal eens wegen wat de vleugeldelen nu zijn en er een 100W setje bij gooien, eens kijken wat de vleugelbelasting dan doet. Misschien zweeft het dan wel niet eens meer ;)
 
Beetje late reaktie, maar toch...: het pakpapier van de Xenos lijkt ook goed bruikbaar: licht en toch sterk.
 
Wel mooi egaal van structuur en lichtgrijs dus een mooie basis voor verf. Veel lichter dan krantenpapier zal het ook niet zijn inderdaad. Ik heb gisteravond de MX2 bijgewerkt (alle randjes afgesneden, licht bijgeschuurd etc) en het ziet er prima uit (nou ja, het ziet eruit alsof iemand een vliegtuig beplakt heeft met kranten maargoed)

Eens kijken of ik ergens een spuitbus basecoat kan vinden, de action zat helaas zonder..
 
Gebruik papier

Er wordt driftig geëxperimenteerd met papier zie ik.
Houden jullie ook rekening met de looprichting van het papier?

Net zoals hout een nerf heeft, heeft papier een looprichting, die je daarin overigens niet kunt zien. Je kunt hem wel vinden door het (droge) papier te vouwen of te scheuren. In de lengte van de looprichting is de vouw netter en de scheur rechter. De looprichting wordt overigens veroorzaakt door het fabricageproces van papier.

Belangrijker echter is dat het papier dwars op de looprichting onder invloed van vocht veel sterker rekt (en krimpt).
Dus, je maakt het papier met bijvoorbeeld behangplaksel door en door nat waardoor het behoorlijk uitzet, met name haaks op de looprichting.
bij het drogen krimpt het ook weer, met name haaks op de looprichting.

Ik kan me voorstellen dat er daardoor spanning op bijvoorbeeld een vleugel komt te staan die daardoor ergens krom kan trekken. Zéker met zwaarder papier (b.v. pakpapier).
Met b.v tissue zal dat te verwaarlozen zijn, zéker als verschillende laagjes kruislings over elkaar gelijmd worden.
 
Denk je dat het effect heeft als je kleine stukjes (10x10cm max) scheurt en die kriskras door elkaar gebruikt? Theoretisch verminder je dan de rek/krimp een kant op en verdeel je de belasting. Natuurlijk zul je vooral bij dunne vleugels (DLG?) hier iets van merken.
 
Dus, je maakt het papier met bijvoorbeeld behangplaksel door en door nat waardoor het behoorlijk uitzet, met name haaks op de looprichting.
bij het drogen krimpt het ook weer, met name haaks op de looprichting.

Dat heb ik dus niet gedaan; ik heb met 50% verdunde lijm (dus de helft dunner gemaakt, niet met evenveel water aangemaakt) de schuimdelen ingesmeerd en daarna de droge krant aangebracht. Hoewel de krant wel wat vocht opneemt wordt deze niet door en door nat. Dit komt pas bij het opbrengen van de tweede laag lijm er overheen. Hierdoor komen er wel wat rimpels in het papier maar met drogen trekken deze er weer uit.
 
Die grotere krimp haaks op de hoodfrichting is wel belangrijk om rekening mee te houden.
Als de sterkte door een aparte ligger wordt gedragen, kan het zinvol zijn om de papierrichting in de vliegrichting te leggen, zodat de grotere krimp het profiel niet vervormd.
 
Denk je dat het effect heeft als je kleine stukjes (10x10cm max) scheurt en die kriskras door elkaar gebruikt? Theoretisch verminder je dan de rek/krimp een kant op en verdeel je de belasting. Natuurlijk zul je vooral bij dunne vleugels (DLG?) hier iets van merken.
Ik denk dat dat elkaar inderdaad opheft en geen probleem is. Bijvoorbeeld krantenpapier is ook erg dun (max 52 Gr./m²) en zal minder invloed hebben (maar wél invloed)'

Ik las echter ook iets over pakpapier en dat is (uit de aard van het materiaal) veel sterker. Probeer maar eens een stuk zwaar karton (mag 1.5 mm dik grijsbord zijn) aan één zijde te beplakken met gewoon 80 grs papier met waterhoudende lijm. Na drogen staat het zo krom als een hoepeltje :-)
Ook dat karton heeft overigens natuurlijk een looprichting die je kunt vinden door het te buigen. Evenwijdig aan de looprichting buigt het makkelijker. Als je het papier er met de looprichting "kruislings" op lijmt zal het karton minder krom trekken.

En, of het nu behangplaksel is of (met water) verdunde houtlijm, het gaat om het water. Papier is in principe oplosbaar in water en daar ook heel erg gevoelig voor.

Maar ik probeer alleen maar positieve feedback te geven :-). Als (oud) graficus weet ik wel wat papier kan doen ;-)
 
Laatst bewerkt:
Geen probleem, alle input is welkom! Ook van negatieve eigenschappen van materiaal kun je maar het best zo veel mogelijk af weten tenslotte. Ik wil ooit nog een keer een C-130 Hercules maken van 3-3,5 m span uit schuim en deze dan bespannen / bedekken met papier, waarschijnlijk meerdere lagen 25 of 30 grams vloeipapier.
 
Hmmm, ik hoop dat mijn reactie nog niet te laat is.

Ik heb 2x een combatschuimpje met krantenpapier bekleed. 1x succes, 1x een ramp. De oorzaak: zeer geringe tocht in de ruimte waar het moest drogen. Daardoor was de ene kant al droog en de andere kant nog niet. Het krimpen gebeurt pas tijdens de allerlaatste fase van het drogen. Je voelt de vochtigheid dan al niet meer.

Dus:
- boven en onderkant in één keer bekleden.
- niet liggend maar hangend drogen (liggend droogt de onderkant droogt langzamer)
- de droogruimte moet absoluut tochtvrij zijn

Dirk.
 
Helaas Dirk te laat, dat had ik jaren eerder moeten weten :-)
Ik had me er al bij neergelegd dat papier leuk is voor rompen, maar voor vleugels door krom trekken niet te gebruiken. Nu ga ik toch maar even wat proberen op een paar oude piep kernen.

Nieuwe bron voor pakpapier:
Hema!
Wrapping paper, inpakpapier. "Extra strong". Dit is dat bruine pakpapier, maar bij de hema heeft 1 kant een kleurtje. Voor flansbouw projecten dus iets fraaier dan kranten denk ik.
 
Na het zien van het met papier ingedekt/bekleed vliegendvleugeltje van Dirk was ik onder de indruk van de sterkte en de stijfheid.
Meteen had ik het idee om een ook zo’n vleugeltje te maken. Vanwege de negatieve berichten, kromtrekken, op dit draadje ben ik er niet aan begonnen.

Toch liet het idee mij niet los. Immers in de jaren 80 werd deze bouw wijze met veel succes is toegepast in Engeland en oa bij Rotterdamse Modelvliegclub.

Dus waarom niet wat proefjes doen met overtollige vleugelkernen. En ik mag zeggen dat de resultaten veel belovend tot goed waren. Niks krom of verdraaid.

De kernen heb ik bekleed met bruin pakpapier van Ikea en gelijmd met Perfax behanglijm, die ik aangemaakt heb voor zwaar behang met een scheut witte houtlijm.

Mijn werkwijze was: Het papier plakken zoals je behangt. Insmeren, dubbelvouwen, lijm laten intrekken, kern voorlijmen even voor het aanbrengen van het papier en gladstrijken met een behangspatel.

De kernen heb ik zo achterelkaar aan beide zijden bekleed en aan een zolderbalk opgehangen en vertikaal laten drogen.

Zowel de kern met één laag als die met twee lagen papier waren na drogen nagenoeg recht, hooguit 1 mm golfje en strak. Voor mij vergelijkbaar met een open ribben/houtbouw vleugel.

Opvallend was dat gedurende het drogen de kern met één laag papier meer dan 1cm hol was en na het drogen weer geheel recht was getrokken!

Mag ik hieruit voorzichtig concluderen dat kromtrekken met de materiaal keuze van het papier van doen heeft?
 
Back
Top