Surfend over het internet kwam ik op deze site: http://wigproject.tripod.com/enter/ Het gaat over wing in ground effect, het zijn géén vliegtuigen maar boten die laag over het water vliegen. De modellen worden bestuurd over twee kanalen namelijk richting en gas. Hoogte is niet bestuurbaar, ze blijven namelijk op een vaste hoogte tov. het water. Iemand ze wel eens gezien op de nederlandse plassen? Johan
in de rcmodel stond een artikel erover, en op http://home.wanadoo.nl/stuip/ is er iemand bezig met zo'n ding
Ekroplan Op Discovery wel eens een documentaire gezien over de prototypes van de "Ekroplan", ook wel het "Monster van de Kaspische Zee" genoemd. Dat was een (model) prototype van een Sovjet Wing over ground effect vlieg/vaartuig bedoeld om een bataljon Sovjetmariniers (600 man) snel over zee te vervoeren. Experiment op zich gelukt, het principe werkt. Door geldgebrek in de voormalige S.U. ligt dit project op z'n gat. De Ekroplan is vanuit de sateliet te zien op een werf aan de Kaspische zee. Er is echter een kleine versie van: een ondernemer heeft een kleine ekroplan ontwikkeld t.b.v. toeristenvervoer. Om zo'n ding in model te maken moet volgens mij de schaal wel redelijk fors zijn; anders heb je teveel last van de discrepantie tussen lucht en water op schaal. Groet, Roel.
Ik heb ooit zo een model op de Inter-ex gezien het was toen nog niet werkend, maar zag er goed uit. Piloot eigenaar was een Nederlander.
Heel apart. de ekranoplan Maten van een model: Specifications: Electric powered Drag'n'Fly Length: 915mm (maybe a little bit smaller) width: 500mm (if I make the craft smaller I will keep the width for extra lift) total weight: 1.2 kg maximum power needed: 1200 grams / (6.5 grams/Watt) = 185 Watt (0.25 HP) material hull: Foam blocks, Balsa wood, ABS sheets, Caron fibre tubes, airplane covering. Electric system : speed 600 type modified, minimum of 20.000 revs at full trottle, 0.27 HP (200 Watt minimum*) To use propellers: direct drive 7 x 4 up to 7 x 6 Number of NC cells: 7 up to 8 Sanyo 2000 radio: 2-channel Johan
Zie ik hier een synergie van de piloten en de speedvaarders? Hey powepete, niet iets voor jouw? Waar zou iemand zoiets kunnen gaan test varen/vliegen, misschien bij de plas in huizen?
hmm, heb er al een tijdje geleden over gedacht, maar is een beetje ondergesneewd, plas in het naarderbos is er ideaal voor, rondom zandstrandje, alleen die paaltjes is soms wat lastig...........Peet...........8)