Hier begon het mee, een Horten BV 38 (indiana jones fantasy vliegtuig) Dat wilde ik gebruiken om met een pixhawk en goedkope fotogrammetrie te experimenteren. Nieuw kleurtje gegeven en vol gestoken met electronica. Er is aardig wat plaats in, maar ik heb er wel erg veel in gestoken: Een pixhawk, GPS, snelheid sensor, telemetrie radio, FPV, OSD, mobius, ... En alsof dat niet genoeg was, een raspberry pi er boven op om de camera (raspberry pi camera module) in de vleugel aan te sturen: De raspberry is gekoppeld aan de pixhawk, voorlopig enkel voor de camera triggering, straks ook om GPS and attitude informatie in de exif metadata te schrijven. Het idee was namelijk om te kijken of een $25 5MP raspberry camera bruikbaar is voor lucht fotografie/mapping, en of het zelfs mogelijk is om mits meerdere modules en filters er ook NDVI of multispektraal beelden mee te maken voor een kleine fractie van de prijs van het echte spul, en ook een fractie van het gewicht van een 'echte' camera; de camera module zelf weegt amper 3g. Hier kan je het resultaat zien van een missie die ik dit weekend op linkeroever in antwerpen heb gevlogen, een "google maps" stijl panorama op basis van ~300 5MP beelden vanop 100m hoogte : https://photosynth.net/view.aspx?cid=64da42bd-f402-4929-8927-84a9e3f80669 Ter referentie, dit is een beeld van de mobius die dag, zo zag het er dus ook echt uit: Een paar weken geleden was daar een of ander festival, vandaar de vreemde contouren. Het volledige panorama: Ingezoomd: Nog meer: Het is zeker niet foutvrij, maar voor een vroeg experiment en voor een $25 camera van 3 gram en zonder gimbal, ben ik alvast erg blij met dit resultaat. Dit was overigens de missie: en dit de GPS track: De wind kwam uit het westen, meteo had noorden voorspeld, daarom dat ie 90 graden op mijn grid stond, dat zal ook niet geholpen hebben, al zeker niet zonder gimbal en zonder richtings roer.
Waarom gebruik je de navio+ niet? Dan heb je geen pixhawk nodig. De pi2 is sterk genoeg om de camera en flight control uit te rekenen. Scheelt gewicht.
Heb ik naar gekeken, en misschien koop ik er nog wel een, maar dat is een relatief duur bordje en ik was/ben nog niet helemaal overtuigd dat de raspberry camera goed genoeg is voor wat ik wil bereiken. De echte reden dat ik een raspberry gebruik is dat ik spotgoedkoop en super licht een of meerdere camera modules kan aansluiten, ook IR gevoelige. Als ik toch moet omschakelen naar een P&S of aangepaste action camera, dan ben ik met een navio niet heel veel ivgl met een pixhawk, is het enkel duurder, zwaarder en omslachtiger. Ik zou moeten kijken of die navio niet in de weg zit van mijn camera multiplexer bord, ik vrees dat ik niet genoeg GPIO pinnen over heb als ik er een navio insteek.