Vliegfilmpjes maken

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Thieu, 4 nov 2013.

1. Thieu

Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Hallo,

Er staan ondertussen duizenden (tienduizenden) vliegfilmpjes van modelvliegtuigen, hier op het forum, maar ook op Youtube (of beiden :)). Bij het ene danst het vliegtuig door het beeld en verdwijnt daar regelmatig uit, en bij het andere zie je een mooi rustig beeld. Ook zie je wel dat de vlieger zelf filmt, maar ook dat er een aparte filmer bezig is.

Wat is de beste manier om tijdens het vliegen te filmen? En dan natuurlijk zo dat er een mooi rustig beeld opgenomen wordt.
    Hoe doe je dat? tips en trucs?
    Mét en zonder aparte filmer/ ster?

2. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    GoPro Hero met head strap mount

3. Thieu

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Zou je eens kunnen laten zien hoe je dat dan doet? Zit er op de camera standaard een mogelijkheid zo'n band vast te maken, of heb je daar zelf iets voor geknutseld?
    Mooie camera overigens, met een mooie prijs ;-)

Ik moet zelf natuurlijk ook laten zien hoe ik het opgelost heb. Althans, een eerste testje ging aardig, hoewel mijn kist nog af en toe uit het beeld verdween. Ik ben dus nog bezig.

Het ziet er nu zo uit:

Dit voorjaar bij de Aldi voor 49,95 euro. Na een paar weken stond er ineens een prijs van 15 euro bij en toen heb ik hem maar meegenomen :)
    Er zitten een paar verschillende setjes bij om de camera ergens op te monteren (te mounten) en mijn bedoeling was dus op een vliegtuigje.

Toen ik mijn kistje eens wilde filmen ben ik op dit idee gekomen.
    Een van die setjes op een petje vastgezet en de camera er met een ander mount-setje (een knijpertje) simpelweg opgezet.

De kunst is mijn petje steeds op dezelfde manier op mijn hoofd te zetten :cool:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Head Strap Mount - GoPro Official Store: Wearable Digital Cameras for Sports

Voordeel aan de head strap mount is dat als ie eenmaal netjes aangepast is elke keer opnieuw goed komt te zitten.

Er bestaat verder een gratis app van GoPro waarmee je een preview krijgt te zien op je tablet van het beeld dat de camera maakt. Kan je dus meteen controleren of ie netjes horizontaal staat.

Kost inderdaad wel wat meer geld, maar beelden zijn van zeer goede kwaliteit (resolutie 1920x1080, 30fps)

5. Thieu

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Mooie degelijke oplossing. :yes:

6. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Als je met een losse camera gaat filmen en het dus iemand anders laat doen, kies dan voor een model met een goede stabilisatie. Ik heb hiervoor zelf een sony videocamera met optische steadyshot. Dat geeft veel rust in het beeld zonder de resolutie om zeep te helpen. De zoom van een video camera maakt het mogelijk om het toestel groter in beeld te krijgen. het grote nadeel van al die Gopro en telefoon filmpjes is de grote beeldhoek. Je toestel wordt dan heel snel een stipje.

Om te voorkomen dat je autofocus steeds naar het toestel gaat zoeken als je het even niet in het midden van het beeld zit, is het vastzetten van de focus op oneindig.

7. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Een Gopro Hero 3 Silver Edition heeft 3 opties wat betreft de beeldhoek: 'ultra wide' (fisheye), 'medium' en 'narrow'.

8. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Hoe kleiner en lichter de camera, hoe eerder je last krijgt van onrustig beeld. Ik heb zelf een digitale compact fotocamera die ook kan filmen maar als je inzoomt (wat je al snel moet doen bij modelvliegtuigen die vliegen) is het beeld niet stil te houden. Een "echte" videocamera die wat zwaarder is heeft daar véél minder last van.

9. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Een Gopro op narrow is nog steeds veel te wijd om mooi een vliegtuig te filmen. Een zoomlens is echt een must.

10. tonspit

tonspit

Lid geworden:
    3 sep 2013
    Wil je goed vliegen dan zal je veel moeten oefenen.
    Wil je een goede film maken zal je ook veel moeten oefenen.

Ton

11. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Goede vraag! Ik erger mij dood aan van die filmpjes waar je af en toe een vliegtuig door het beeld ziet stuiteren, de helft van de tijd gras of lucht opgenomen is en dan ook nog op de resolutie van een webcam uit 1995 ofzo....vreselijk!

Sportcam's als de Gopro geven mooi beeld maar zijn niet bijzonder geschikt om je vliegtuig te filmen. Wel om op je kist te monteren voor luchtopname's maar dat is niet de vraag geloof ik.

Het moeilijkste vind ik het stilhouden. ondanks der steadyshot op mijn camera ben ik lang bezig geweest om een houding te vinden waarin ik de camera goed stil kan houden en toch alles kan bedienen. Ook moet je zoeken naar een middenweg tussen te veel inzoomen of te weinig. Ik heb nog steeds de neiging het vliegtuig heel groot in beeld te willen hebben en dat is eigenlijk niet zo mooi. Het vliegtuig goed in beeld met horizon o.i.d. op de achtergrond geeft mooi weer hoe de kist vliegt.

12. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    GoPro's en andere action-cams zijn perfect voor onboard beelden, maar veel minder geschikt voor het filmen van vliegende modellen vanaf de grond. Daarvoor is een normale camcorder veel geschikter. Als je iemand anders laat filmen zal dat vrijwel zeker een betere kwaliteit geven dan wanneer je als vlieger zelf filmt.

Het maken van goede beelden vergt de nodige oefening. Zoals Justus al aangeeft moet je niet altijd teveel in willen zoomen. Door teveel te zoomen wordt het moeilijker een model te volgen en het beeld wordt onrustiger. Als je ingezoomd filmt, probeer dan te zorgen dat het vliegtuig enigszins lucht 'aan de voorkant' in beeld houdt, liever de staart aan de rand van het beeld dan de neus. Als beginnende filmer film je nog te veel 'achter je model aan', je moet de actie voor zijn. Probeer te anticiperen op bijvoorbeeld bochten, je kan eventueel de vlieger de bochten aan laten kondigen. Als de filmer weet wat er gaat gebeuren is het veel makkelijker het model te volgen.
    Probeer zo min mogelijk te zoomen tijdens het filmen. In en uitzoomen terwijl de camera loopt geeft zeer veel onrust. Als je toch zoomt, dan heel langzaam (kan zeer functioneel zijn, maar niet te vaak gebruiken). Anders later het zoomen eruit knippen bij de bewerking.

Het kan helpen tijdens het filmen niet teveel alleen op het scherm te focussen met je ogen. Ik probeer altijd met één oog naar het scherm te kijken en met een oog 'langs het scherm'. Zo krijg je meer van de omgeving mee en kan je beter bepalen wat het model gaat doen.

De houding is ook belangrijk. De camera moet stabiel zijn en zo min mogelijk kunnen bewegen. Ik hou mijn onderarm zoveel mogelijk strak tegen mijn lichaam, bovenarm licht naar voren, de spieren houden enige spanning. Als een vliegtuig voorbij vliegt, draai dan met je hele lichaam mee, niet alleen de camera. Voor minder dynamische situaties kan een eenpootstatief goede diensten bewijzen. Ook bij bewegende beelden heb ik nogal eens mijn eenpootstatief toch aan de camera hangen, het extra gewicht onder de camera maakt de beelden ook veel stabieler.

Zoals Emanuel aangeeft is een camera met goede stabilisatie een grote pré. Ik heb een Panasonic met hele goede stabilisatie en dat helpt enorm.

Naast het filmen is ook het montere van de beelden van groot belang voor het eindresultaat. Knip veel in de beelden. Veel filmen en alleen de mooiste stukjes gebruiken. Zoomen eruit halen. Bibberige beelden eruit halen. Als je vliegtuig even uit beeld is: eruit halen. Ik heb niet zelden meer dan een uur materiaal voor enkele minuten film. Probeer af te wisselen tussen groothoek en enigszins ingezoomde beelden. Maak ook shots van details op de grond en vergeet de mensen niet. Hiermee kun je de beelden van vliegende modellen afwisselen met andere dingen, maakt een film veel interessanter om naar te kijken.

En boven alles: ga veel filmen. Ervaring is een must om mooie filmpjes te kunnen maken. Al doende leert men. Probeer achteraf te analyseren waarom bepaalde beelden wel of niet werken. Je zal zien dat het steeds beter gaat.

Succes. Mooie filmpjes maken van je hobby is leuk!
    Zomaar een voorbeeld:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. tonspit

tonspit

Lid geworden:
    3 sep 2013
    Inderdaad een goed voorbeeld hoe een vlieg filmpje er uit kan zien.
    Bij filmen moet je net als bij modelvliegen niet gelijk alle mogelijkheden van je camera willen benutten.
    Dat is een veel gemaakte beginnersfout. In een paar minuten alles willen laten zien.
    Bij goede films wordt de zoom gebruikt om dichter bij het onderwerp te komen maar niet om te filmen.

Ton

14. pierreke

pierreke

Lid geworden:
    26 okt 2010
    Een bioscoopfilm is ook niet toevallig een aantal scenes gelukt en gemonteerd. Ze maken scripts, spelen een vooraf afgesproken verhaal.
    Wil je laten zien hoe mooi je toestel uitziet en schaal vliegt? Spreek af waar je gaat vliegen, vlieg circuitjes, niet alleen volgas dwars langs want de cameraman zoekt zich de pleuris waar je toestel gebleven is. Kom rustig aangevlogen. Het hoeft niet perfect geregiseerd uit te zien.
    Wil je een gezellig dagje aan de helling tonen, is alleen close ups van je toestel tegen een blauwe lucht minder interessant. Toon het plezier van je makkers. En pik daarna de beste paar minuten er uit.

15. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Mijn Sony homecamera (en ik denk de meeste andere camera's ook wel) kan je monteren op een statief voor fotocamera's. Zwenken en kantelen van de camera kan dan heel makkelijk zonder dat de positie van de camera verandert.

Deze is bij wijze van test vorige herfst geschoten door m'n vrouw (zonder statief) terwijl ik stond te knuppelen. Op zich is het vliegtuig(-je) goed in beeld. Ze is het toestel 2 keer heel even kwijt en rond 2:50 wat langer :) Af en toe ook wat overbelicht bij de overgang van de bomen op de achtergrond naar lucht en wolken, maar al bij al niet slecht voor een eerste keer.

[post18]

Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  16. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Misschien dat Bart Doets nog een professionele duit in het zakje kan doen qua tips.

17. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Ik heb een 1 poot statief met een kogel, dat werkt ook mooi maar op de helling is dat soms nog niet beweeglijk genoeg. Maar door oefenen en oefenen gaat het steeds beter.

18. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Er zijn vast wel mensen die heel tevreden zijn met een filmpje gemaakt met een camera op hun pet of een andere hoofdbevestiging. Dat zijn de filmpjes die ik doorgaans niet uitzie, net als de filmpjes waarin heel kleine stipjes door enorme blauwe luchten kruipen. Ik denk dat je niet moet proberen je eigen model te filmen. Een statief (ev. éénbeen) helpt geweldig, vooral bij de wat ingezoomde shots, maar als je écht tele wilt draaien zal je een degelijk statief moeten hebben. Professioneel is er geen cameraman die ook maar enigszins tele draait zonder statief.
    Hoewel ik 40 jaar TV cameraman ben geweest, heb ik nog nooit iets modelvliegerigs gefilmd, en nog bijna nooit iets zeilvliegerigs... dat kwam o.a. omdat ik geen zin had om me ook in montage te verdiepen, dat was vroeger extra prijzig maar vandaag, nu iedereen toch al een pc heeft, prima te doen. De beste filmpjes die ik zie zijn grondig gemonteerd (goed voorbeeld van Raymond hierboven, leuk... ook van Arjan heb ik geweldig leuke, gemonteerde, filmpjes gezien.)
    Probeer te vermijden dat je shots van hetzelfde model aan mekaar plakt, de kans is levensgroot dat de bewegingsrichting of stand niet klopt... maak leuke tussenshots, bv van kijkende mensen of close up van de piloot en monteer die ertussen. Niemand zit te wachten (ik tenminste niet) op één trek van start tot landing van je model. Een paar mooie of spannende minuten zijn leuker; durf weg te laten...

19. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik monteer regelmatig shots van hetzelfde model achter elkaar, maar let er inderdaad wel op dat de bewegingsrichting en stand overeen komen bij de wisseling. Anders voelt het heel snel 'fout' aan.

20. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Natuurlijk kán het wel... het is op deze plek denk ik handiger om te adviseren het niet te doen, dan uit te leggen onder welke omstandigheden je het wél kan doen... (maar als daar vraag naar is wil ik het wel proberen). Met het gebruiken van tussenshots zit je bijna altijd goed.

Deel Deze Pagina