Vliegles? Wel effe sparen...

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Cropduster, 20 feb 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    584
    Locatie:
    MVA Almere
    Gevonden op marktplaats
    http://www.marktplaats.nl/markt/kinderen/modelbouw/19928.htm

    Nou lijkt het me een leuke deal :evil: , maar euhhh.... Wat rekenen ze daar in Moordrecht voor landings geld? :wc:
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Hoelang les je normaal met een charter? 250ccm in de tank met wat "iedereen" gemiddeld erop zet aan motor ongeveer 10 minuten vliegtijd is effectief 8 minuten lestijd kom je toch heel ver. Bij de meeste clubs is dit gratis!!!!!!

    Snelste leerling die ik ken was een student van 17 jaar die in 4 weken het brevet had. Maar dan wel in de zomervakantie op het veld zijn vanaf 11:00 uur tot 21:00 uur en zo veel mogelijk vluchten maken met verschillende instructeurs. Bijna ieder uur 2 vluchten. Is 20 vluchten per dag en dat 28 dagen lang ruim 550 vluchten!!
     
  3. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    584
    Locatie:
    MVA Almere
    Lijkt me logisch. Maar dat kan ook komen omdat ik het zo gewend ben. Zelfs als een club een klein bedrag zou vragen voor lessen, tsja..., er valt over te discuseren (als de instructeurs tijdens instructie dagen gratis koffie en koek krijgen... 8) ), maar € 30/uur??? Een jonge beginner effe € 300,- extra uit de zak kloppen onder de noemer van praktisch en theoretisch vliegonderwijs? Het is ongetwijfelt een goede training dat die jongen aanbied, maar lullig voor de leerling die daarna met een € 300,- brevet bij een club komt en dan hoort dat het daar (bijna) gratis is... Maar ja, vrije markt werking, zullen we maar zeggen...
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.203
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De vrije markt maakt meer kapot dan je lief is.... :cry:
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is er tegen om onder verschillende instructeurs te lessen? Ieder legt zo zijn/haar accenten, kan nooit kwaad. Het is mij niet duidelijk of de leerling zelf voor lesmateriaal moet zorgen. Mocht dat het geval zijn dan is m.i. een tikkie aan de dure kant. Voordeel van dit soort lessen is wel dat je nooit hoeft af te wachten of er een instructeur op het veld is.
     
  6. Tanja

    Tanja Guest

    Quartel uit Pijnacker biedt ook dit soort lessen aan in Delft. Maar volgens mij zijn zelfs zij nog goedkoper 8O . Maar het blijft belachelijk. Vanuit Moordrecht is het prima mogelijk om lid te worden van een club.
     
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    He, de gebroeders S. weer actief!
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.908
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    voor gemiddeld 80 euro kan je bij menig vliegclub terecht voor zoveel zaterdagen en zondagen les en gezelligheid als je maar wil.
     
  9. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Volgens mij doe ik wat verkeerd ???, ik denk dat ik maar vaarlessen ga geven, 40 euro per uur......., nee gekheid, het enige probleem is gewoon dat het bij de vliegclubs nu eenmaal een poosje duurt voordat je kan vliegen en op een instructeur moet wachten, maar ja dat zijn nu eenmaal vrijwilligers.
    En in onze snelle tijd met mensen met geld teveel en tijd te weinig is dit een gat in de markt, waarom denk je dat Flycam het zo druk heeft ??...
    gewoon omdat je kan gaan lessen op de tijd dat het jou uitkomt, kost een paar centen maar dan heb je ook wat...
    .....................................Peet................................8)
     
  10. Mathijs

    Mathijs Guest

    bij mijn club kost het helemaal nix.
    ik zou het er niet voor over hebben, bij mij kost het lidmaatschap nog goedkoper :lol:
     
  11. Guest

    Guest Guest

    Voor 10 Lessen vliegschool kun je bij een beetje vliegclub zo 8 jaar lidmaatschap betalen. Je kunt dan tenminste nog wat met dat brevet ook...
     
  12. doeremoes

    doeremoes Guest

    is goedkoper, kost meer :wink: :lol: :twisted:
     
  13. Guest

    Guest Guest

    Schrale kost; zo'n lidmaatschap 8)
     
  14. Mathijs

    Mathijs Guest

    :evil: :evil: soek je rusie?? :wink:
     
  15. Mathijs

    Mathijs Guest

    och ja...... :sniper:
     
  16. Mathijs

    Mathijs Guest

    och waarom zou je gaan haasten met het leren vliegen??
    je doet dan denk ik nog meer ervaring op.
     
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.160
    Locatie:
    Ederveen
    !

    Ha.

    Leuke thread
    Je ziet meteen de doorsnee mentaliteit van de modelbouwer terug.
    Het is iets nieuws dus het is niks.

    Laten we even terug kijken:
    opkomst computerzenders: allemaal niks die moderne troep---nu: algemeen geaccepteerd.
    Opkomst ARF: allemaal niks, kan nóóit goed zijn:--nu in Neurenberg bijna niks anders meer te vinden.
    Elektro aandrijving, gaat nooit lukken--nu: de ontwikkeling van drastische verbeteringen in brandstofmotoren is nagenoeg afgevlakt, die van E-power in een raketbaan.

    Jongens kijk nou eens even naar hoe wij zelf opleiden. De goede clubs daargelaten, het is doorgaans een bijzonder amateuristisch gedoe, en uitermate inefficiënt. O, nee, niet ongezellig hoor. Er is natuurlijk nooit onderzoek naar gedaan maar ik denk dat het afvalpercentage van leerlingen skyhigh is.

    Neem nou het feit dat er nog steeds sukkels zijn die beweren dat je met een "rudder only" model beter kunt beginnen met vliegen, die zeggen zeker ook dat je eerst met een bakfiets moet leren rijden voordat je les in een auto mag hebben? Ja, zo leidt je mensen op die na drie jaar nóg steeds geen aileron model durven (en kunnen) besturen! Allemaal achterhaalde en ouderwetse stellingen. Waarom? Omdat ze het vroeger zelf ook zo geleerd hebben, dat moet nu dus ook zo. Bullshit !!!

    Vrijwel geen enkele club heeft een uitgewerkt lesprogramma, laat staan dat men er zich aan houdt.
    Instructeurs, die gespeend van enige achtergrond kennis, goedbedoeld maar wat aan klooien en dus vanaf day one de leerling basaal foute zaken aanleren.
    Leerlingen die alleen maar kunnen lessen als de instructeur aanwezig is, zin heeft en tijd.
    Daarna zijn ze doelloos en eindeloos, ongestructureerd rondjes aan het vliegen, ipv strakke schema's proberen na te vliegen die zorgen dat het rendement per vlieguur vele malen beter is als dat geprul.

    Mooi, hoor, in 4 weken iemand leren modelvliegen, In de USA leer je SPORTvliegen in DRIE weken. Uitgekiende lesprogramma's, waar ieder minuut gebruikt wordt voor het leerproces, instructeurs die naast een goede theoretische achtergrond ook een portie didactische kwaliteiten hebben.

    Het gebruik van dual zenders is lang niet overal ingeburgerd en sta je dus met name in het begin te ongelofelijk te hannesen. Als ik zo'n instructeur achter tegen een leerling aan geplakt zie staan, hoop ik altijd maar dat er geen bezorgde ouder op verkeerde ideeën komt.

    Verder verplicht de huidige gang van zaken dat een beginnende modelbouwer éérst dure spullen koopt, met het grote risiko de mooie bouwdoos gelijk te vernaggelen, en als hij er dan achter komt dat het eigenlijk niks voor hem is, moet alles weer de deur uit, kijk maar de talloze wanhopige verkooppogingen van dat spul in alle kranten en blaadjes.

    Als ik nu een heli-opleiding zou willen beginnen, dan zou ik zeker bij een professione club mijn opleiding doen. Ik huur daar een heli en betaal daarvoor. Het risiko is voor hun. En als ik er niks aan vind ben ik alleen de lessen kwijt en niet een doos met onverkoopbare veel te duur gekochte onderdelen.

    "Commercie" klinkt in de hobbywereld als een vies woord. De veranderende wereld (de "markt") wil echter wat anders en we zien dat clubs niet met de tijd meegaan. Dus springt er iemand in die deze service wél biedt, absoluut helemaal niks mis mee. Het zijn de clubs zélf die zitten te suffen en dit gat laten vallen.

    Kijk naar het echte zweefvliegen: vroeger was het héél normaal dat je een heel weekend op een vliegveld rondliep, je uit de naad sjouwde met kisten uit het veld te halen, kabels uit reed, lierde. In de middag alle kisten weg in de thermiek met gebrevetteerden. Met veel mazzel vloog je in een weekend twee tot drie starts.
    Anno 2003 werkt dat niet meer, de jeugd wil ook nog eens naar een sportclub, achter de PC, werken voor extra zakgeld, want dat hebben ze nodig voor het Mobieltje en stappen.
    Zweefclubs hebben daardoor hun opvang van jonge mensen ernstig bij moeten stellen, want er kwam niemand meer.

    Veel modelvliegclubs zijn al aan het vergrijzen, men klaagt dat de jeugd niet meer komt. Begin es bij jezelf te kijken wat je fout doet, zou ik zeggen vóór de jeugd de schuld te geven.

    Het is niet voor niks dat wij internationaal weinig voorstellen op modelvlieggebied. Slechts een enkele discipline die internationaal wat scoort. Omdat het aan de basis fout zit.

    Zonder een goed basisonderwijs krijg je ook nooit goede wetenschappers.

    Ik waardeer dus dit initiatief van harte en wens de firma veel voorspoed. Mogelijk dat de professionele aanpak zijn uitstraling zal hebben op de doorsnee vliegclub en deze zaak veel beter op de rails komt.
     
  18. Tanja

    Tanja Guest

    Is het een professionele aanpak? Of is het gewoon iemand die een extra zakcentje wil verdienen?
    Ik vind het gewoon erg duur, want bij ons ben je voor 40 euro een heel jaar lid en kan je les krijgen voor niets. Ik denk dat het goed kan zijn om ook les te krijgen van verschillende instructeurs, omdat die er weer anders tegenaan kijken. Didactisch geschoold zegt niet, dat iemand les kan geven. Iedereen moet zelf weten hoe en waar hij vlieglessen neemt, maar ik persoonlijk vind het duur om commerciele vlieglessen te nemen en blijf liever bij een club. Is ook gezelliger.
     
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.160
    Locatie:
    Ederveen
    Tanja.
    Ik ken die mannen die er achter zitten niet. Noch hoe hun aanpak is.
    Feit is wel dat je nu als KLANT eisen kunt stellen. Als ze dat niet aankunnen, dan zal het geen lang leven beschoren zijn.
    Ik wilde alleen zeggen dat er wél een markt voor is, zeker als dat goed doortimmerd is. Als het edoch hetzelfde gaat als bij een club hebben ze het niet door gehad.

    En ja, het klopt dat les krijgen van verschillende instructeurs in wezen beter is. Maar beter les van één goeie als van 10 prullers.
    Je kunt daarnáást altijd lid zijn van een club, maar door tegelijkertijd ergens te lessen ros je sneller door je opleiding heen en ben je minder afhankelijk van die club.

    Ik zou echter de kosten van een zelfgebouwd model plus zender (met het risiko ervan), club en KNVvL contributie, de ergernis als je weer eens niet kunt vliegen vanwege gebrek aan instructeurs, niet af willen zetten tegen het gemak van een afspraak wanneer het JOU uitkomt, ZONDER ergens lid van te MOETEN worden, met modellen en zenders van HEN.

    Ik heb onregelmatig werk en ik ben door de week dagen vrij (zoals vandaag) Het is mooi weer en als ik nu een les zou willen hebben (gelukkig niet meer van toepassing..) kan dat bij onze club niet en mogelijk bij een vliegschool wél.

    Het tarief van 30 euro is beslist niet teveel, ze hebben in modellen en zenders moeten investeren, ze moeten naar een veld rijden, en in de avond kunnen ze de zooi nakijken en repareren.

    Het is ook helemaal geen schande als ze dat doen in een poging met hun hobby geld te verdienen. Als het écht levensvatbaar blijkt, gaan ze het wel profi doen.
    Kijk naar Jan van Beek (Hobby-in), Quartel, Benny van der Goor (AMT jetmotoren), van Mourik(reparatiedienst) en nog vele, vele anderen, allemaal vanuit de hobby begonnen en er later hun boterham van gemaakt. Niks mis mee. Zelfs Graupner is als modelvlieger begonnen.

    In Duitsland snappen ze dat beter, er zijn werkelijk HONDERDEN kleine "entrepreneurs" (ofwel Heimwerkers) zoals ze zich daar noemen die iets maken wat commercieel verkocht wordt. Je kunt het zo gek niet bedenken of iemand maakt het wel. Het gevolg is een veel dynamischere hobbywereld met een enorm uitgebreid en hoogstaand aanbod, en wij hebben het nakijken.

    Wij met onze calvinistische instelling vinden dat dat natuurlijk weer niet kán.
     
  20. Tanja

    Tanja Guest

    @Richard

    Ik weet alleen niet of je met hun modellen lest of dat je zelf met een model moet komen. Dat kan ik niet opmaken uit hun advertentie. Als zij voor het materiaal zorgen, is het ienderdaad niet duur. Ik weet dat Quartel ook commerciele vlieglessen aanbieden in Delft. Maar dan moet je wel met je eigen materiaal komen en het is op een illegaal vliegveld zonder regels, zoals beperkt geluid ed. Ze zitten redelijk dichtbij een woonwijk en in de aanvliegroute van Rotterdam Airport. Hun prijzen liggen ook in die categorie. Toch maar bij een erkende club lessen nemen?
    Bovendien leert iemand zo wel vliegen, maar niet bouwen en weinig achtergrond info die wel van belang kan zijn.

    Ik ben er niet tegen, iedereen moet doen wat hij wil, maar ik zie er het voordeel nog niet van in.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina