vliegplaatsen omg. Lelystad

• Topicstarter Topicstarter SveGo
  • Startdatum Startdatum
S

SveGo

Guest
Omdat ik doordeweeks altijd in omgeving rotterdam/dordrecht ben, maar in de weekenden in Lelystad, zoek ik een plek in de omgeving van lelystad om te kunnen wildvliegen.

Ik ben me bewust van de vliegclub daar, daarom zoek ik ook een plek aan de 'andere' kant van lelystad.
Weet hier iemand toevallig een leuke vliegplek in de omgeving van lelystad (of ergens anders in flevoland, tot een half uurtje rijden van lelystad)? Met al die polders moet daar toch iets leuks tussen zitten...

ps. ik weet dat ik eigenlijk bij een club moet gaan, maar dat trekt me op dit moment helemaal niet. oa door de hoge kosten. Ik houd het liever bij het wildvliegen, vandaar dat ik daar naar opzoek ben.

Groeten,
Sven

En dan met dat wildvliegen de club van Lelystad de vleugels dwars leggen?
NIET DOEN! Wordt lid van die club en ga dan lekker daar vliegen. Je kan mij geen enkele steekhoudende reden geven om dat niet te doen. De kosten die jij noemt is gewoon onzin, sorry dat ik dat zo hard zeg maar zo denk ik er wel over. De kosten van zo'n lidmaatschap vallen in het niets bij wat je uitgeeft aan modellen, onderdelen, brandsstof en dergelijke.
Als jij wild gaat vliegen zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zich daaraan gaan ergeren. Helaas zei@ers zijn er altijd. Die mensen krijgen dan steeds meer aversie tegen "die kloterige bromvliegen" dat de club in Lelystad er ook problemen mee kan, nee zal gaan krijgen. Zeker als er iets gebeurt, als jij bijvoorbeeld ergens tegenaan vliegt.
Zo zijn er nog meer zaken die je met dat wildvlegen kan verpesten voor anderen, ook de bestaande club(s).
Wij hebben dat met onze club ook meegemaakt. Er zijn ons behoorlijk strenge regels en limiten opgelegd met betreking tot het modelvliegen. Die wildvliegers vlogen lekker rond wanneer zij dat wilden en met modellen die niet bepaald stil waren. Wij kregen de politie aan de deur met de mededeling dat wij ons aan de regels moesten houden anders konden we het vliegen wel op onze buik schrijven. Ook de mensen die in de buurt van die plaats wonen gingen ons bellen om ons te vertellen dat het nu wel eens afgelopen moest zijn anders gingen ze een klacht tegen ons indienen.
En wij maar uitleggen dat wij daar niets mee te maken hadden, dat het geen leden van onze club waren die daar aan het vliegen waren maar wildvliegers. Gelukkig konden wij de politie daar wel van overtuigen en het heeft een heel poosje geduurd voordat de politie die lui op heterdaad kon betrappen en hen vertellen dat het afgelopen moest zijn. Als ze vliegen wilden moesten zij zich aan de regels houden en zich bij de club aansluiten om op ons veld te kunnen en mogen vliegen.
Dat hebben ze nooit gedaan maar wij hopen wel dat het definitief afgelopen is met dat wildvliegen.

Ik wist dat er zulke reacties zouden komen, maar ondanks dat toch deze post..

Ik weet gewoon dat zo'n club niets voor mij is, en daarom zoek ik ook een veld op RUIME afstand daarvan. zodat storing in ieder geval geen issue is.
Tevens zal ik waarschijnlijk ook op 40Mhz gaan zitten, zodat de serieuzere vliegers op 35Mhz rustig hun gang kunnen gaan..!

Ik vlieg een kleine electro/zweefkist en zal weinig mensen tot last zijn (nogmaals om die reden zoek ik gewoon een afgelegen veldje)
Ben niet op vaste dagen/tijden in lelystad en wil kunnen vliegen wanneer ik daar zin in heb, en tijd heb. dit zal vaak niet op tijden en dagen van zo'n club zijn. daarom zoek ik gewoon mijn eigen stek...

Voorlopig zie ik het nog niet zitten om bij een club te gaan, en heeft men mij nog niet kunnen overtuigen van de voordelen van een club.

Dus, mijn vraag staat nog steeds open....

Ondanks dat, toch bedankt voor het antwoord :)

Hoi,

Wat is er mis mee om wild te vliegen, als er een weiland of zoiets is om te vliegen gewoon doen, maar wel rekening houden met mogelijk lawaai overlast en een vliegclub die in de buurt kan zitten.

Ik heb een voetbal moet ik dan ook lid wezen van een voetbalvereneging en voetballen op een voetbalveld echt niet.

Je mag overal vliegen waar het kan en wanneer het terrein geen duidelijke afscheiding heeft, is het vrij toegankelijk voor iedereen, kijk even in het burgelijk wetboek:
boek 5 artikel 22 en vertel dat gelijk die pilitieagent die jou wegstuurd.

Een politieagent begint altijd met DAT MAG NIET, alleen hij weet niet precies waarom niet, maar hij heeft wel een petje en een fluitje en schreeuwt maar wat.
Ik spreek uit ervaring en heb ook en copy in mijn wagen liggen, mocht die sukkel me niet geloven, kan die het lezen en weg is tie WEDDEN.

Gewoon op google earth kijken voor een geschikt plekkie en persoonlijk gaan kijken of het inderdaat kan en dan gewoon gaan vliegen, doe ik ook hoor.

En jij zit op de 40Mhz ook nog, alhoewel alle Mhz vrij voor iedereen is tegewoordig, dus ff kijken op google earth en vliegen MAAR.
Het is niet altijd leuk om te vliegen op een modelvliegveld, altijd commentaar en stomme opmerkingen zoals: het kan nog lager hoor, go wat land je ver weg, hee je hebt geen vlaggetje op je antenne, heb jij een A brevet ??, jij bent laat vandaag, jij bent vroeg vandaag enz enz het valt niet mee om anderen in hun waarde te laten.

Juist en dan is het beter om wild te vliegen, heb je dat ge@eik ook niet en kun je lekker ontspannen vliegen en met vliegers die er ook zo over denken en dat is ontspannen modelvliegen en dat willen een hoop mensen, net zoals jij en ik/wij dus.

Wij (4 man sterk) vliegen regelmatig wild en hebben er veel plezier in, ook zijn we lid van een club, maar dat is een geweldige club gelukkig niet met dat ge2eik en geen balletjes die alles beter weten of kunnen of groter hebben of meer hebben en praten over hoe goed ze wel niet zijn GASSIE.

Jaja ondanks dat, vliegen we wild, is gewoon gezellie en zeer ontspannend en veel plezier en veel lachen samen, niks mis mee, we genieten van het leven en niet van die onzinige regels.

Ja ook ik ben wezen kijken in lelystad en vond het bepaald niet leuk daar, buiten alle opmerkingen die werden gemaakt over modelvliegers die aan het vliegen waren, zag ik veel hekken en allemaal regeltjes en dat stoere gepraat en ge@EIK, NEE la mij maar WILDVLIEGEN

Jaap Gaasbeek zei:
Wat is er mis mee om wild te vliegen
Nagenoeg alles, maar dat was al duidelijk uitgelegd.
Jaap Gaasbeek zei:
Een politieagent begint altijd
Het bekende verjaardags ge-OH: De gasten fokken elkaar op met steeds sterkere verhalen en halve waarheden over degenen die hen zogenaamd dwars zouden zitten. De hoogste tijd om aangenamer gezelschap op te zoeken.
Jaap Gaasbeek zei:
altijd commentaar en stomme opmerkingen
Hoor je inderdaad wel vaker uit de mond van wildvliegers...
Jaap Gaasbeek zei:
het valt niet mee om anderen in hun waarde te laten.
Behalve georganiseerde modelvliegers dan, die mag je uitmaken voor alles wat mooi en lelijk is. En nee, ik heb niets met de club van Lelystad. Maar kwaadsprekerij op een publiek forum is een slechte zaak. Dat hoort thuis op verjaarsfeestjes van de ergste soort, zie hiervoor....
Jaap Gaasbeek zei:
we genieten van het leven en niet van die onzinnige regels.
En laat de rest lekker de klere krijgen, toch? Degenen die het feest bederven in het bijzonder. Waar hebben we dat vaker gezien....
Jaap Gaasbeek zei:
dat stoere gepraat
Je kunt er inderdaad wat van...
Jaap Gaasbeek zei:
Ik ouwehoer niet, ik heb wat te vertellen, denk ik.
Maar nu even niet...:wink:

Sorry, maar daar vraagt zo'n klaagverhaal natuurlijk om... :lol:

Volledige mee eens Bruno! :thumbsup:

Jaap Gaasbeek zei:
En jij zit op de 40Mhz ook nog, alhoewel alle Mhz vrij voor iedereen is tegewoordig

O ja?

Jaap Gaasbeek zei:
Ik heb een voetbal moet ik dan ook lid wezen van een voetbalvereneging en voetballen op een voetbalveld echt niet.

Hoe durf je die vergelijking uberhaupt te maken, man man man......... :?

SveGo zei:
Ik ben me bewust van de vliegclub daar, daarom zoek ik ook een plek aan de 'andere' kant van lelystad. Sven
SveGo zei:
Tevens zal ik waarschijnlijk ook op 40Mhz gaan zitten, zodat de serieuzere vliegers op 35Mhz rustig hun gang kunnen gaan..!
Geen goed idee, ze zijn aan de andere kant van lelystad bezig met het aanleggen van een modelbouw racebaan voor autootjes. De meeste hebben volgens mij wel een spectrum maar er zullen er altijd een aantal op 40 mhz zitten.
SveGo zei:
Ben niet op vaste dagen/tijden in lelystad en wil kunnen vliegen wanneer ik daar zin in heb, en tijd heb. dit zal vaak niet op tijden en dagen van zo'n club zijn. daarom zoek ik gewoon mijn eigen stek...
Je mag bij ons 7 dagen per week de hele dag vliegen dus dat is geen probleem.
Jaap Gaasbeek zei:
Ja ook ik ben wezen kijken in lelystad en vond het bepaald niet leuk daar, buiten alle opmerkingen die werden gemaakt over modelvliegers die aan het vliegen waren, zag ik veel hekken en allemaal regeltjes en dat stoere gepraat en ge@EIK, NEE la mij maar WILDVLIEGEN
Ja, er staan een paar hekken en dat werdt ons volgens mij verplicht gesteld. Heb er zelf totaal geen last ben je bang er tegenaan te vliegen oid? Zou in ieder geval beter zijn dan door te vliegen en iemand anders voor z'n kop te vliegen. Die regeltjes vallen trouwens ook mee, noem eens een paar waar je problemen mee hebt dan?

SveGo zei:

Voorlopig zie ik het nog niet zitten om bij een club te gaan, en heeft men mij nog niet kunnen overtuigen van de voordelen van een club.

Hallo Sven,

Ik begrijp jouw argumenten om buiten een club om te gaan vliegen. Zelf zag/zie ik het ook als extra drempel ook vanwege de regelgeving die erbij kan komen.
Wat betreft de vliegtijden: die zijn in Lelystad (volgens de huisregels op hun site) best luxe: in het weekend van 11:00 tot 21:30. Kort geleden ben ik daar op een willekeurig moment daar gaan kijken en ik moet zeggen dat ze een mooi plekje hebben.
De kosten per jaar voor die club is 101.-- Euro. Verder heb ik geen beperking kunnen vinden om als lid er alleen te mogen vliegen, sommige clubs staan alleen vliegen vanwege veiligheid niet toe.
Wat wel een bezwaar voor jou kan zijn is dat je wel een brevet moet halen. Aan de andere kant leer je dan beter vliegen waardoor schade aan jouw model minder zal zijn.

Nogmaals, ik begrijp jouw argumenten maar ik zou je toch adviseren om de optie van die club te overwegen. De vliegtijden zullen geen beperking zijn en ze hebben een mooi veld.
De site:Lenticularis

Tja, als je dan nog wilt "wild vliegen" kun je ook op google earth kijken.

Ik snap zulke mensen niet, het is geen speelgoed !
Ik heb het 1 keer meegemaakt dat iemand die stond te kijken zwaar gewond is geraakt door een modelvliegtuig. Die moest met spoed afgevoerd worden door de ambulance.
Je verpest het voor de modelvliegers die zich aan de regels houden en helemaal voor de club in Lelystad. Die regels zijn voor de veiligheid van de vliegers en het publiek die komt kijken. Het zou een bende worden als iedereen zelf een plek gaat uitzoeken om te vliegen. Die vergelijking met een voetbal slaat ook nergens op. En het argument over de kosten van het lidmaatschap slaat helemaal nergens op. Kom op man, wees verantwoordelijk en doe het niet.

Men gaat er geloof ik van uit dat "wildvliegers" kamikaze vliegers zijn ?

Is de kans dat er iets mis gaat niet groter op een modelvliegveld?
- Er zijn immers meer mensen aanwezig als wanneer ik ergens in mijn eentje sta te vliegen.
- Er zijn meerdere kisten gelijktijdig in de lucht.
- Er zijn andere zenders in de directe omgeving.

Ik heb op een modelvliegveld ook al eens opzij moeten stappen voor een crashende kist.

Voor de goede orde, ik vlieg elektro zwevers.

Ik ben zelf geen promotor van "wild vliegen" maar wellicht is enige nuance mogelijk in de discussie.
Het lijkt me nogal een verschil maken of je met een depron model van 300 gram iemand raakt of een pilon racer of een F16 met jet. Zelf zie ik het probleem niet bij lichte modellen maar als je snelle vliegtuigen leuk vind lijkt me het toch verstandiger om een club op te zoeken vanwege de ervaringen die daar al zijn.

Maar ik begreep dat Sven met een electro zwever wil vliegen. Geen of weinig geluids overlast en met de snelheid zal het ook wel mee vallen denk ik.
Toch zou ik in Sven z'n geval toch eens bij de vliegclub kijken en misschien overleggen wat er mogelijk is. (zie voor de argumenten de eerdere posting van mij).

Jaap Gaasbeek zei:
... En jij zit op de 40Mhz ook nog, alhoewel alle Mhz vrij voor iedereen is tegewoordig ...
Ho Jaap, iets te kort door de bocht. Sinds november '99 is de 35MHz band (weer) gereserveerd voor vliegtuigen. Zegt het voort :)
Zie http://home.hetnet.nl/~ronvans
-> frequenties
-> document Agentschap Telecom

Wat betreft de vergelijking met voetbal, die gaat niet helemaal op. Wat gebeurt er met je locale voetbalclub als jij een ruit bij de buren aan diggelen schopt ;) ?

Als Sven met elektro zweeft, en het al goed dan, zie ik niet echt een probleem als hij 3-5km uit de buurt van Lenticularis blijft, voor die paar keer dat hij gaat vliegen. Wellicht kan hij voor die paar keer in overleg met bestuur gastvliegen?

Yes iedereen is weer wakker :lol:

Laat die Sven toch lekker ergens in een weiland vliegen, is toch niks mis mee, ja natuurlijk is het wat anders als hij een jet ofzo vliegt, maar dan moeten jullie wel goed zijn stukje eerst lezen en dan wat schrijfen hier.

Erik: jij snapt het helemaal.

Kijk eens bij het draadje fotoalbum, die mannen vliegen en fotograver alleen maar wild en daar zegt geen hond wat van hier :rolling: hoe zit dat dan ???

Ron mij was door een eigenaar van een zeer bekende modelbouwzaak met meerdere filialen in NL, verteld dat de frequenties tegenwoordig vrij waren te gebruiken,
door wie en wat dan ook.
Als dat niet zo is, dan mijn excuus voor dat gene wat ik hier vermelde.

Wildvliegen moet best kunnen maar zie mensen toch liever bij een club. Je moet wel echt zeker weten dat je geen anderen in de buurt hebt met een rc model maar dat is vaak goed te doen.

Dat gezeur over regels en vrijheid enzo bemoei ik me niet mee, beiden hebben een punt. Bij een club zit je opzich beter en veiliger mocht er iets mis gaan maar met sommige modellen (easystar) kan je gewoon net zo goed overal vliegen. Doe het veilig en met gezond verstand en je zult mij niet horen klagen hoor :) Ik vind een club altijd ook gezelliger. Als je iets nodig hebt zijn er vaak mensne die je kunnen helpen (ik vergeet altijd de seconde lijm......) maar lekker alleen ergens vliegen is soms ook zo lekker ontspannend....

Wildvliegen.. Niet zijnde de vliegstijl, maar niet bij een club vliegen.

Met een schuimpje.. accoord.
Met een zelf kanalen uitzoekende 2.4 Ghz zender.. nog beter.
Met een 1.5 of nog grotere cc herriebak zonder enige begeleiding en geen kennis van zaken.. absoluut niet.

Zeker nu de club Almere wegens omstandigheden voor RC-vliegen gesloten is heb ik de laatste mooie dagen toch maar met een electro (schuim) zwevertje in de te bouwen zandvlaktes nieuwbouw wijken gezweeft (termiek man!)

Die zandvlaktes naast Almere waar ook gevliegerd, gecrosd, autoraces ed ed ..

En met mijn kleine cp helietje (350 gr) ben ik op stille avonden vlak voor t donker te vinden op t dan verlaten geasfalteerde volleybal veldje in de wijk, als de jeugd thuis aan tafel zit te eten, of savonds al in bed ligt.

Ik heb op zich ook niks tegen wildvliegen zolang je anderen maar niet stoort en in gevaar brengt. Ik snap alleen niet wat mensen tegen een club hebben. Mij werdt daar geleerd te vliegen en heb het er nog steeds naar m'n zin. Bijna iedereen is wel bereid elkaar te helpen, je hebt een mooi veld ter beschikking. Veel voordelen dus :P

Je hebt ook wildvlieg groepjes/clubjes, van mensen die elkaar helpen, bijv met heli vliegen.

Indoor clubjes, vaak niet zijnde van een (knvvl) club maar groep vrienden/kennissen

enz..

Gisteravond was ik even bang dat dit een wel/niet club bash-topic zou worden, maar gelukkig is het nog de goede kant uit gegaan.

Ik had gehoopt op iemand met ervaring uit die omgeving, helaas was daar niemand mee...
Vliegplekken kan ik inderdaad wel even op google earth gaan zoeken, en langs wat plekken rijden.

Niek zei:
Met een schuimpje.. accoord.
Dat wil ik!
Niek zei:
Met een zelf kanalen uitzoekende 2.4 Ghz zender.. nog beter.
Waarschijnlijk zal het een mx-12 worden, maar wel 40Mhz om de andere vliegers niet tot last te zijn.
Niek zei:
Met een 1.5 of nog grotere cc herriebak zonder enige begeleiding en geen kennis van zaken.. absoluut niet.
Absoluut geen brandstof ding.. electro vind ik fijner...
Niek zei:
Zeker nu de club Almere wegens omstandigheden voor RC-vliegen gesloten is heb ik de laatste mooie dagen toch maar met een electro (schuim) zwevertje in de te bouwen zandvlaktes nieuwbouw wijken gezweeft (termiek man!)
Die zandvlaktes, zijn dat die langs het spoor? als je (vanuit de trein gezien) net flevoland in komt rijden? dus vrij zuidelijk van almere?

Niek zei:
Die zandvlaktes naast Almere waar ook gevliegerd, gecrosd, autoraces ed ed ..
Volgens mij heb ik ze dat daar wel eens zien doen, zelfs parapenten(!) dus daar moet wel genoeg ruimte zijn..

Even weer terug naar de vraag waar het om ging: een plek om te vliegen. :D

Sven,
Richting Almere is het veel natuurgebied, ik weet niet hoever dat komt maar dat gaat moeilijk worden.
Richting Emmeloord langs de A6 moet je rekening houden met de sportvliegtuigen die daar vliegen opweg naar "Airport Lelystad"
Bij de Flevocentrale vliegt regelmatig een watervliegtuig (vandaag weer gespot :D )
Als ik dan op de kaart kijk zou je het in het Zuigerplasbos moeten zoeken of het "Overijsselse hout".

Zelf heb ik ook eens de optie bekeken om in die omgeving te gaan modelvliegen. Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat de club daar het beste is vanwege de openingstijden en de plaats waar je kunt vliegen.

Back