vliegtijd LIPO icm verandering pinion

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door multisession, 7 jan 2011.

1. multisession

multisession

Lid geworden:
    6 feb 2010
    Hallo vliegers,

Kan het zijn dat mijn lipo korter meegaat als ik de pinion op de motor verander van 13T naar 15T. Die indruk heb ik namelijk. Snap het alleen niet omdat de motor volgens mij nog steeds hetzelfde vraagt van de lipo.

Weet iemand hier het antwoord op???

BVD!!!

2. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Ja dit klopt.

Als je motor de pion nu 1 keer rond laat gaan dan leggen alle andere tandwielen meer afstand af.

Ofwel je auto zal harder rijden maar minder snel optrekken.
    Lipo zal sneller leeg zijn.

Edit zie dat het over een vliegtuig gaat Met vertraging?
    Neem aan dat je pion bedoelt.

Idee blijft ipc hetzelfde.

3. Gertjan...

Gertjan...

Lid geworden:
    21 apr 2010
    volgens mij gaat het over een vliegtuig:p maar is hetzelfde idee

4. Miljardair

Miljardair

Lid geworden:
    23 jul 2010
    13T of 15T

Natuurlijk gaat hij minder lang mee met een groter tandwiel... de motor moet hier meer kracht voor leveren .. de rotor gaat ook (veel) meer toeren maken ..

5. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Ik denk eerder een Heli. :D

Als je van 13 naar 15 tanden gaat word je motor om rond 20% meer belast.

Stroom meten heet de device voor je een rookpluim krijgt .

Mvg Johan

6. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Yep, je accu gaat naar alle waarschijnlijkheid minder lang mee, al zal het wat meevallen als de motor krachtig genoeg is en je het rotortoerental terugregelt tot het oorspronkelijke toerental. Je kunt de motor echter wel overbelasten, omdat hij bij een lager toerental een hoger koppel moet leveren.
    De regelaarverliezen worden als het goed is wel wat kleiner, omdat die met een lagere schakelfrequentie moet gaan werken.....

Groet, Bert

7. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Sorry Bert maar dit is niet juist. De verliezen in de regelaar zullen nauwelijks veranderen. De frequentie wordt namelijk niet lager, die blijft constant. De breedte van de puls wordt door regelaar groter gemaakt om de motor sneller te laten draaien of kleiner om de motor langzamer te laten draaien.
    Wanneer het om een borstelloze motor gaat klopt het verhaal een klein beetje. Wanneer de motor langzamer draait wordt er ook langzamer overgeschakeld naar een volgende spoel van de motor. Maar dat wordt ruimschoots overtroffen door de pulsbreedte regeling die voor de snelheidsregeling zorgt.
    Verrek wat is dat lastig om in woorden te omschrijven. :evil: Ik hoop dat je toch begrijpt wat ik bedoel zo niet dan zal ik het moeten tekenen. Helaas zal dat pas zondag kunnen want dan zal ik pas weer achter de computer zitten. :oops:

8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motor vraagt/zuigt geen stroom maar bepaalt de maximale stroom die zal lopen als regelaar helemaal open staat.

Stroom wil oplopen met derde macht van overbrengingsverhouding (Kv), als je alle andere materialen en instellingen hetzelfde houdt. Je stroom wil dus met factor (15/13)³ = 1,5 toenemen, 50% extra stroom.

9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Euh, Ernst.... hoeveel mensen vliegen er nog heli (of vliegtuig) met een geborstelde motor..... Het zal dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid om een brushless gaan, denk je niet?
    Mij is geleerd dat, bij gelijkblijvend rotortoerental, een te groot pignon de motor, en een te klein pignon de regelaar KAN (zeg niet dat het per sé gebeurt) oververhitten, als je de uitersten opzoekt....
    Verder heb ik begrepen dat een regelaar heet kan worden zonder dat de max stroomsterkte overschreden word. Dat moet dan in de schakelverliezen zitten, want voor zover ik weet gedraagt een electronische regelaar (ongeacht borstel of borstelloos) zich NIET als een weerstand, maar als een hoogfrequente schakelaar. Een schakelaar ontwikkelt normaal gesproken alleen warmte op het moment van schakelen, omdat dan de overgang is van "weerstand oneindig" naar "weerstand nul" of vice versa is en dus is er kortdurend een zekere weerstand tijdens die overgang (de oneindig grote afgeleide bestaat nu eenmaal in de praktijk niet, dus de zuiver verticale grafiek ook niet). In de praktijk betekent dit voor zover ik weet, dat als de tijdsduur van schakelen gelijk blijft, bij hogere schakelfrequenties de schakelaar zich langer in dit "tussengebied" bevind, en dus meer warmte gaat ontwikkelen.
    Dat betekent per definitie dat een groter pignon de regelaarverliezen kleiner zou moeten maken, omdat bij een brushless regelaar de frequentie afneemt bij lager toerental. Zelfs als je het (niet in governor mode) de regelwaarde onveranderd laat: door het grotere pignon zal het motortoerental dan nog steeds lager uitvallen t.o.v. de oorspronkelijke situatie.
    Overigens, ik zei "wel wat...", en daarmee bedoel ik dat die regelaarverliezen niet heel erg groot zullen zijn. Maar als het ding warm word, dan is dat verlies, als hij warmer word, is dat groter verlies....

Ik ben geen electronicus, en heb dus geen specifieke kennis van brushless regelaars (vaag begrip hooguit), maar ik weet wel dat een brushless regelaar het motortoerental volgt qua schakelfrequentie, en daar zou pulsbreedte niks mee te maken moeten hebben. In gewone regelmode is het toerental een functie van belasting en pulsbreedte, in governormode is de pulsbreedte (als geregelde waarde) primair een functie van het gemeten toerental, maar als dat als constant (want geregeld) mag worden beschouwd, is het uiteindelijk een functie van de belasting. Niet rechtsstreeks, maar als de governor zijn werk goed doet, komt het daar wel op neer....

Mijn praktijk ervaring sluit hier bij aan: bij dezelfde heli (en toegegeven, dezelfde overbrenging) word dezelfde regelaar meetbaar warmer als ik het toerental hoger instel (governor mode) terwijl de stroomsterkte wel iets, maar niet heel erg veel toeneemt. Niet genoeg om het verschil in temperatuur te verklaren volgens mij. Ik heb helaas geen meetwaardes voor je, ik weet alleen nog dat de regelaar van plm 35 graden naar ruim 60 ging.

Wellicht klopt mijn theorie niet, maar met de uitkomst heb ik altijd uit de voeten gekund.

Groet, Bert

Laatst bewerkt: 8 jan 2011
  10. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Bert, je hebt chopping over het hoofd gezien. Behalve dat de regelaar FETs afwisselend aan en uit zet om de motor te laten draaien, wordt de spanning ook nog een keer in stukjes gehakt bij 'gas terug nemen'. Meestal is dit met 8kHz (of 16kHz, 32kHz). Er wordt altijd met die 8kHz geschakeld, behalve bij volgas.

De signaalvormen:
    LRK Site
    -> Why does the Torquemax rotate so slowly and so forcefully
    En
    -> SPEEDY-BL self made brushless controller

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hoi Ron,

tsja, tegen een scoop beeld valt weinig in te brengen.....
    Dan werken die dingen anders dan mij is uitgelegd. Ik had begrepen dat iedere fase één puls van grotere of kleinere breedte kreeg. van die 8 of 16 kHz heb ik niks mee gekregen.....

Wel vreemd dat mijn regelaars bij hogere toerentallen toch warmer worden, want de theorie die ik zo begrijpelijk vond, is dus gewoon fout.... :(

Wat ik dan ook vreemd vind, is dat er geen constante fluittoon te horen is... 8 en 16 kHz zitten nog ruim binnen in elk geval mijn gehoorbereik. Die herinner ik me tenminste nog van lang geleden Heb héél erg lang niks met electro-modellen gedaan) met de laagfrequente snelheidsregelaars, een irritante bromtoon.... Die hoor ik bij brushless alleen bij het opstarten, maar mdat die fluittoon heel snel verdwijnt, ging ik er altijd vanuit dat dat het opstart "programma" was, als de regelaar de rotor nog niet kan "zien" en dus met een voorgeprogrammeerde frequentie gaat sturen tot er een toerental meetbaar is.

Maar goed, de beelden liegen niet, dus ik zit er blijkbaar gewoon naast.
    "Oeps" is dus wel op zijn plaats....

Groet, Bert

12. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Of 32kHz bij motoren met lage inductie. Dat zijn doorgaans ronless en/of slotless motoren, bijvoorbeeld de Tango's van Kontronik.

Wellicht een regelaar met matige FETs, een relatief hoge doorlaatweerstand (= Rds_on).

Accepteer het nou maar, ook jouw gehoor wordt minder in de hogere frequneties.

Nah, 'ernaast'?? Je beeld was niet volledig, en het mijne ook niet, want hoe ver moet je gaan qua theorie/achtergrond? Ben bijvoorbeeld nog steeds benieuwd hoe mijn berichten met stroom neemt kwadratisch toe met spanning en stroom neemt toe volgens derde macht met Kv cq. overbrengingsverhouding 'aankomen'. De essentie daarvan is natuurlijk dat stroom veel harder strijgt met spanning dan mensen verwachten.

13. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wijze woorden. Koop een goede Watt-meter, die verdien je ooit ruimschoots terug doordat je een uitgefikte motor en/of regelaar en/of accu hiermee voorkomt. Zoek even op Watt of stroom meter en de suggesties vliegen je om de oren. Dat is beter dan dat de elektronen je om de oren vliegen :D

14. multisession

multisession

Lid geworden:
    6 feb 2010
    Okay dank voor alle antwoorden!

Voor de goede orde gaat het inderdaad om een heli :D
    Ik heb de KDS 450C met de 3500kv motor en een 13T pinion.
    Ik wil graag wat meer headspeed en dus dacht ik ... ik zet er "gewoon" even een andere pinion op. De vliegtijd werd aanzienlijk minder, en dat merkte ik ook met laden.

Is het dan verstandiger om gewoon een andere motor te kopen met meer kv's???

15. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Of je nu je vertanding 15/13 groter maakt, of Kv 15/13 groter maakt, is lood om oud ijzer, geen verschil (rendement van motor wordt wat hoger als fabrikant zijn werk goed doet). Als jij meer toeren wilt maken kun je doen wat je wilt, het systeem zal altijd meer energie verbruiken.

16. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Dus de keuze van de fabrikant was nog niet zo slecht.;)

Welke lipos gebruik je.
    Het lijkt me vooral bij Helis belangrijk om top lipos te gebruiken omdat ze minder in spanning dalen bij zware belasting.
    Daar win je gegardeerd headspeed mee door een kleinere spanningsval.
    Ik heb kort geleden Turnigy nanotech ontvangen en getest en was onder de indruk van de prijs/prestatie verhouding.;)

Laatst bewerkt: 9 jan 2011
  17. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Hiermee moet ik het natuurlijk helemaal eens zijn. Tijdens de voorbereidingen voor een grote opruim actie thuis ben ik nog een oud helitje tegen gekomen met een raceauto motortje erin. Dat kreng wilde eigenlijk nooit echt goed vliegen, met 7 NiCad cellen erin was hij aan de zware kant zodat een klein beetje hooveren net ging maar verder was het pet.

Verdere uitleg over het schakelen heeft Ron ondertussen al gegeven, met mooie scoop beelden erbij. Dat is exact wat ik bedoelde te zeggen. Maar zelfs dan nog klopt jou verhaal ook voor een deel.
    ALLEEN wanneer de motor volgas draait zullen er geen schakelpulsen zijn van de pulsbreedte regeling. Dan zullen de Fet's alleen van de ene naar de andere wikkeling overschakelen. Dat betekend dus dat er duidelijk minder geschakeld wordt en dus zullen er ook minder schakelverliezen zijn.
    Nu nog de vraag, hoe vaak zal je constant volgas hebben bij je heli?

Dan nog even over de het geluid dat je hoort. Het is mij ook opgevallen dat bij sommige van mijn modellen een heel duidelijke fluittoon hoorbaar is. De toonhoogte daarvan blijft gelijk alleen wordt het geluid sterker, zeg maar het volume. Tot een bepaald punt waarna het sterk afneemt om bij volgas verdwenen te zijn.
    Volgens mij is de motor daar, voor een groot deel, de oorzaak van. Ik heb een paar goedkope simpele "fietsbel" motoren die je behoorlijk goed hoort Een duurdere (kwaliteits?) motor maakt met dezelfde regelaar duidelijk minder geluid.
    Ik kan me voorstellen dat die goedkope dingen met wat minder deskundigheid en wat meer gauw-gauw in elkaar zijn gezet. Zo kunnen de wikkelingen minder netjes en strak op elkaar liggen waardoor de draden een beetje kunnen trillen. Door de magnetische krachten van de stroompulsen er door zullen de windingen elkaar aantrekken en afstoten. Als er dan beweging mogelijk is zal dat ook gebeuren en daar is de pieptoon.
    Ongeveer hetzelfde gaat op voor de plaatjes blik waarop de spoelen gewikkeld zijn. Hoe dunner die zijn en hoe beter die op elkaar geplakt zijn des te minder geluid ze kunnen en zullen produceren. Er zullen dan ook minder wervelstroomverliezen (vergeet die term maar weer snel anders wordt het te complex) in optreden, een klein deel van die verliezen kan je ook horen als een fluittoon.

18. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008

Euh... Nee!

Mijn gehoor word inderdaad minder, maar gek genoeg NIET in de hogere frequenties. Niet zo raar voor een machinist overigens.
    Lage frequenties (3000 tot 6000 Hz) worden minder, maar volgens de geleerden schijn ik zelfs tot tegen de 20000Hz waar te nemen....

Ik word in elk geval knettergek van sommige wat oudere TV's, die een zéér irritante hoge pieptoon afgeven, die verder niemand hoort.

Groet, Bert

20. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Zo snel word het niet te complex hoor, hahaha
    (heb electro op HTS niveau gehad, alleen niet zo diepgaand als een pure HTS-electro student, daar was geen tijd voor want we hadden er,alles bij elkaar, nog een kleine 30 vakken naast....)en
    Ben het meeste alweer vergeten, maar ik heb ooit draaistroommotoren, sleepringmotoren, Ward-Leonard-sets etc. volledig door kunnen rekenen, met koper, ijzer, luchtspleet verliezen, en volledig vectordiagram voor al die verschillende verliezen en verliesjes er bij,
    electrische flux, magneetveldsterktes, voor generatoren alles inclusief het op spanning komen d.m.v. remanent magnetisme etc etc....
    Alles over Thyristor-frequentieomvormers die alleen met Cos Phi=1 overweg kunnen en dus een blindstroomgenerator nodig hadden waar dan weer het nodige aan gerekend moest worden....
    Aangezien ik er in de praktijk nooit mee gewerkt heb, ben ik dat allemaal helaas weer kwijt.
    Tegenwoordig kom ik qua rekenen niet veel verder dan: U x I x wortel3 x cosinus Phi, maar het meeste begrijp ik in elk geval nog wel....

Groet, Bert

Laatst bewerkt: 12 jan 2011

Deel Deze Pagina