Voeding ontploft

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door WillydeWoofer, 3 sep 2024.

1. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Chargery S1500 V2 power supply 10-25V 60A 1500W # S1500

Na 7 jaar trouwe dienst kwam er met een harde knal een einde aan dit apparaat. Volgens technische vrienden is er een condensator ontploft.
    Gelukkig zijn de twee Junsi's 4010 Duo nog intact. Regelmatig (ont)laad ik 4 lipo's tegelijk (o.a. 6 cellen 3200mAh). Dat heeft nooit eerder problemen gegeven.

Zou de voeding te repareren zijn? Bij een schakelende voeding zou dit moeilijk zijn!? Hij kost nu nieuw ruim 300 euro.

Op dit moment gebruik ik een server voeding, maar ik durf maar een lipo tegelijk te (ont)laden.

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    In een schakelende voeding zit een zeer stevige elektrolytische condensator aan de netspanningskant. Die condensator heeft een werkspanning van minimaal 400V maar meestal is het 450V of zelfs 600V. De 230V wisselspanning wordt gelijkgericht en laad die elektrolytische condensator op tot ongeveer 400V. Die spanning wordt dan gebruikt om via een transformator een lagere spanning aan de uitgang te maken.
    Allemaal heel erg versimpeld uitgelegd maar het gaat om het principe.

Die elektrolytische condensator wordt dus elke keer dat je de voeding gebruikt tot rond de 400V opgeladen. Elektrolytische condensatoren verouderen. Er zit een elektrolyt in dat langzaam eruit verdampt, vooral als die condensator warm (heet) wordt gaat dat vrij snel. Heel soms kan je wel eens een beetje wit poederachtig materiaal zien rond het + pootje. Dat is opgedroogd elektrolyt.
    Als het elektrolyt uit de condensator verdwijnt wordt de waarde (de capaciteit) lager en op den duur ontstaat er intern kortsluiting. Als dat gebeurt .... Boooom.

Die voeding kan best te repareren zijn. Meestal is er een zekering doorgeslagen en natuurlijk moet de condensator vervangen worden. Als je pech hebt is ook de gelijkrichter kapot en moet die ook vervangen worden. Als je nog meer pech hebt kan er ook één of meer printsporen doorgebrand zijn. Dat kan meestal ook gerepareerd worden. Als je echt heel veel pech hebt is er nog meer kapot en kan de voeding een verloren zaak zijn. Maar dat komt gelukkig niet zo vaak voor.

kwadruppel en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  3. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik vergeet nog, dat de voeding altijd aan staat, dag en nacht. Bij hifi-apparatuur zou dat beter zijn, maar misschien bij een voeding toch niet?

4. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    20240903_195320.jpg Deze server voeding staat nu op 1 Junsi Duo. Ik heb een lipo ontladen. Zou ik er twee tegelijk kunnen (ont-laden).
    Ik heb er een beetje schrik van gekregen.
    En wat doe ik met de twee duo-lader? Twee is toch wel handig.

5. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
  6. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Bertus vindt dit leuk.
  7. r3wd

r3wd

Lid geworden:
    9 okt 2020
    Hoeveel vermogen vraag je van je voeding als je 1 lipo laadt met 1 Junsi?

8. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Met 1 Junsi Duo laad ik twee lipo's 6s/3200mAh met 3,2 ampere per lipo. Samen 6,4 ampere dus.
    Is dat 22 volt x 6,4 amp = 140 watt ?

Heb ik voor 2 Junsi's helemaal geen 1500 watt nodig?

9. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Je hebt je vliegaccu toch niet ontladen in de modus dat de lader de energie terug pompt in de voeding. Dat kan alleen als je de lader voedt met een accu, maar niet met een laadapparaat die kapot zal gaan als je de energie terugwinning zou gebruiken.

10. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    Inderdaad heb je die 1500 watt dus helemaal niet nodig.

11. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Nou, als de wind verkeerd op het veld staat, besluit ik niet met snelle kisten te gaan vliegen. Thuis breng ik de lipo's terug naar storage. Dat heb ik al talloze keren gedaan. Die mogelijkheid zit toch op elke lader!? Dat dit alleen middels een accu zou kunnen, zegt mij niets. GJ zei wel, dat een voeding dit niet fijn vindt. Hoe zit het nou precies?

12. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Aha, ik begon al zoiets te vermoeden. De winkelier heeft destijds de Chargery 1500 geadviseerd voor slechts 1 Junsi Duo.
    Als ik dat eerder had geweten, had ik gezegd: "wat verkoopt u nou eigenlijk, voedingen of grapjes?"

13. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ff tussendoor
    misschien dat ik zelf dit nog niet had meegekregen

bij ontladen van een accu via de lader, dan stookt de lader die energie toch op?
    er gaat dan toch geen energie terug de voeding in?
    iig, meestal zie ik zulke lage ontlaad waardes dat het logisch is te denken dat het wordt opgestookt..

maar misschien heb ik ergens wat gemist, ik koop niet zo heel vaak nieuwe laders :D
    de mijne is nu 10 jaar oud zoiets, doet het nog goed..
    die daarvoor gebruik ik ook nog steeds

MicropropSport vindt dit leuk.
  14. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    de 4010 kan bij ontladen of regeneratief een voedings accu in of via een interne weerstand in de lader als je bijvoorbeeld een voeding gebruikt. En ook via de interne weerstand kan je met de 4010 op behoorlijk hoog vermogen ontladen.
    Als je er op let dat je bij 't inschakelen van de lader het juiste type (accu of voeding) kiest dan kan dat eigenlijk niet mis gaan.
    1500W heb je alleen nodig als je in het extreme met veel cellen en vermogen gaat laden.

WillydeWoofer vindt dit leuk.
  15. r3wd

r3wd

Lid geworden:
    9 okt 2020
    6s is natuurlijk 25,2v volgeladen dus laten we zeggen dat je 90 watt per accu trekt als ie bijna vol is. (25,2V*3,6A)

180 watt voor twee accu's + een procent of 10 verlies = 200 watt per lader.

Je voeding levert max 69 ampere bij 12 volt. Stel de laders dus in op een max input amperage van 33 ampere en je belast de voeding nooit per ongeluk te zwaar. (zie pagina 28 vd manual https://www.icharger.pl/manuals/4010DUO_en.pdf) Je kunt dan maximaal met net geen 400 watt laden per lader.

Om te ontladen gebruik ik tegenwoordig deze dingen. Lijken goed te werken en blijven tot op heden heel. Per stuk 150 watt, dat gaat wat sneller dan die 5 of 10w van de gemiddelde lader ;). Al zie ik dat de 4010 met 200w in totaal kan ontladen. Dat is dus dikke prima.

16. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    maar, in het verhaal van Willy is hij bang dat het ontladen de voeding van zijn stuk heeft gebracht
    dat zal dus niet het geval mogen zijn?

kwestie pech met de condensator..

17. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Kan op zich wel, maar daar moet je dan wel heel goed je best voor doen. Regeneratief staat ook standaard uit volgens mij.

18. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Dat is waarschijnlijk ook niet de oorzaak, hij schrijft dat de voeding 7 jaar lang dag en nacht heeft aangestaan.

Componenten verouderen de schakelfrequentie in zo'n voeding versnelt dat proces.
    Bij elco's heeft de rimpelspanning en zo daar ook nog invloed op het zijn allemaal factoren die bij elkaar opgeteld mogen worden.

Het is gissen we weten nog eens niet of na de boem, rook en geur vrij kwam.

19. Thundertail

Thundertail

Lid geworden:
    23 mei 2015
    ik heb hetzelfde probleem gehad. oorzaak : in de 4010 had ik een geheugenkaartje. leuk om te doen, dacht ik.
    toen het geheugenkaartje vol was, ontplofte mijn dure voeding. een 1200 watt 50 amp regelbare voeding van 290 euro.
    ok, andere voeding eraan gehangen, en die ontplofte dus ook.
    op het amerikaanse modelbouwforum kwamen we dezelfde kwaal tegen, daar werd gezegd dat als het kaartje vol was stuurde hij een stroompje richting de voeding en dat veroorzaakte het probleem.
    remedie: geheugenkaartje eruit halen. en inderdaad mijn nieuwe voeding doet het al weer jaren goed.
    de 4010 had geen schade opgelopen. de dure 1200 watt voeding was helaas niet meer te repareren, naar een nederlands bedrijf opgestuurd, en die melde dat er teveel stuk was.

20. Thundertail

Thundertail

Lid geworden:
    23 mei 2015
    rest mij nog te melden, dat bij mijn broer exact hetzelfde probleem optrad. geheugen kaartje vol en voeding ontploft. ( bij hem maar een voeding......)

Deel Deze Pagina