Volgend probleem....

Discussie in 'Multicopters' gestart door SjaakZwart, 23 feb 2014.

1. SjaakZwart

SjaakZwart

Lid geworden:
    18 okt 2012
    Ik had eerder een topic over esc's die op volle snelheid bleven draaien. (http://www.modelbouwforum.nl/forums/multicopters/204651-motoren-blijven-full-speed-draaien.html) Uiteindelijk met dit probleem bij Emil geweest. De esc's reageerden te traag op stickinput. Hij vloog als een 'dronken lor' volgens Emil en niet meer nuchter te krijgen.... Op advies van Emil andere esc's gekocht (F 40A van Hobby King). Deze zijn geflashed door Emil met SimonK firmware en gecallibreerd.

De hele multi heb ik weer in elkaar gezet maar nu heb ik andere beren op de weg... Het is een Quadframe met Naza V2 Hexa in V vorm.

Wat krijg ik nu:

Zender aan vervolgens Lipo aangesloten.
    Op wat losse stick input reageert de copter niet. Is normaal. Doe ik CSC, gaan de motoren niet draaien! Ik laat de sticks los; beide sticks gaan midstick op zender (zelf centrerend). Motoren blijven uit.

Doe ik daarna de rechterstick omhoog, gaan motoren 3 & 4 draaien (en reageren op meer input).
    Rechterstick naar beneden, motoren 1 en 6 gaan draaien.
    Rechterstick naar links: Motor 2 gaat draaien, geef ik meer stickinput naar links gaan motoren 1 & 3 meedraaien.
    Rechterstick naar rechts: Motor 5 gaat draaien, geef ik meer stickinput naar rechts, gaan motoren 4 & 6 meedraaien.

Linkerstick naar beneden: gebeurt niks
    Linkerstick omhoog: alle motoren gaan draaien
    Linkerstick naar links: Motor 2, 4 & 6 gaan draaien
    Linkerstick naar rechts: Motor 1, 3 & 5 gaan draaien

Sluit ik de Naza aan op Assistent, lijkt alles het goed te doen. Stickinput klopt, X1 en X2 knop draaien op zender zie ik bewegen. 3 standen schakelaar voor GPS, ATTI en Manual doet het, etc. Wat het NIET doet is motor test! In assistent kun je elke individuele motor testen maar dit doet het dus niet!!

Wat gaat er nu verkeerd en heeft tips?? Ik krijg meer en meer het idee dat de Naza niet jofel is...

2. BC-deGraaf

BC-deGraaf

Lid geworden:
    4 aug 2013
    Wat gebeurt er als je je motor Idle speed omhoog zet ?

3. SjaakZwart

SjaakZwart

Lid geworden:
    18 okt 2012
    Potverdikke.... Dat was dus alles.....

Zonder dat ik Emil de schuld ga geven: hij had de motor idle speed op 'Lower' gezet ivm de hoge snelheid van de motoren bij opstarten. Ik heb mij nooit gerealiseerd dat dit ook te maken kon hebben met CSC. Altijd gedacht dat de motor idle speed te maken had met het 'stationair draaien' van de motoren!

Maar goed weer wat geleerd! BC: ontzettend bedankt!! Ik kan weer verder aan de knutsel!!

4. BC-deGraaf

BC-deGraaf

Lid geworden:
    4 aug 2013
    Graag gedaan ! Ik heb het zelf ook een x gehad met 40a opto esc met simonk. Dus het klonk mij heel bekend ! Knutselse !

5. heyudude

heyudude

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Mooi dat het opgelost is: elke ESC en motor combi heeft een andere idle speed
    Altijd even testen zonder props

6. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Yep , Idle speed hebben we lager gezet omdat de motoren toen zo hard draaiden , dat je ongewenste lift had.

Heb je ook verteld bij weggaan dat je nu bij de naza de gains weer moet aanpassen, de gps dans weer moet doen, de idle speed op normaal moet zetten,en zwaartepunt controleren als je de andere regelaars erin in zou zetten ;) (toen nog niet wetend dat je voor deze ging)
    Dan eventueel weer de idle speed aanpasen...

Maar goed kan me indenken dat je dat vergeten bent was veel info...

Wat wel een leuke leer is voor mij is dat het in vervolg maar zelf moet doen als de copter er is, en ik dit kan doen. Is maar marginaal meer werk, Scheelt soms zoekwerk voor de ander, en geeft groot plezier!. Ben zowat lager aan het uitleggen wat je moet doen dan dat ik het zelf aanpas in de Ass software ;)

Voorts heeft het enkel effect op minimaal toerental. Niet op CSC of CSG.
    De naza stuurt wel signalen naar de esc, maar deze is te laag om er iets mee te doen zeg maar... Dus dan zet je de idle speed hoger, en stuurt hij hoger signaal.

Het lijkt alsof er niets gebeurd, maar dat is dus niet zo..

7. SjaakZwart

SjaakZwart

Lid geworden:
    18 okt 2012
    Wat je zegt Emil, ik kreeg erg veel info... Wat betreft de gains, dat zag ik al in assistent! Dat van die idle speed: totaal vergeten maar, wel gezien in assistent maar nooit de link gelegd naar het niet starten bij csc.... Ik hoop komende week een eerste testvlucht te kunnen maken!

8. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Simonk en naza v2 gaat op een hexa niet goed samen!
    Dit probleem heb ik ook al gehad...levensgevaarlijk.
    Bij lage lipo voltage heb je kans dat er 1 of meerdere motoren uitvallen.
    Neem de opto escs of andere maar niet met simonk firmware.

Op een quad is dat geen enkel probleem.

9. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    ONZIN!, Met naza en simonk is NIETS mis.... MAAR je hebt wel even met een paar dingen rekening te houden! Dat dan weer wel...

Oftopic?:
    Trouwens ik mis nog een stukje gefundamenteerde beredenering.van je ;)
    Iedereen kan welk iets schreeuwen, en als anderen dat klakkenloos herhalen, ben je verder van huis ;)

Ontopic:
    Mits goed geclibreerd, met goede kwalitatieve regelaars, werkt het prima. (bij naza rode draad er uithalen)

Velen denken dat simonk staat voor kwaliteit, en das niet zo....
    En zeker nu vele goedkope regelaars geflashd worden met deze software , proberen ze er een slaatje uit te slaan... En het mag geen geheim dat ze daar erg goedkope regelaars voor gebruiken!

Even tussen stap met wat technische geneuzel...
    Verschil N en n/p fet regelaar....

Het enige is dat je met N en P fets, (ipv n-fet only) meestal de occilator intern hebt, en deze zorgt dan voor drift op je regelaar. Dit door opwarmen.

Het zgn LAZY MOTOR SYNDROME. Dit is echt optisch, en estetisch en zodra je gas geeft trekt het allemaal weer recht. De naza zorgt daar zelf weer voor, dus nooit problemen da tje motor uit zal vallen!
    Wel link omdat je dan niet kan zien of de motor signaal krijgt of niet, maar vandaar de idle speed verhogen, en calibreren, en eventueel om LMS tegen te gaan even anders calibreren dan dat je gewend bent.

Simonk is echter geen merk, maar software. Deze werkt op n only , en n/p fet regelaar. Bij de N-fet only heb je de occilator 99% extern, en dug geen drift. En geen lazy motor syndrome. Lees in mijn TBS bouwverslag hier wat mee over...

Bij alle motoren en regelaars combi's kan het nodig zijn de idle speed aan te passen. Zoals ook al opgemerkt dor een ander hierboven.

Bij n/p fets loop je risiso dat bij de start het werkt, en na vliegen, bij armen een paar niet meelopen. Of dat het in eerste instantie niet werkt,maar pas bij verhogen idle speed wel...
    Maar als GOED calibreert en dit in de gagten houd, je idle speed,dan heb je dit probleem niet. Ook simonk esc MOET voor eerste gebruik gecalibreerd worden!

Ook leuk is de motor test functie in naza v2 software. Soms als je de idle speed te laag hebt, draait de motor ook niet, niet meteen in de stress raken, eerst zonder prop de idle speed omhoog ;)

Oplossing voor lazay motor is simpel. ilde speed omhoog met 1 of 2 stappen. Regelaar calibreren met 120, ipv 100 servo travel op min gas. Dus 20% servo weg verhogen.

normaal -100 0 100, nu -120 0 100
    Regelaar calibreren, dan servo weg weer terug naar normaal.. Dus -100 0 100.

Uit dit verslag van mij:
    bouwverslag-team-black-sheep-discovery__-eventueel-met-verslag-van-het-fpv-gedeelte

Deze teskt:

Blue serie zijn geen goede regelaars om te flashen. Vroeger wel tegenwoordig niet meer.
    Problemen zijn er 99% met de n / p fet regelaars, bij nfet only is er haast nooit LMS, maar dien je wel de idle speed aan te passen. Zeker met large pole motoren. En dat is wederom heel normaal.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Onzin?
    Heb het al meegemaakt, niet goed te krijgen.
    10 keer gekalibreerd..eind points aangepast.. idle speed en noem maar op...dagen mee bezig geweest.
    Waren rctimer regelaars icm naza v2.
    Nooit goedgekregen.
    Plush erop gezet en probleem was zo opgelost.
    Ik ben niet de enige die dat probleem heeft gehad. Op google en rc groups hebben meerdere problemen gehad.
    Op quads heb ik er geen last van maar bij het bouwen van hexas en octo's kan je wel een probleem hebben..

12. sokolum

sokolum

Lid geworden:
    8 feb 2009
    Nu heeft rctimer meerdere regelaars, zo ook de ' NFS ESC 30A Multi-Rotor ESC SimonK Firmware (OPTO)' met 'All N-FETs, 16 MHz Crystal', was het dit model? Want wil namelijk dit model aanschaffen, voor een quadcopter.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 dec 2015
  13. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
  14. SjaakZwart

SjaakZwart

Lid geworden:
    18 okt 2012
    Ik kreeg juist die plush met geen mogelijkheid goed. Emil heeft ze onder handen gehad.

15. SjaakZwart

SjaakZwart

Lid geworden:
    18 okt 2012
    @Emil met welke zaken moet ik specifiek rekening houden.

16. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Yep nog steeds onzin, als je denkt dat simonk en naza niet samen gaan.. ;)
    Niet onzin: dat je bij een bepaalde serie regelaar problemen hebt met flashen ,werking na het flashen,algehele werking of LMS ;)

Rctimer gebruik(te ?)(meende dat ze nu ook over gegaan zijn naar andere, maar weet niet zeker, ik volg dat niet zo.) van oudsher idd de n/p fet regelaars. Origineel hadden deze een timing van onder de 16khz. Meestal 8 kHz.

Laat nu simonk deze hard op 16khz hebben staan. Deze en veel andere (goedkope) regelaars, werden dus grof buiten de specs gedraaid, met dus de mogelijke problemen welke je aangeeft.
    Zie het als chip tuning, als je weet wat je doet, niets aan de hand, anders (kans op) grote problemen ;)

Ook kan je problemen krijgne met N fet only regelaars als deze fabrieks matig NIET ontworpen zijn om op 16khz te werken. Echter er zijn ook n fet only , die fabrieks matig wel ontworpen zijn voor 16khz, maar toch problemen hebben.

Er speelt veel meer dan enkel die 16khz. Normaal worden ze softstart aangestuurd. Simonk doet dat huist niet, die "klapt er meteen op" De regelaar word ook veel meer belast, dan normaal het geval zou zijn met fabrieks software.. Dus neem een GOEDE regelaar.... Zeker niet alle regelaren met een atmel zijn geschikt! Ja je kan ze wel flashen, maar de vraag is of ze veilig buiten de specs kunnen lopen.

De turnigy Plush (vroeger hele goede regelaar!) had vroeger dus atmel proccessor, tegenwoordig sililabs. Das meteen de doodsteek geweest.

Dus ja er zijn bekende versies die niet willen. En helaas kan het zo zijn dat een versie die nu wil later niet meer wil. Voorbeeld zijn de 30 en 40 blue serie van HK. Vroeger TOP, en nu bagger! Na de flash starten ze niet op of fikt er een fase uit.

De reden dat je dus simonk wil is dat dit hi refres esc zijn en das niet te vergelijken met bv een standaard plush regelaar die je nu hebt. (al helemaal niet met de sililabs proc!)

Velen vinden het niet zo interessant, omdat de BL gimbals alles er wel uithaalt. Maar zet maar eens 2 multis naast elkaar. en stel ze STRAK af als mogelijk is.

Bij de ene heb je een vliegende stoeptegel, en de ander is een dronken lor.. Hoe kleiner de Multi hoe meer het verschil. Alles boven de 85cm, zie het het veel minder. Maar een geoefend oog, voelt en merkt het verschil direct. Zelfs bij 120cm machines

Ik nodig je van harte uit om zelf het verschil te mogen ervaren. Neem je plush machine mee, en ik zal kijken of ik vergelijkbaar formaat heb met simonk, en er gaat een wereld voor je open 8O

Tot 30 ampere zijn de dji opto's erg goed, zelfs met large pole motoren! Een zeer ondergewaardeerde HI REFRESH regelaar...

NERGENS. ;) Enkel de idle speed op normal zetten eerst. (dit had je al) Dit is tevens met deze regelaar en jouw motor en prop al een goede instelling. Ze zijn al gecalibreerd door mij. De rode draad is ook al geisoleerd door mij, dus inbouwen en vliegen.. ;)

Laatst bewerkt: 23 feb 2014
  17. SjaakZwart

SjaakZwart

Lid geworden:
    18 okt 2012
    TOP! Dank voor de geruststelling!

18. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Lijkt goed te zijn op eerste oog, wbt specs wat ik zo kan lezen...... Hebben ze idd geleerd van hun "fouten"

Laatst bewerkt door een moderator: 16 dec 2015
  19. SjaakZwart

SjaakZwart

Lid geworden:
    18 okt 2012
    YES!!!! Vanmiddag eindelijk de maiden kunnen doen! Hij vloog meteen van het begin eigenlijk al goed. De gains heb ik nog wel wat bij moeten stellen, nu is het al bijna een 'stoeptegel'.
    Gevlogen met 2 X 4S van 5000mah, vliegtijd bijna 18 minuten. Ik vlieg de lipo's echter nu wel wat te ver leeg. Lipo spanning zit nu rond de 9%. Ik zal de voltage monitor moeten bijstellen. Ook zal ik de volgende keer de Unisens module voor telemetrie er weer tussenzetten voor nog meer controle op verbruik.
    Motoren en esc's worden nauwelijks warm!

Nu maar hopen op mooi weer en de lange avonden komen vanzelf....

20. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Mooi werkt... Apart he? dat dat zomaar kan met simonk firmware op een hex ;)

Deel Deze Pagina