Volksplane VP-1 (Pistachio)

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 26 dec 2023.

1. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Ik dacht dat ik al een draadje ooit had geopend hierover maar kan m niet terug vinden dus zal dan wel niet.

Een aantal jaren geleden ben ik ooit eens begonnen aan een Pistachio (20.3cm) spanwijdte. De kleinste klasse die we kennen.

Om een simpel ontwerp te kiezen ben ik voor de Evans Volksplane VP-1 gegaan. Alles recht toe recht aan. Neemt niet weg dat zelfs dan de moeilijkheid graad erg hoog is. Alles is zo'n beetje 0.8 bij 0.8 mm of 0.6 bij 0.8 enzovoort.

Ik dacht dat ik dit model kwijt was door een overstroming in een opslagbox een aantal jaren terug. Maar tot mijn verbazing zaten de onderdelen in een klein doosje die ik toevallig tegenkwam.

De tussen stand zover is een kielvlak en stabilo die af zijn en een romp die nog wacht op een stukje indekking in de neus.

20231226_114833.jpg
    Het rompje zover. De neus moet ik nog indekken. Dit wordt gedaan met 0.4 mm balsa. Neusdopje is daarna aan de beurt en de prop.

20231226_114837.jpg
    Het stabilo en kielvlak.

De vleugel is de volgende stap. Ik was daar al een aan begonnen maar nooit afgerond.

De vleugels worden gebouwd met halve ribben. Aangezien dit model aan 1 kant wordt bekleed kan dit prima. Hoe gaat dat in zijn werk.

20231226_115806.jpg
    Met een formica mal heb ik de vorm van het profiel en snijdt ik daar 0.8 bij 0.6 ribjes mee.

20231226_115813.jpg
    Dan krijg je zulke ribben. De lijsten van 0.8 bij 0.8mm heb ik al gesneden en nu kunnen de vleugels gebouwd worden.

Later meer..

jan brilman, ramses en jef vinden dit leuk.
  2. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    20231226_143310.jpg
    Vandaag dan een begin met de vleugels. Terwijl deze droogt maar verder aan de romp.

20231226_150310.jpg
    Het bovendek ingedekt met 0.4 mm balsa. De romp is nu dan ook zo goed als klaar. De neusdop en onderstel moeten nog gemaakt worden.

20231226_152353.jpg
    En meteen maar gezorgd dat ze nu echt pinokkio mag heten. Kijken of iemand dan nu ook weet welke kleuren het model krijgt.

20231226_152744.jpg
    De vleugel na t drogen klaar. Ik heb er nu 1 af. De 2e komt nog. Na het gepriegel met zulk klein spul is de spanningsboog wel op.

20231226_152916.jpg
    Gaat de goeie kant op...

jan brilman en ramses vinden dit leuk.
  3. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Ongelooflijk fragiel allemaal en ernorm licht, knap werk :thumbsup:

Groeten, Ramses
    .

4. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    En toch wen je snel aan de kleine latjes e.d

Het is vooral het hout vinden en verkrijgen dat erg lastig is. Gelukkig heb ik een aardige voorraad met ook heel mooi 0.3 t/m 0.8 mm hout.

En heel veel geduld hebben.

5. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Welke lijm gebruik je voor deze zeer lichte constructies?
    En aanbrengen met een dunne spuitmond of met een naald / sateprikker of..?

Groeten, Ramses
    .

6. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Ik gebruik voor alle verdunde uhu hart. Voordeel is dat je met beetje aceton en penseel delen weer los kan halen als iets niet helemaal naar wens zit.

Ik gebruik oogdruppel flesjes met pipet punten hiermee kun je heel precies een drupje aanbrengen. Als er een beetje teveel is dan haal ik dat weg met een stuk schuin aangesneden hout.

ramses en jan brilman vinden dit leuk.
  7. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Dank je! :thumbsup:

Groeten, Ramses
    .

8. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    20240101_144952.jpg
    Lijkt op een volksplane.

Neusblok en onderstel volgen nu nog en dan bekleden.

ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina