Volschuimen buizen

• Topicstarter Topicstarter Marco Hebing
  • Startdatum Startdatum
M

Marco Hebing

Guest
Hallo forumleden,

Ik ben bezig met een drijvend camera platform en daar heb ik 2 PVC buizen voor gebruikt. Op dit moment vaart het al goed en kan een gewicht van 3 bakstenen vervoeren. Meer dan genoeg. Bij een eerdere poging gebruikte ik 2 PVC regengoten die ik tegenelkaar getaped had om de daarna vol met PUR schuim te spuiten. Mijn idee was om daarna de regengoten weer overlangs los te snijden en dat zou ik volgeschuimde regengoten hebben, die natuurlijk nooit meer zouden kunnen zinken.
De praktijk wil echter anders. Omdat PVC niet ademt kan de PUR ook niet uitwasemen en het schuim stort daarna als een kaartenhuis in elkaar. Ik heb een volledige bus leeg gespoten op een stuk van 1,5m en alleen de uiteinden waren gelukt.

Nu is mijn vraag: wat gebruiken jullie om dichte, afgesloten ruimtes op te vullen om je model onzinkbaar te maken? Is er een speciale PUR verkrijgbaar waarmee dit kan, of wordt het toch zelf alles uitsnijden uit polystyreen schuim?

Alvast bedankt!

Kijk eens bij Bart Smit of dat soort winkels. Die hebben een soort van fitness buizen van schuim, schat ze even op een cm of 8 in diameter, massief (dus niet van dat isolatiespul voor loodgieters) en sterk :D

Even kort gezocht, zoiets dus, maar dan zonder die handvatten.
2041009.jpg

<EDIT>
Wist dat ik ze hier ook ergens gezien had :mrgreen:
Linkje

Laatst bewerkt:
Twee componenten PUR zou misschien een oplossing zijn, maar dat risico neem ik niet meer. Als PUR niet uithard dan geeft dat zo'n enorme troep...

Die oplossing van die drijvers voor in het zwembad lijkt me fraaier. Dan kan ik het er nog uithalen ook, mocht dat nodig zijn. Ik ga eens ff kijken of ik wat kan vinden.
Goeie tip!

Twee componenten PUR zou misschien een oplossing zijn, maar dat risico neem ik niet meer. Als PUR niet uithard dan geeft dat zo'n enorme troep..

twee-componenten PUR schuim is DE ideale oplossing ... als je het volgens de voorschriften mengt en verwerk hard het altijd voor 100% uit ... dit schuim is speciaal ontworpen om gesloten ruimtes met schuim te vullen ... ik heb er "vroeger" 100den liters van gebruikt (geluid/resonantie demping in automobielen) ... nooit problemen gehad dat het niet goed uitgehard was ...

@Dirk

Klopt helemaal wat je zegt hier, alleen mijn ervaring met PU schuim is dat het gaat krimpen en gasvorming geeft als je project in de zon staat, even een gaatje boren en later een plakkertje erop en klaar was Japio. Tenminste dat was mijn ervaring met PU schuim.

Maar als je een bestaand iets kunt kopen en in een buis kan frommelen, zal dat zekers beter wezen en goedkoper.

Vriendelijke groeten Jaap

Laatst bewerkt:
Back