voltcraft UCT 100-6

Beste,

ik heb pas een week geleden een UCT 100-6 aangeschaft. nu ben ik al een tijdje aan het laden. maar loop steeds tegen de lamp. dat de lader te snel uitslaat.

alles geprobeerd. op 1 ding na wat mij een beetje onduidelijk is. de instelling van de DELTA U. ik laad bijv. 4 penlights. van 2000mah. wat zou de instelling van den delta u moeten zijn. (hij staat nu op 9)

* manual vind je hier - voor NiMh (wat ik vermoed voor penlights), zie pagina 126
* wat voor penlights wil je opladen (Merk, type, 2000mAh) - zijn ze al gebruikt/ontladen? (sommige lage lek NiMh's worden 'vol' geleverd en hoeven nieuw uit de doos nauwelijks opgeladen te worden.
* Met hoeveel stroom wil je ze opladen? - (A)AAtjes hebben vaak moeite met snelladen, bij 2000mAh capaciteit zou ik eens proberen met 500mA als max. stroom.
* Tenslotte: wat bedoel je met 'dat de lader te snel uitslaat'? Hoeveel mAh heeft de lader er ingestopt, wat is de spanning van het pakketje aan het begin en einde van een laadcyclus? (ook ff onbelast meten enkele minuten na het laden)

ik heb de pb-hr2000AA 4x. deze heb ik ontladen met 0.5 Ah tot 4v. er ging 500mah uit. daarna 1e keer geladen. 437ah in met 0.9ah. nu weer ontladen ging 380 uit. en hem nu toch maar weer lager gezet naar 0.3 (al zegt de fabrikant voor snelladen 1100mah. en hij loopt nu op 533mah zonder afslag. piekspanning nu naar 115min. 6.16volt.
en in de dip 5.96volt.

de gebruiksaanwijzing is voor mij onduidelijk, er wordt alleen maar aangegeven wat het bereik is, maar niet of ik nu naar onder de 7 of naar boven moet om het laadproces te verbeteren.

Sorry, maar pb-hr2000AA kan ik niet vinden (Google). Heb je een merk naam?

Voor alle duidelijkheid: capaciteit wordt aangeduid in mAh (milli-Ampere-hour), stroom in mA (milli-Ampere). 1 uur laden met 100mA betekent dat er 100mA * 1hr = 100mAh is toegevoegd aan de accu.

De eerste cycle ontladen/laden geeft aan dat er min of meer hetzelfde ontladen is weer opgeladen (al kost het normaal gezien iets meer opladen dan ontladen - als je er 500mAh uitgehaald hebt, stop je er ca. 550mAh in om dezelfde toestand te bereiken). Wat me wel opvalt is dat je er heel weinig capaciteit uithaalt (dit zou toch >1800mAh moet zijn).

Tijdens het laden van een NiMh/NiCd loopt de spanning van de accu heel langzaam op. Als de accu bijna vol is, loopt ie opeens harder op. Dit detecteert de lader en daarmee ie bepaalt het einde laadproces. De delta peak waarde, geeft aan op welke helling de lader stopt met laden - een hogere waarde zal tot iets verder laden leiden, maar zet dit zeker niet te hoog. Mijn Robbe lader heeft standaard 8mV staan en dat werkt voor mij prima.

Ik zou het eerst eens proberen met 200mA ontladen/laden. Het zou kunnen dat er 1 zwakke cel inzit, desnoods cel per cel proberen?

Laatst bewerkt:
Het verschil tussen mA en mAh is cruciaal, dan kan het zijn dat je met te grote stroom gaat laden: verhitting, gefrituurde elektronica/accu, brand:
wikipedia...Ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
versus
wikipedia...Ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een uur, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')

De vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
electricity <> water analogy

Waarvoor/waarin worden de cellen gebruikt?

Nieuwe NiMH cellen eerst formeren (niet formateren) door ze paar keer met 0,1C te laden, anders valse delta-peaks.

Uitleg NiMH en uitleg delta-peak niveau keuze
Modelbouw FAQ's
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> De Nikkel-Metaalhydride accu
en
-> Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH

Forumtipjes:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor alle uitleg. ik ga het nog maals proberen met de nieuwe cellen. misschien word het na een aantal malen beter.

ik laat het weten

alles geprobeerd. op 1 ding na wat mij een beetje onduidelijk is. de instelling van de DELTA U. ik laad bijv. 4 penlights. van 2000mah. wat zou de instelling van den delta u moeten zijn. (hij staat nu op 9)

Lees dit even goed door m.b.t.de laad snelheid.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Bij een lage laad snelheid werk een delta peak minder goed.
Penlights zijn minder geschikt voor snelladen dus ik neem aan dat je dat ook niet doet.
De delta peak instelling staat nu op 9 maar om de lader later te laten stoppen moet dat hoger worden.
De vraag is alleen kan de laadstroom hoog genoeg zijn om dit goed te laten werken.;)

Laatst bewerkt door een moderator:
er zat nog een waarde bij, die ik nog niet gewijzigd had. de trickle. deze stond op 50 mah. heb deze naar 190 mah gezet. ik ga ze nu laden met 0.3 ah. en delta u op 8. kijken wat hij nu doet

Trickle charge current is de stroom waarmee nog geladen wordt na een afslag op delta peak (letterlijk vertaald druppelstroom). Wordt vaak gebruikt om na een snellading nog heel rustig bij te laden. Of om een pack NiMh cellen 'een beetje' te overladen en onbalans in de cellen weg te werken.

190mA bij een accu van 2000mAh is behoorlijk veel (bijna 1/10C), ik zou je aanraden om slechts 50mA te gebruiken en dit gedurende max. enkele uren (bij trickle charge is er namelijk geen enkele begrenzing meer actief - de lader blijft hiermee gewoon doorladen).

ik weet nu.dat er 500mah inzit. piekspanning op de 4 penlights is 5.80v en dal 5.61. bij 0,3ah laden. dus als hij nu weer niet min. 1000mah er bij pompt. breng ik de lader retour.

Bedenk daarbij wel dat we het over penlights hebben.
In het algemeen worden die in zenders of als ontvanger accu gebruikt en met 1/10C geladen gedurende een nachtje voor een dag vliegen.
Ze zijn dan ook niet zwaar belastbaar.
Ze worden gewoon met een constante stroom geladen met een multi lader met uitgangen van 10 tot een paar honderd mA.

Delta peak laders zijn voor snellaadbare nimh accus bestaande uit z.g. subC cellen.
Voor je stappen neemt bedenk eerst wat je nog meer laden wil nu en in de toekomst.;)

Laatst bewerkt:
eerste pakket is nu goed opgeladen. heb 2 opties. gewoon pech gehad door 2 goedkope sets te kopen. en beide niet goed. of de laadtray bouwd weerstand op.

Als ze voor zender/ontvanger zijn dan laden met 0,1C, dat is zonder delta-peak want stroom daarvoor te laag, gedurende 14-16uur. Kan niets mis gaan, ongeacht de begin-ladingstoestand, en overladen is ook geen probleem. Voor zender laden met delta-peak gebruiker Corrien vragen naar zijn foto's van gesmolten zenders.

probleem is opgelost. ik had een laadtray gemaakt van een oude zender (de behuizing kaal gemaakt). dit zorgde voor de problemen. als ik de cellen individueel los laad. dan laden ze vol. dus constructie laadtray was jammerlijk het probleem. tnx

Back