Volvo BM A35 zelfrijdende dumper 1/24

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VanHalen, 8 mrt 2022.

1. VanHalen

VanHalen

Lid geworden:
    2 nov 2021
    Hee hallo!

Al ruim 25 jaar ben ik in het bezit van een plastic speelgoed-achtig model van genoemde Volvo BM A35 dumper, toentertijd gekocht bij de fa. Kuiken op hun jaarlijkse Show. Een heel natuurgetrouw ogend model, waarvan ik altijd heb gedacht: "daar ga ik nog eens iets van maken".
    En zo gezegd zo gedaan.
    De eerste prioriteit was het zoeken van beter ogende banden. Immers, zoals ik al zei, is het een volledig plastic modelletje, en ik denk dat de fabrikant het heeft gemaakt met het idee om er in de zandbak mee te (kunnen) spelen. Op zich niks mis mee (wij speelden vroeger in de zandbak met voertuigen die niet eens léken op een bestaand 1:1-model!), maar de zandbak-leeftijd ligt vér achter me........;)
    Voor betere banden slaagde ik bij, jawél: de fa. Playmobil!!
    Die hebben een best wel goeie online after-market onderdelenservice, waar je voor een habbekrats onderdeeltjes kunt kopen van hun produkten. Helaas, naar mijn mening, wat beperkt, maar toch!

Onderstaand eerst wat foto's van de "oude situatie", waarbij de dumper in de vitrine staat met daarnaast grijze banden van Playmobil. Dit ter illustratie van hoe het zou moeten worden.
    Gelukkig vond ik later bij hetzelfde merk dezelfde banden in zwarte kleur!

Bij mijn vaste leverancier voor airbrush-verven vind ik een merk voor-verdunde airbrushverf die exact overeenkomt met de kleur van de Volvo BM's, en dus vraagt het model erom om netjes in de juiste kleur te worden gezet!
    Daartoe de diverse delen eerst ge-de-assembleerd en dus in de primer en kleur gezet:

Nadien is het noodzakelijk om ook nieuwe decals te maken omdat deze bij het de-assembleren zodanig waren verslechterd qua plak-sterkte, dat die niet meer bruikbaar waren.
    Sowieso moeten decals erop alvorens blanke lak te spuiten zodat ze er mooi onder zitten, en dus beschermd zijn.

De "neus" nog even opnieuw zwart gespoten, en daarna weer in elkaar zetten:

Hieronder is goed te zien wat passende banden met/op een model doen: die kunnen het "maken of breken"!

Wordt vervolgd!

Jan

spike77, ozy, VOLVO FH 16 750 en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. graafie68

graafie68

Lid geworden:
    5 dec 2011
    ziet er goed uit, het begin.
    ik ben benieuwd hoe ver je gaat met RC maken. Licht ?, Kippen (kiepen) ? en aandrijving.
    succes en veel plezier.

3. VanHalen

VanHalen

Lid geworden:
    2 nov 2021
    Hi all,

@graafie68: helaas, ik bouw 'm niet radiografisch, maar ik doe alleen in "statische modelbouw".
    Wel met plannen om ooit, als ik écht veel tijd hoop te hebben (pensioen of zoiets...) eens iets op afstdandsbediening te gaan bouwen.......
    Tot die tijd doe ik het met statische modellen.

M.vr.gr.
    Jan

4. VanHalen

VanHalen

Lid geworden:
    2 nov 2021
    Hi all,

De laatste foto's van de dumper in de vitrine, nadat 'ie helemaal klaar is:

M.vr.gr.
    Jan

spike77, ozy, VOLVO FH 16 750 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Leo Broers

Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Mooie verzameling Jan, heb je thuis staan, ik heb even je website bekeken en de aanpassingen die je aan je modellen doet, zonder meer vakwerk.
    Het bouwpakket die je nog wil bouwen van de Bucketwiel graver 1:200 heb ik ook gebouwd, prachtig model om te bouwen, helaas staat die nu te verstoffen op zolder.
    Succes met je projecten.
    Groet Leo.

VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  6. VanHalen

VanHalen

Lid geworden:
    2 nov 2021
    Hee Leo,

Da's toevallig: ik zit net (een deel van) jouw bouwproject te bekijken, van de Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16
    Goeiendag man, wát een klus!!!! Maar gaat wel heel goed zo te zien!!

Nog plannen voor Ede a.s. zaterdag?

M.vr.gr.
    Jan

Laatst bewerkt: 13 mrt 2022
  7. Leo Broers

Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Hallo jan, ik heb het plan zaterdag in Ede te staan met de onderwagen, dan kan je hem Real Life bekijken.
    groet Leo.

8. VanHalen

VanHalen

Lid geworden:
    2 nov 2021
    Hee Leo,

Haaa, dan ga ik zaterdag a.s. éxtra goed opletten en spreken we elkaar wellicht!

M.vr.gr.
    Jan

Leo Broers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina