TER INFORMATIE
Volvo en Renault dealernetwerk op de schop
Volvo Groep gaat het dealernetwerk van Volvo Trucks en Renault Trucks in Nederland integreren. Dat betekent dat van de 76 outlets van Renault en Volvo er uiteindelijk tussen de 50 en 60 zullen overblijven. Er zullen bedrijven worden gesloten, ook maatregelen op personeel vlak worden niet uitgesloten. Doel is om zowel Volvo- als Renault-klanten een uiteindelijk betere dienstverlening te kunnen bieden.

Renault Trucks- eigenaar Volvo heeft voor het hele Noord- en Centraal-Europese distributienetwerk gekeken naar het rendement. Conclusie: enkel in België, Luxemburg, Zwitserland en Polen is het rendement van Renault Trucks - dealers goed genoeg om ze zelfstandig te laten bestaan. In alle andere landen worden de Volvo Trucks en Renault Trucks dealers geïntegreerd. "Om renderend te zijn moet een Renault Trucks outlet ongeveer 300 trucks servicen. In België ligt dat bijvoorbeeld op 315.
Voor Volvo is dat 664 trucks per outlet. In Nederland bedraagt het aantal trucks per outlet voor Volvo 431, maar voor Renault maar 153. Dat rechtvaardigt het integreren van het netwerk", legt Wabe van Solkema, managing director van Volvo Nederland uit. "De dealers van Volvo en Renault zijn nu in overleg hoe het netwerk het beste kan worden vormgegeven." Volvo Truck Nederland schat in dat er uiteindelijk 50 tot 60 van het huidige aantal outlets van Volvo en Renault zullen overblijven.

De verkoop van Renault Trucks komt niet in handen van de nieuwe dealers, maar wordt centraal geregeld vanuit Renault Trucks Nederland. Dat verhuist overigens binnen nu en een jaar vanuit het Belgische Brasschaat, en vindt onderdak bij Volvo Truck Nederland in Beesd.
De integratie van de dealernetwerken betekent niet automatisch dat alle Renault-dealers verdwijnen. "Per regio wordt bekeken wat de beste oplossing is voor onze klanten. Het kan zijn dat in sommige regio's, waar Renault-dealers wel goed renderen, de Volvo-dealer zijn deuren zal sluiten en in zal trekken bij de Renault-vestiging." Reparatie, onderhoud en andere diensten kunnen dan bij de geïntegreerde vestigingen worden uitgevoerd aan zowel Volvo's als Renaults. De Volvo Truck Centers zullen ook aan de buitenzijde herkenbaar zijn als Renault servicepunt. De hele herstructurering van de Volvo en Renault dealernetwerken moet de komende twee jaar zijn beslag krijgen.
Bron: TTM.nl
Volvo en Renault dealernetwerk op de schop
Volvo Groep gaat het dealernetwerk van Volvo Trucks en Renault Trucks in Nederland integreren. Dat betekent dat van de 76 outlets van Renault en Volvo er uiteindelijk tussen de 50 en 60 zullen overblijven. Er zullen bedrijven worden gesloten, ook maatregelen op personeel vlak worden niet uitgesloten. Doel is om zowel Volvo- als Renault-klanten een uiteindelijk betere dienstverlening te kunnen bieden.

Renault Trucks- eigenaar Volvo heeft voor het hele Noord- en Centraal-Europese distributienetwerk gekeken naar het rendement. Conclusie: enkel in België, Luxemburg, Zwitserland en Polen is het rendement van Renault Trucks - dealers goed genoeg om ze zelfstandig te laten bestaan. In alle andere landen worden de Volvo Trucks en Renault Trucks dealers geïntegreerd. "Om renderend te zijn moet een Renault Trucks outlet ongeveer 300 trucks servicen. In België ligt dat bijvoorbeeld op 315.
Voor Volvo is dat 664 trucks per outlet. In Nederland bedraagt het aantal trucks per outlet voor Volvo 431, maar voor Renault maar 153. Dat rechtvaardigt het integreren van het netwerk", legt Wabe van Solkema, managing director van Volvo Nederland uit. "De dealers van Volvo en Renault zijn nu in overleg hoe het netwerk het beste kan worden vormgegeven." Volvo Truck Nederland schat in dat er uiteindelijk 50 tot 60 van het huidige aantal outlets van Volvo en Renault zullen overblijven.

De verkoop van Renault Trucks komt niet in handen van de nieuwe dealers, maar wordt centraal geregeld vanuit Renault Trucks Nederland. Dat verhuist overigens binnen nu en een jaar vanuit het Belgische Brasschaat, en vindt onderdak bij Volvo Truck Nederland in Beesd.
De integratie van de dealernetwerken betekent niet automatisch dat alle Renault-dealers verdwijnen. "Per regio wordt bekeken wat de beste oplossing is voor onze klanten. Het kan zijn dat in sommige regio's, waar Renault-dealers wel goed renderen, de Volvo-dealer zijn deuren zal sluiten en in zal trekken bij de Renault-vestiging." Reparatie, onderhoud en andere diensten kunnen dan bij de geïntegreerde vestigingen worden uitgevoerd aan zowel Volvo's als Renaults. De Volvo Truck Centers zullen ook aan de buitenzijde herkenbaar zijn als Renault servicepunt. De hele herstructurering van de Volvo en Renault dealernetwerken moet de komende twee jaar zijn beslag krijgen.
Bron: TTM.nl