Volvo en Renault t.z.t. onder één dak

VOLVO FH 16 750

In Memoriam
Forum veteraan
TER INFORMATIE

Volvo en Renault dealernetwerk op de schop

Volvo Groep gaat het dealernetwerk van Volvo Trucks en Renault Trucks in Nederland integreren. Dat betekent dat van de 76 outlets van Renault en Volvo er uiteindelijk tussen de 50 en 60 zullen overblijven. Er zullen bedrijven worden gesloten, ook maatregelen op personeel vlak worden niet uitgesloten. Doel is om zowel Volvo- als Renault-klanten een uiteindelijk betere dienstverlening te kunnen bieden.



Renault Trucks- eigenaar Volvo heeft voor het hele Noord- en Centraal-Europese distributienetwerk gekeken naar het rendement. Conclusie: enkel in België, Luxemburg, Zwitserland en Polen is het rendement van Renault Trucks - dealers goed genoeg om ze zelfstandig te laten bestaan. In alle andere landen worden de Volvo Trucks en Renault Trucks dealers geïntegreerd. "Om renderend te zijn moet een Renault Trucks outlet ongeveer 300 trucks servicen. In België ligt dat bijvoorbeeld op 315.

Voor Volvo is dat 664 trucks per outlet. In Nederland bedraagt het aantal trucks per outlet voor Volvo 431, maar voor Renault maar 153. Dat rechtvaardigt het integreren van het netwerk", legt Wabe van Solkema, managing director van Volvo Nederland uit. "De dealers van Volvo en Renault zijn nu in overleg hoe het netwerk het beste kan worden vormgegeven." Volvo Truck Nederland schat in dat er uiteindelijk 50 tot 60 van het huidige aantal outlets van Volvo en Renault zullen overblijven.



De verkoop van Renault Trucks komt niet in handen van de nieuwe dealers, maar wordt centraal geregeld vanuit Renault Trucks Nederland. Dat verhuist overigens binnen nu en een jaar vanuit het Belgische Brasschaat, en vindt onderdak bij Volvo Truck Nederland in Beesd.

De integratie van de dealernetwerken betekent niet automatisch dat alle Renault-dealers verdwijnen. "Per regio wordt bekeken wat de beste oplossing is voor onze klanten. Het kan zijn dat in sommige regio's, waar Renault-dealers wel goed renderen, de Volvo-dealer zijn deuren zal sluiten en in zal trekken bij de Renault-vestiging." Reparatie, onderhoud en andere diensten kunnen dan bij de geïntegreerde vestigingen worden uitgevoerd aan zowel Volvo's als Renaults. De Volvo Truck Centers zullen ook aan de buitenzijde herkenbaar zijn als Renault servicepunt. De hele herstructurering van de Volvo en Renault dealernetwerken moet de komende twee jaar zijn beslag krijgen.

Bron: TTM.nl
 
Tja ze willen steeds meer gaan naar Volvo Group als branding ipv Volvo Trucks en Renault Trucks ;) Dus misschien dat er in de toekomst nog meer van dit komt?
 
de eerste stap wordt al gemaakt dus ;)... wat ik al eerder zei renault zal eerder verdwijnen dan scania.
 
Ik denk nu niet dat dit bekent dat Renault Truck verdwijnt, het er juist beter uit omdat ze in een betere groep terecht komen :)
 
de eerste stap wordt al gemaakt dus ;)... wat ik al eerder zei renault zal eerder verdwijnen dan scania.


Hallo Alwin,

Maak je geen zorgen, Renault zal niet verdwijnen, maar t.z.t. wel anders in de markt gezet worden.

Lees dit verslag maar eens even, het is een lang verhaal.

Dit wordt 2013 volgens Volvo



Volvo hield onlangs een interessante persbijeenkomst waarin vanalles uit de doeken werd gedaan voor 2013.

Het was een lang en uitgebreid verhaal wat we te horen kregen, maar daarmee niet minder interessant. Er staat dit jaar namelijk veel te gebeuren. Vanaf april zullen we de eerste nieuwe FH's in klantenkleuren gaan zien. En ook in april zal Volvo de nieuwe FM lanceren.

Interessant is dat van de bestellingen voor de nieuwe FH het voor 51 procent Euro 6-uitvoeringen betreft. De nieuwe FH komt dus geen dag te vroeg, zo blijkt.

Alternatieve aandrijvingen
Volvo lanceerde de afgelopen periode twee trucks met alternatieve aandrijflijnen in Nederland: de FM Methaandiesel en de FE Hybrid. De resultaten na één jaar en 430.000 kilometer met de FE Hybrid zijn positief. Er is tot nu toe geeneen auto met pech stil komen te staan en er wordt - afhankelijk van de inzet - lekker wat diesel bespaard.

Stille verrassing
Een verrassing voor Volvo is echter dat klanten vooral ook het stilte-aspect van de truck waarderen, en daarmee ook toestemming krijgen om 's nachts in binnensteden supermarkten te bevoorraden. Je kan met de FE Hybrid namelijk gedwongen elektrisch rijden, en dan is ie erg stil. Drie bedrijven die er mee rijden hebben inmddels nieuwe FE Hybrids besteld, en ook de gemeente Breda heeft er twee aangeschaft voor de inzameling van huisvuil.

We lopen voorop met Methaandiesel
Van de FM Methaandiesel zijn er inmiddels 26 verkocht. Dit zijn 6x2-trekkers met 460 pk die momenteel alleen in Nederland, Zweden en Groot-Brittannië worden aangeboden. Nederland loopt hiermee dus voorop. Probleem was in eerste instantie echter de mogelijkheid om LNG te tanken, dat is sterk gekoeld, vloeibaar gemaakt gas, dat met diesel wordt bijgemengd en zorgt voor een schone en stille verbranding. In Zwolle en in Veghel zijn er inmiddels permanente vulpunten, plus een tijdelijk vulpunt in het Westland. Shell opent op niet al te lange termijn echter nog een tiental vulpunten.

Inmiddels staan er nog eens 26 FM's Methaandiesel in de orderboeken. Dit jaar komt het systeem ook in Euro 6-uitvoering. Voor de FE Hybrid zal er ook een Euro 6-uitvoering komen, en dat is een uitdaging. Om de uitlaatgassen zo schoon te krijgen dat ze de Euro 6-norm halen, moet er een zeer hete verbranding plaatsvinden. Met een motor die geregeld uitgeschakeld wordt - en afkoelt - is dit met recht een uitdaging.

Strategie Volvo Group
Maar achter de schermen gebeurt er dit jaar ook vanalles. Volvo Trucks is onderdeel van de Volvo Group, net als Renault Trucks, Mack, UD Trucks, en Eicher. Merken die allemaal zijn toegevoegd aan de Volvo Group onder de vorige topman: Leif Johansson, die van 1997 tot 2011 bij Volvo de scepter zwaaide.

Nu die merken allemaal hun plekje gevonden hebben onder de Volvo Group-paraplu is het tijd voor een nieuwe fase. En dat behoeft enige uitleg.

Van nummer 2 naar nummer 5
In 2004 was Volvo de nummer twee truckmaker in de wereld in het segment boven de zestien ton, (153.000 trucks) achter Daimler Trucks, (204.000 trucks). Daaronder volgden de Aziatische truckbouwers FAW en DongFeng, en Paccar, Scania, MAN, International, etc.

In 2010 zag dat plaatje er ineens heel anders uit. Daimler was nog altijd de wereld-marktleider met 232.200 trucks, maar op de plaatsen twee, drie en vier stonden FAW, Sinotruck en DongFeng. Pas op de vijfde plaats met 133.000 trucks komen we de Volvo Group weer tegen.

Om weer op de tweede, of eerste plaats te komen besloot men in Göteborg een aantal dingen anders te doen. Er werd een grote interne reorganisatie doorgevoerd en er werd gekozen voor een zogeheten 'Customer Segmentation'.

De Volvo Group wil zoveel mogelijk verschillende soorten klanten kunnen bedienen. Volvo deelt de wereldwijde truckmarkt hiervoor op in vier segmenten: van Basic (goedkope trucks met eenvoudige technologie) tot Value, High End en Premium.

Schifting noodzakelijk
Probleem is echter dat vier van de huidige merken zich in het High End-gebied bevinden: Mack, Renault, UD en Volvo. Aleen het Indiase Eicher is een typisch Basic-merk.

Om het volle verkoop-potentieel te benutten komt er een schifting in welk segment de individuele merken voornamelijk zullen gaan bedienen.

Eicher blijft een Basic-merk. Het Japanse UD Trucks wordt een merk voor het Value-segment. Hier ligt een enorm potentieel want dit zijn opkomende markten in landen in bijvoorbeeld Afrika, het Midden-Oosten en grote delen van Azië.

Renault krijgt kansen in groeimarkten
De positie van Renault Trucks komt tussen het Value-segment en het High End-segment te liggen, een klein stapje terug van de huidige positie. Renault zal daarmee echter wel, net als UD Trucks, een enorme slag kunnen slaan in de opkomende truckmarkten.

Mack blijft High End
Mack Trucks blijft een High End-merk, dat natuurlijk vooral in landen als Amerika, Canada, Mexico, Australië en Nieuw-Zeeland een sterke reputatie heeft en zal behouden.

Volvo Trucks wordt Premium
Volvo Trucks zal binnen de Volvo Group stijgen naar het Premium-segment. Naast Europa zal Volvo Trucks daarmee vooral in westerse werelddelen, zoals in Noord-Amerika, Australië, enkele rijke Aziatische landen en Zuid-Afrika, etc.) concurreren met vergelijkbare premium-merken, met de meest vooruitstrevende technologie en de sterkste imago's.

Alle merken onder centrale aansturing
Met deze nieuwe positionering ontstaat 'global coverage', waarbij alle merken bovendien centraal aangestuurd zullen worden, per wereldregio. Europa is hierin echter een uitdaging vanwege de huidige positie van Renault.

Positie Renault in Europa
Zoals gezegd was Renault van huis uit een High End-merk. Het geheel nieuwe truck-gamma wat Renault dit jaar in juni zal presenteren is daar nog altijd op geënt. Ergens gaat dit dus in tegen de nieuwe positionering van Renault als Value- en High End-merk. De nieuwe Euro 6-Renaults zijn High End/Premium-segment trucks, en het zal daarom nog wel even duren voordat de nieuwe strategie volledig geïmplementeerd is.

Dealernetwerk Volvo Renault in NL op de schop
Ook op andere manieren gaat de Volvo Group op een nieuwe manier werken. Zo zal in Nederland bijvoorbeeld het Renault-dealernetwerk geïntegreerd worden in het Volvo-netwerk, net zoals in de meeste landen in Europa. Dit betekent echter niet dat alle Renault-dealers verdwijnen.

Renault België blijft aparte organisatie
Alleen in landen waar Renault een groter marktaandeel heeft, en een hoger gemiddeld aantal trucks per dealer, zullen de dealer- en distributienetwerken gescheiden blijven. België is daar een voorbeeld van. In totaal is daar een Renault truckvloot van bijna 7.900 voertuigen, (marktaandeel 6,7 % - zwaarder dan tien ton) verdeeld over 25 dealervestigingen, ofwel 315 trucks per vestiging.

Het aantal van 300 trucks wordt als minimum voor een gezonde dealervestiging gezien.

Onhoudbare verhouding in NL
In Nederland zien we voor Renault echter een heel andere verhouding. Hier bestaat de vloot uit slechts 4.100 trucks (marktaandeel 2,8%), die verdeeld zijn over 27 dealer-vestigingen. Dat zijn slechts 153 trucks per dealer gemiddeld, en dat is een onhoudbare situatie.

Om toch een goeie Renault-service te kunnen blijven bieden, gaan Volvo-dealers daarom ook lichte Renault-voertuigen verkopen en onderhoud en reparatie doen aan alle Renault trucks, bovenop al het Volvo-werk en verkoop. Daarnaast zullen enkele Renault-dealers verdwijnen, of zoals in het geval van de Renault-dealer in het Westelijk Havengebied in Amsterdam, overgaan in een Volvo-dealer.

"Een sterk en financieel gezond geïntegreerd Volvo Trucks en Renault Trucks-netwerk is van groot belang om een optimale dienstverlening te waarborgen voor onze klanten", zegt Wabe van Solkema, Algemeen Directeur Volvo Group Nederland. "Door het realiseren van deze integratie verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening voor onze klanten, verhogen we de dichtheid van ons netwerk en vergroten we het productaanbod per vestiging."

Bron: Truckstar.nl
 
Ter informatie :

Volvo in zee met Dongfeng

Volvo Group heeft een akkoord getekend over een joint venture met het Chinese bedrijf Dongfeng Motor Group (DFG). Volvo hoopt zo de grootste producent van zware vrachtwagens ter wereld te worden.



Dit heeft de directie van Volvo zaterdag in Stockholm meegedeeld. Nu is Daimler nog de grootste producent van zware vrachtwagens ter wereld. China wordt beschouwd als de belangrijkste markt voor vrachtwagens wereldwijd.

Volvo wil aandelen van een dochterbedrijf van DFG kopen ter waarde van 5,6 miljard yuan (664 miljoen euro). Kartelwaakhonden en de Chinese overheid moeten nog toestemming geven voor de transactie.

Volvo krijgt een belang van 45 procent in de nieuwe dochter van DFG en wordt zo naar eigen zeggen de grootste vrachtwagenfabrikant ter wereld.

"China is de grootste vrachtwagenmarkt ter wereld met totale markt ter grootte van de Europese en Noord-Amerikaanse markten opgeteld", zegt Olof Persson, topman van de vrachtwagentak van Volvo. Het nieuwe bedrijf waar Volvo een belang in krijgt gaat Dongfeng Commercial Vehicles heten. Dongfeng sloot in november vorig jaar nog een alliantie met Schmitz Cargobull voor de gezamenlijke productie van trailers.

Bron: TTM.nl
 
Laatst bewerkt:
Nog een paar dingen ter aanvulling op het verhaal van Piet.

Einde van het jaar komt er ook een nieuwe FL/FE. In september wordt de euro 6 norm ingevoerd en dan zullen alle modellen aangepast worden. De FL/FE zal wel een door Renault ontwikkelde wagen worden waar Volvo op komt te staan net zo als dat nu het geval is. Alleen de cabine zal een paar verstevigingen hebben om de Volvo norm te halen.

De euro 6 motoren die nu verkocht zijn geworden zijn allemaal met 460 PK. Andere euro 6 worden niet gemaakt. Deze euro 6 is volgens mij (staat namelijk nergens) een tussen oplossing. Voor september zal de echte voor euro 6 ontworpen motor er komen in alle PK uitvoeringen. De gerucht zijn dat het een commonrail is maar ik heb nog niets gezien. Krijg de cursus over 2 maanden dus misschien weet ik dan meer.

De Hybride wagens doen het goed. Maar Volvo heeft niet alleen Hybride vrachtwagens lopen maar ook nog een 27 Hybride bussen in de regio Dordrecht. Ook deze gaan heel erg goed. En heb zelf met de vracht wagen en de bus kunnen rijden en het rijd echt goed. Het trekt net zo goed als een normalen diesel wagen en het starten van de motor merk je bijna niets van. Hebben ze echt goed voor elkaar.

De nieuw FH heeft ook een paar nieuwigheden. Eentje waar ik erg benieuwd naar ben en ook leuk voor de zelfbouwers is de onafhankelijke wiel ophanging voor de vooras. Wie hebben nog niet mogen rijden met de truck. Heb hem wel al een paar keer gezien. Hopelijk krijgen we de eerste over 1,5 maand binnen.

Over het Renault verhaal weer ik verder ook niet zo veel. Ook omdat er nog niet veel duidelijk is hoe het er allemaal uit gaat zien. Wel komen alle medewerkers van Renault Nederland in Beesd in het Volvo pand te zitten en niet meer in Vianen waar Renault zat.

Als ik meer nieuws heb meld ik me wel weer.

Gr Davy
 
FL/FE ontwikkeld door Renault waar Volvo komt op staan? Waar haal je deze informatie? Samen ontwikkelen en Renault ontwikkeld voor Volvo is een groot verschil :)

En de D13K460 is nog altijd geen commonrail hoor :)
 
FL/FE ontwikkeld door Renault waar Volvo komt op staan? Waar haal je deze informatie? Samen ontwikkelen en Renault ontwikkeld voor Volvo is een groot verschil :)

Ik heb de nieuwe nog niet gezien alleen gehoord dat hij er aan zit te komen. De huidige FL/FE is een 100% Renault ontwikkelde wagen. Alles aan de wagen is te merken en te zien dat het een Renault Midlum/Premium is.
Hier van uitgaand en dat de markt van de kleine wagens niet groot is lijkt het mijn normaal dat ze de Renault gebruiken.

Waarom ik denk dat hij niet samen ontwikkeld is:
Zweden hebben nooit veel opgehad met het klienere wagens. Het ander zweedse merkt heeft ze ook nooit gehad. De eerste F6 van volvo was er een van "de club van 4" (daf, Volvo, Iveco?, magirus). De daar op volgende zijn ontwikkelingen van de truck fabriek in Gent en niet van zweden (dit is wat men mij verteld heeft).

En de D13K460 is nog altijd geen commonrail hoor :)

De D13K is inderdaad geen commonrail. Zoals ik al schreef is dit naar mijn mening een tussen oplossing! Het is dus eigenlijk een kruising tussen de D13B en de D13E van america of japan waar de normen al eerder strenger waren dan hier. Dus een euro 5 motor (D13B) met een aangepaste EGR er op gebouwd (D13E). Het EGR is in dit geval ook niet echt bedoeld om hier door een lageruitstoot te krijgen, maar om als de motor niet zwaar belast wordt om toch de hoge uitlaad temperatuur te halen die nodig is voor de damper. Dan hebben we het over meer dan 300 graden. Anders werkt het Ad Blue niet.
 
De euro6 technologie bij Volvo is een combinatie van EGR en SCR (AdBlue) :)

Dat Zweden niet veel opheeft met de huidige FLFE is een feit :) maar bij de nieuwe is toch wel duidelijk te zien dat ze er terug meer aandacht aan geven dan bij het huidig model :) Het zal waarschijnlijk niet 100% zweeds zijn maar er zal meer te vinden zijn dan bij de huidige :)

Tja de nieuwe FH is ook ontwikkeld met behulp van Renault :) ze zitten nu eenmaal in dezelfde group en zullen dus gelijkenissen vertonen :)

Zet een huidige Renault Magnum en een Volvo FH Classic (dus de 3de generatie) naast elkaar en ga van aan het chassis einde naar de achterkant van de cabine, kom je ook voor 80 a 90% dezelfde stukken tegen hoor :)

Aangezien je over 2 maand je cursussen krijgt vermoed ik dat je in een Volvo Truckcenter werkt? ;) Dan moet je de onderdelen van een Renault bekijken :) kom je ook voor een verrassing te staan :)

Wat je zegt over de FL6 klopt, is eigenlijk een "Belgisch" paradepaardje ;)


Edit: die brochure van Amerika had ik nog niet gezien, verbaast mij een beetje dat ze daar de transmissie en motor in de echte kleuren weergeven en niet in de traditionele demokleuren (blauw/zilver) :P
 
Ja, Renault gebruikt al een tijdje de drive line van Volvo. (motor + i-shift.)
Volvo power train genaamd. Is weer een andere tak van volvo waar ook de volvo trucks hun spullen van krijgen.

Ben zelf in 2008 in Lion geweest in een power train fabriek is. lees een renault motor fabriek. Hier loopt de 11 liter motor van de band. aan de begin van de lijn kun je niet zien voor wie de motor zal worden pas aan het einde zie je het aan het kleppen deksel voor welke groep het is. :cool:

heb verder (nog) niets met Renault temaken dus ik heb niets gezien of gehoord van de nieuwe Renault.

Heb jij al foto's van de nieuwe FL/FE gezien dan? ik nog niet! ga dus op mijn gevoel af.

nee werk niet bij een VTC vestiging. Ik zit in het zuidens des lands (limburg)
 
Tja de echt goede motoren worden in Skovde gebouwd he ;)

Jep eind vorig jaar ergens :) ik denk dat veel mensen die op hun gevoel af gaan verkeerd gaan zitten :)

Ah oke, omdat je sprak over die cursussen dacht ik de cursussen speciaal bedoeld voor de mensen in de truckcenters :) werk jij dan in een onafhankelijke garage? of wat voor cursussen bedoel jij dan? ;)
 
Tja de echt goede motoren worden in Skovde gebouwd he ;)

Jep eind vorig jaar ergens :) ik denk dat veel mensen die op hun gevoel af gaan verkeerd gaan zitten :)

Ah oke, omdat je sprak over die cursussen dacht ik de cursussen speciaal bedoeld voor de mensen in de truckcenters :) werk jij dan in een onafhankelijke garage? of wat voor cursussen bedoel jij dan? ;)

In nederland hebben we echte VTC centers. Dit zijn dealers van de importeur zelf. Ik zelf zit bij NEBIM. Jou niet onbekend denk ik want we hebben ook vestigingen in België. Krijg straks 5 dagen cursus over de nieuwe FH. Met al zijn nieuwe dingen. Ben erg benieuwd want tot nu toe heb ik alleen het van de buiten kant kunnen zien (en het interieur). Dan weet ik ook hoe hij van binnen werkt.

Als je nog de foto's tegen komt van de Nieuwe FE/FL hou ik me aanbevolen. stuur ze maar door! op google is nog niets te zien. :turn-l:
 
Ah oke een onafhankelijk truckcenter dus ;)

Tja dan ga je wel verschieten van de cursus denk ik, vooral op vlak van elektronica ;) voornamelijk door de TEA2+ architectuur ;) gaat ons nog veel uitdagingen geven ;) ik zit zelf op de customer adaptation afdeling in oostakker ;) krijgen jullie dan ook de beschikking over een truck waar je foutanalyse moet op doen? wij hebben er zo een paar staan waar dan opzettelijk fouten worden ingestoken en die de mensen op lijn moeten kunnen vinden en oplossen ;)

tja fotos op google zal je inderdaad niet vinden, ik heb deze intern gezien bij een voorstelling voor onze afdeling ;) ik vrees dat je nog een tijdje zal mogen wachten :D

zit terberg ook in die group of hebben jullie daar een samenwerking mee? heb vorige week namelijk nog een preparatiekit gedaan voor TER9 ;)
 
Ik heb de nieuwe nog niet gezien alleen gehoord dat hij er aan zit te komen. De huidige FL/FE is een 100% Renault ontwikkelde wagen. Alles aan de wagen is te merken en te zien dat het een Renault Midlum/Premium is.
Hier van uitgaand en dat de markt van de kleine wagens niet groot is lijkt het mijn normaal dat ze de Renault gebruiken.

Waarom ik denk dat hij niet samen ontwikkeld is:
Zweden hebben nooit veel opgehad met het klienere wagens. Het ander zweedse merkt heeft ze ook nooit gehad. De eerste F6 van volvo was er een van "de club van 4" (daf, Volvo, Iveco?, magirus). De daar op volgende zijn ontwikkelingen van de truck fabriek in Gent en niet van zweden (dit is wat men mij verteld heeft).


De D13K is inderdaad geen commonrail. Zoals ik al schreef is dit naar mijn mening een tussen oplossing! Het is dus eigenlijk een kruising tussen de D13B en de D13E van america of japan waar de normen al eerder strenger waren dan hier. Dus een euro 5 motor (D13B) met een aangepaste EGR er op gebouwd (D13E). Het EGR is in dit geval ook niet echt bedoeld om hier door een lageruitstoot te krijgen, maar om als de motor niet zwaar belast wordt om toch de hoge uitlaad temperatuur te halen die nodig is voor de damper. Dan hebben we het over meer dan 300 graden. Anders werkt het Ad Blue niet.

Kleine correctie :

De club van 4 (Magirus was toen al Iveco !!)


De club van 4 bestond uit :
(eind jaren 60, begin jaren 70 van de vorige eeuw)

VOLVO
DAF
IVECO
RENAULT
 
Ja heb er ontzettend veel zin in om de nieuwe wagen te leren kennen! Voor ins is er nog niets bekent. Heb gisteren wel nog even naar de schema's zitten te kijken want deze stonden laatst al online.

De fout analyse doen de trainers hier in Nederland normaal zelf.
met terberg hebben wij alleen een samenwerking mee. Trainingen krijgen we daar bijna niet van. Ik ben nog nooit gegaan.

Wel ben ik master technisch voor de trucks en voor de Bus afdeling. Ook heb ik de certificaten voor de Hybride truck als ook voor de Bus. Ook voor de Bus krijg ik nog Trainingen. Ik denk dat ik tot juni ongeveer 8 dagen training heb. drukke agenda dus.

Ik ga er even van uit dat ik de foto's niet van jou zal krijgen :rolleyes:

Nu maar weer even back :ontopic: anders wordt het voor de rest ook een beetje lastig.
Stuur me maar een PB. als je nog wat meer wilt babelen. :proost:
 
Kleine correctie :

De club van 4 (Magirus was toen al Iveco !!)


De club van 4 bestond uit :
(eind jaren 60, begin jaren 70 van de vorige eeuw)

VOLVO
DAF
IVECO
RENAULT

ruilhandel_magirus.jpg

Staat toch echt magirus op :)

leuke pagina over de samenwerkingen van Renault trouwens :
De samenwerking tussen Renault en andere merken
 
Back
Top