Vonk overslag?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Heliguy, 15 feb 2012.

1. Heliguy

Heliguy

Lid geworden:
    12 aug 2009
    Hallo aan alle elektro helipiloten,

ben nieuw in deze materie, bij het aansluiten van een 12s lipo pak, aan de controller, dan heb je steeds een vonk overslag, hoe kan je deze best verminderen of nog beter vermijden?

Bij schakelaars die TL - lampen aanschakelen, daar zetten ze een condensator over de schakelaar om het inbranden van de contacten te verminderen.

Hoe nemen we dit het beste aan, foto's en suggesties zijn welkom.:bye:

2. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Met een 5 ohm weerstand kan je de vonk tegengaan. Via een tussenkabel eerst de boel aansluiten door de weerstand, en die weerstand loskoppelen zodra je de hoofdkabel van je accu aangesloten hebt.

Ik zal een foto maken van hoe ik het opgelost heb.

3. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Een extra draad aan de -of + zetten , extra stekkertje eraan en weerstand erop

Dan met aansluiten eerst de weerstand stekker aansluiten, dan de rest pas

Maar ik ben geen electro man, de precieze details zal iemand je vast snel vertellen
    Waarschijnlijk is dit her en der al te googlen, al zal het waarschijnlijk wat verborgen in de posts staan

4. Lunuxrc

Lunuxrc

Lid geworden:
    13 jan 2005
    niets aan doen.. the spark is your friend !

Luc

5. Lunuxrc

Lunuxrc

Lid geworden:
    13 jan 2005
    - Castle Creations-

3. When I plug in my high voltage battery pack (4s-12s lipo, 12-20 NiMH) into my Phoenix HV or Phoenix-125, etc. controller there is a large spark. Why?
    The spark is your friend. If ever you plug your pack into your controller and you don’t see the spark, contact tech support at support@castlecreations.com or (913) 390-6939 and send the controller in for repair. Your capacitors will need to be changed. NEVER fly if you do not see the spark, especially with high voltage applications! The higher the voltage, the bigger the spark should be. Remember, the spark is your friend!!!

6. paul_ehv

paul_ehv

Lid geworden:
    27 feb 2006
    aansluit vonk

Ik ben ook eens tegen dit probleem aangelopen toen ik voor het eerst 'serieuze' LiPo packs ging gebruiken. Wat ik op het net bij elkaar ge-googled heb komt hierop neer :

De vonk is inderdaad te vermijden door een extra kabeltje met weerstand te maken in de + leiding, aan zowel regelaarzijde alsook accuzijde. Wanneer je dit kabeltje eerst aansluit, laadt de regelaar zijn condensatoren op via de weerstand, en dat geeft geen vonk.
    Nadeel hiervan kan zijn, dat niet elke regelaar 'opstart' omdat het opladen van de condensatoren langer duurt dan zonder weerstand.

Een ander nadeel is, dat je niet weet of je condensatoren nog werken als je ze altijd via de weerstand aansluit. Een vonk tijdens het aansluiten betekend dat de condensatoren nog hun werk doen. En hun werk is het voorkomen van storing op je ontvangst. Onnodig om het belang hiervan uit te leggen lijkt me ;)

Wat ik altijd doe : eerste vlucht van de dag de boel via de gewone stekkers aansluiten en daarmee een vonk trekken, zodat ik weet dat de boel doet wat het moet doen. De verdere vluchten gewoon via de weerstand aansluiten. Een keer per jaar de 'weggevonkte' aansluitstekker vervangen voor een nieuwe.

7. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    De condensatoren hebben niets met het voorkomen van radiostoring te maken. Dat was wel zo bij borstelmotoren. Daar was de functie van op de motor gesoldeerde condensatoren het zoveel mogelijk onderdrukken van vonken tussen de borstels en de collector die radiostoring kunnen veroorzaken.

Bij borstelloze motoren hebben de condensatoren een een heel andere functie, namelijk het compenseren van de zelfinductie van de plus- en min draden.

Wees voorzichtig met het gebruik van een weerstand. Die voorkomt een aansluitvonk, maar zorgt er ook voor dat de condensatoren langzaam worden geladen. Het kan zijn dat hierdoor het cellenaantal door de ESC verkeerd wordt berekend. Dat kan er op zijn beurt weer voor zorgen dat een ontladen Li-Po te laat wordt uitgeschakeld. Het is altijd verstandig vooraf te controleren of alles naar behoren functioneert.

8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eerst aansluiting maken met een klein goedkoop hara-kiri stekkertje en langere dunne draadje. Vervolgens de hoofdaansluiting maken. Kleine stekker kun je laten zitten want alles staat parallel. Het kleine stekkertje zal op den duur vervangen moeten worden. Doordat je geen weerstand gebruikt (alleen het dunnere draadje) hoor je nog steeds de vonk en het celdetectie-probleem dat N.P.S. hierboven omschrijft, zal niet optreden.

Tekening, met weerstand
    www.mgm-compro.com
    -> tech.info
    -> How to prevent sparking ...

9. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Zoals N.P.S. al schreef, die grote condensatoren zijn niet voor radio-ontstoring, ze voorkomen dat er hoge spanningspieken, pieken hoger dan de accuspanning, op de regelaar komen door te lange accudraden. Daar kan een regelaar niet tegen, zal naar de eeuwige elektronenvelden gaan. Die spanningspieken treden op met frequentie van 8, ..., 16, ..., of 32kHz, naargelang de regelaar PWM/chopping frequentie die je ingesteld hebt.

Meer uitleg en remedie:
    ESC capacitor uitgebrand
    too long battery wires will kill ESC - RCG

10. paul_ehv

paul_ehv

Lid geworden:
    27 feb 2006
    En weer wat bijgeleerd vandaag. :-D

Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  11. LNP

LNP

Lid geworden:
    29 feb 2008
  12. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Ik heb precies zoals hierboven beschreven staat gedaan.
    Hier heb ik veel mee getest om de "sweet spot" te krijgen.
    Maak je de weerstand te hoog dan initialiseert je regelaar inderdaad niet.
    Te klein en je hebt weer een vonk.

Voor 12S maakt het wattage van de weestand nogal uit.
    Ik heb er veel uitgefikt voordat ik er één had die heel bleef.
    Ik zit nu op 5 Ohm 3W

13. B. de Groot

B. de Groot

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Ik heb het ongeveer hetzelfde als het plaatje hierboven maar dan zonder extra
    stekkers. De ene kant van de weerstand zit vast aan de stekker van de regelaar,
    de andere kant van de weerstand zit los en daar houd ik de accu van de stekker
    tegenaan totdat de regelaar initialiseert, vervolgens snel de stekkers in elkaar pluggen.

4,7Ohm 5Watt werkt voor mij prima.

14. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Laatst bewerkt: 16 feb 2012
  15. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Nou ik heb het een tijd zonder weerstand gedaan.
    Maar het is bij 12S geen vonkje meer maar een VONK.
    Langzamerhand vreten die vonken de stekker weg.
    Dus geen mij maar vonkloos :bye:

16. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Ik heb geen last van vonken op mn 600 :D

Al deed hij de laatste keer goed raar toen Wrobijns hem zag...

17. elrofotografie

elrofotografie

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Volgens mij doet jou 600 altijd raar op het veld, of zijn dat jou vlieg kunsten? :D

18. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Met vonk(je) bedoelde ik de weerstandswaarde zodanig kiezen/experimenteren dat het aantal cellen EN nog goed gedetecteerd wordt EN de VONK een nog zicht-/hoor-baar vonkje wordt. Win-win oplossing.

19. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008

Die keer deed ik het niet..

Die keer, de keren dat jij het zag deed ik het wel :D

20. elrofotografie

elrofotografie

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Net als afgelopen zaterdag je 450 oooh nee was gyro probleem (kou)

Deel Deze Pagina