Voorbereiden voor schilderwerk bij een F-16

full
full
Hallo medebouwers,

Ik ben bezig met de bouw van een F-16 van Tamiya. De romp zit al in elkaar en de wielbakken en de cockpit zijn al (deels) geschilderd en gedetailleerd. Nu moet ik primer aan gaan brengen en daarna gaan spuiten.

Ik zit ernstig te piekeren hoe ik de wielbakken en cockpit kan afplakken/maskeren zodat er geen verf in komt. Hoe kan ik dit het beste doen? Graag jullie gewaardeerde input en suggesties.

Dank voor de te nemen moeite,
Groetjes, Pedro

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
Had je niet beter eerst de hele romp kunnen primeren?
Dan had je daarna alles mooi kunnen spuiten of verven
Ik denk dat je nu het beste heel voorzichtig een mal moet maken en dan gaan spuiten

Gr modellmaker

Cockpit tijdelijk vastplakken?

Beste medebouwers,

Een oplossing voor de cockpit zou kunnen zijn: het glas van de cockpit tijdelijk monteren en vervolgens het glas helemaal inpakken in afdektape. Lijkt me eigenlijk wel een goede oplossing, maar:

Hoe plak ik de cockpit tijdelijk dicht, dus dat ik het glas later weer weg kan halen zonder de romp te beschadigen? Ik heb wel eens iets over houtlijm gehoord. Is dat iets? Of zijn er andere methoden/lijmsoorten?

@Modellmaker en @ChrisvanderLinden
Dank voor jullie antwoorden, maar ik moest de romp wel eerst in elkaar zetten, anders heb ik alleen maar losse delen, en dan moeten de cockpit en de wielbakken dus al gemonteerd en geschilderd zijn, anders kom je er niet meer bij.

Groetjes, Pedro

Pedro,

Ik zat eens te denken over wat je zei maar wat is het probleem als je eerst alles gaat primeren?
Als je eerst alle losse onderdelen gaat primeren dan kun je alles daarna toch verven en ik elkaar zetten?
Misschien zie ik het verkeerd hoor en trekt het je niet aan, maar ik denk dat je werkwijze misschien dan niet helemaal juist is.

gr modellmaker

In de tijd dat ik nog aan plastic modelbouw deed, deed ik het volgende:

Je werkt eerst de cockpit volledig af en dan kleef je de canopy op z'n plaats.
Vervolgens maskeer je het 'glaswerk' met Tamiya masking tape.
De wheelbays kan je opvullen met vochtige tissues. Eens die droog zijn zullen ze alles goed afsluiten zodat je kan gaan spuiten.

Als het model volledig gespoten is dan kan je de masking tape van de canopy en de tissues gaan verwijderen.

@Modellmaker: je kan idd eerst alle losse onderdelen in de primer zetten en gaan schilderen. Ik heb dat niet gedaan, omdat bij het in elkaar zetten van de romp, vleugels e.d. er op diverse plekken geplamuurd en geschuurd moet worden. Wanneer je dat achteraf gaat doen, nadat je eerst alle losse onderdelen geschilderd hebt, beschadig je uiteraard de laklaag op de plekken die later bijgewerkt moeten worden.

@Droopy'ke: lijkt me goed plan van die tissues, ga ik proberen, dank.
Voor de cockpit moet ik nog even kijken, want ik wil deze uiteindelijk in open stand zetten, en dan moet de cockpit toch weer los.
Ik denk er nu over na om het cockpitglas met dubbelzijdig tape vast te zetten en het glas natuurlijk in te pakken met Tamiya maskeertape. Wat denk je: zou dat een goed plan zijn?

Groetjes, Pedro

De canopy zou je dan kunnen vastzetten met houtlijm of eventueel een dubbelzijdige tape.
Maar voor je de canopy gaat maskeren, zou ik je de raad geven om 'm eerst een badje te geven in Sols Plus. Ik geloof dat dit onderhoudsprodukt in Nederland Parket Plus noemt.
Je giet een klein beetje van het produkt in een potje en daarna doop je al het glaswerk er in. Met een pincetje haal je dan de canopy (en het windscreen) er terug uit en laat je het gewoon op een stukje keukenpapier volledig drogen.
Niet meer aanraken eer alles 100% droog is. Je zal dan merken dat het doorzichtige plastic meer op echt glas is gaan gelijken. Het voordeel is dan ook dat de canopy en windscreen een beschermlaag hebben gekregen.
Nu kan je alles gaan maskeren met Tamiya tape.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. ;)

Droop

je kunt ook het glas achterwege laten (beschadigd heel erg snel).
knip een vormpje uit dun karton en plak dat met schilders tape (van die gelige papieren tape) eroverheen. Snij met een scalpel eventueel de tape/randen mooi rond voor een perfecte "vorm". Maar maak je niet te druk, je lijmt daarna het glas eroverheen waardoor een kleine oneffenheid volgens mij niet meer opvalt.

pas ook op met het lijmen van je glas. dit "frost/kristaliseert" heel snel door lijm. waardoor je die wazige wittige vlekken krijgt. Ik doe meestal seconden lijm met een kwastje wat ik eerst afveeg aan iets anders waardoor ik extreem weinig lijm gebruik. Doe ook latex of stoffen handschoentjes aan. Ik heb heel vaak een vinger afdruk op het glas gekregen omdat je handen bijna nooit perfect lijm vrij/schoon zijn.

success!

De canopy tijdelijk vastzetten met witte houtlijm werkt prima hoor. Je kunt het na het schilderen weer losbreken. Ik heb dat bijvoorbeeld bij mijn tweede Typhoon ook gedaan: WWW.IPMS.NL ? Toon onderwerp - 1:72 Hawker Typhoon - Airfix. Nog twee.

Je zou hetzelfde kunnen doen met de wieldeuren door die eerst met een beetje houtlijm vast te zetten en dan na het verven weer te verwijderen.

Ik gebruik zelf het liefste de sneldrogende houtlijm van Bison. Dat werkt vrij snel en zoals bij alle houtlijm kun je de overtollige lijm met wat water wegvegen (mits de lijm nog zacht is natuurlijk).

Succes.

Erik

Back