Heren en Dames, Het F3A-B/C seizoen is bijna afgelopen. Daarom moeten we uitkijken naar de plannen voor volgend jaar. In de F3A (A) klasse worden volgend jaar nieuwe programma's gevlogen. (Programma's P11 en F11) Om de aansluiting tussen F3A en F3A B niet te verliezen, wordt met de wisseling van programma's in F3A ook het F3A-B programma aangepast. In de vorige wedstrijd heb ik toegezegd met een nieuw voorstel te komen. De subcommissie heeft overleg met onze oosterburen gevoerd, en wij zijn tot het bijgaande programma gekomen. Dit is intussen in Duitsland al aangenomen. Het programma is gebaseerd op P-011 voor de F3A, maar de "scherpe kantjes" zijn er uit. Daarnaast is het korter. Start en landing worden niet meer beoordeeld. Voordeel: hetzelfde als de Duitsers, dat geeft kansen voor uitwisseling van wedstrijden en jury. Denk nog even over het programma na, bekijk het, dan hoor ik aanstaande zaterdag op de wedstrijd in Utrecht jullie mening. Met vriendelijke groet, Namens de SC RB Kunstvlucht Henny van Loon Voorstel F3A-B Programma 2010-2011 Startprocedure (niet beoordeeld) 1. Figuur “M” met kwart rollen: 2. Halve Omgekeerde Cubaanse Acht met 2/4 puntsrol 3. Twee rollen tegengesteld 4. Halve vierkante Lus met halve Rol opwaarts 5. 45 graden daallijn met hele positieve snaprol: 6. Humpty Bump met opties (binnen- binnen – binnenwaarts) 7. Lus met geïntegreerde vierpuntsrol bovenin. 8. Halve vierkante lus op de punt, rugvlucht uit: 9. Omgekeerde Cubaanse 8 van boven met halve rollen, rugvlucht uit: 10. Halve Lus 11. Langzame Rol 12. Stall Turn met Halve rollen 13. Dubbele Immelmann 14. Figuur “9” met halve rol omhoog 15. Meskantvlucht Landingsprocedure (niet beoordeeld) De Aresti is te downloaden op: www.hankyloony.nl/Voorstel_F3A-B_2010_V01.pdf
Landing en start niet beoordeeld, dat is nieuw, positief wat mij betreft, ik neem aan dat er dan ook geen 0 of 10 beoordeling meer voor is? De lus met geintregreerde 4 punts rol vind ik te moeilijk voor het B programma. In P09 zit nog een lus met rol bovenin. Ik zou die dan pakken, 4 punts is denk ik echt voor het B programma te hoog gegrepen. Daarentegen vind ik de volgorde 'ruit op de punt', 'cubaan van boven' en dan 'halve lus', met een normale slowroll erachter weer te makkelijk. Ik zou daar van maken, ruit op de punt met halve of puntsrol (zoals die nu ook in het b zit), dan de cubaan, level uit, halve lus en dan een slowroll vanuit inverted. Dan heb je gelijk ook een andere slowroll dan in het C programma..
Een lus met een 4-punter is makkelijker dan hem vloeiend te integreren, dus ik begrijp de keuze wel in het programma. De 4-punter kun je namelijk gefaseerd vliegen waardoor je 3 rustmomenten erin hebt. Geintegreerd is 100% sturen. De sequence erna die jij bespreekt is inderdaad wat aan de makkelijke kant. Waarschijnlijk leuker om een tegengestelde slow roll te vliegen. Dan kom je wat dichter in de buurt van de A!
Nee, A (P11) heeft een 8 punts over de top 180, geen rol. Een 4 punts over de top 90 (toch, zo lees ik de Aresti goed?) is wel lastig maar een leuk figuur, volgens mij is dat gehele figuur makkelijker om een hoge score te krijgen dan de 2 lussen met geintegreerde halve rol die nu in b zit, 1 lus vliegt zoveel makkelijker en gewoon 4 'vaste punten' waar een kwartroll is, is voor mij makkelijker dan hem vloeiend te vliegen. Verder is hij volgens mij niet moeilijker of makkelijker dan B 09, volgens mij is dat ook niet de bedoeling. Vooral ff wennen. Dat stukje, 8 9 10 11 is idd niet heel erg ingewikkeld, maar ik vind die 'cubaan van boven' wel geinig. En een gewone slowrol is een prachtig figuur, hoeft van mij niks aan veranderd te worden. Pure kuntstvlucht. Daarnaast is hij niks moeilijker als je hem van en naar inverted doet, het is maar hoe je hem oefent.
Ik had het dan ook over P09, waar een loping met hele rol bovenin in zit Tsja, ik vind een rol bovenin makkelijker vloeiend te krijgen dan een kwartrol.. persoonlijke voorkeur dus Het is niet alleen de overstap naar A, maar ook een opstap vanuit de C. In het C programma zit een level slowroll. Als je dan B gaat vliegen, kun je dat figuur wel. Inverted is toch weer even iets anders, dus dwingt tot trainen.
Die geintegreerde 4 pnt rol is wel een draak van een ding, ik moet nog zien dat ik daar een voldoende uit ga slepen....... Die M wordt ik ook niet echt vrolijk van....... Valt er nog te onderhandelen over het programma?
Moet je positief zien Niek. Als jij probeert in te vliegen voor de A en daarin niet slaagt is er toch nog een interessant B programma te vliegen.
Ergens zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in. Als je de A-programma's van een aantal jaren geleden bekijkt, waren die relatief iets makkelijker. Het niveau van alle vliegers stijgt, dus ook de moeilijkheidsgraad van de programma's. De C blijft altijd hetzelfde, dus het gat wordt steeds groter.
Ik ben het met Niek eens, dat was ik over 'B09' ook al. Het gat tussen C en B is te groot en tussen B en A te klein. @Alexzzz: die M is heel makkelijk hoor, zolang die halve lus met halve rol uit P11 er niet inzit, is ie echt heel goed te doen. @Hans: het draait niet allemaal om A-vliegers of potentiele A-vliegers. Het gaat ook om C vliegers die hogerop willen. Die zien nu een onmogelijk B programma tegemoet, als je C kunt vliegen en winnen, wil dat helemaal niet zeggen dat je het B programma uberhaupt doorkomt. De functieomschrijving van het B programma is niet 'moet leuk zijn voor niet ingevlogen A vliegers', maar 'moet tussenprogramma zijn tussen C en A'. Ik pleit dan ook nog steeds voor een klasse tussen de B en de C in, waar wel al verplichte keerfiguren inzitten, maar wat niet is afgeleid van het A programma. Dit heeft nog meer voordelen, op dit moment is de B groep ERG groot. Je krijgt dan 4 klasses, dus je spreidt de piloten beter over klasses. Op dit moment hebben we 8 keer per jaar een veld voor een wedstrijd, en wordt 4 keer daarvan gebruikt voor 15 piloten (A-klasse) en 4 keer voor ca. 25 piloten (B en C). Als je het opsplitst in 4 groepen, dan kun je dat beter spreiden. Ik zou dan de A en B klasses klasses maken met verplichte promotie/degradatie en invliegen, en C en D de vrije deelnameklasses.
Dat lijkt me niet, het is allemaal niet zo moeilijk om te vliegen, iemand die de C wint zal die de figuren kunnen vliegen, het is juist het turnaround idee dat het zoveel moeilijker maakt. Ik kom de figuren van P11 ook door, maar kan een looping nog niet strak genoeg vliegen om hem bij de A te doen. Ik denk dat je de figuren nogal overschat.. Figuren vliegen is simpel, figuren perfect vliegen is 'onmogelijk... Persoonlijk had ik wel ergens een (deel) 8punts roll gezien, als je mensen toch wilt klaarstomen voor A, je toestel is nu horizontaal of meskant, nooit op 45graden, terwijl het zo vaak in de A zit. Net een paar keer het programma gevlogen, best leuk om te doen.
Mijn indruk is dat het voorgestelde programma alles bij elkaar kwa moeilijkheid vergelijkbaar is met het huidige B-prog. Dus een prima voorstel wat mij betreft. Bij het verschil tussen C en B gaat het niet zozeer om de moeilijkheidsgraad van de individuele figuren. Ik ben het helemaal eens met Nando: Het belangrijkste verschil is dat de keerfiguren meedoen. Om een beetje behoorlijk door het B-prog te komen moet je in staat zijn om de middenfiguren op lijn en in het centrum te vliegen, ook bij cross-wind. Als je dat niet kunt wordt het B-prog erg lastig want dan ga je alle kanten op, omdat de keerfiguren niet meer vrij zijn. Als je individuele figuren nog niet perfect beheerst is dat geen beletsel, want dan krijg je gewoon een lagere score voor dat figuur. Je kunt bijvoorbeeld prima B doen terwijl je nog niet zo goed bent in de stall-turn of de snap - daar krijg je dan gewoon een lage score voor. Ik denk dat als je in staat bent het C-prog zó te vliegen dat je de figuren ook bij cross-wind acceptabel kunt centreren én op lijn blijven, dan kan je de stap naar B maken. De huidige C groep is op dit punt in 2009 nauwelijks 'op de proef gesteld' IMHO. Vergeet niet dat we dit jaar nauwelijks cross-wind gehad hebben op de B/C-wedstrijddagen. Voor een hoge score (zowel in B als in C) is natuurlijk ook nodig dat je de figuren zelf perfect vliegt. Mijn eigen ervaring is dat ik achteraf de stap van C naar (onderkant) B kleiner vond dan de stap van niets naar acceptabel scoren in de C. @Niek ik ben er van overtuigd dat zodra jij zeg maar consistent in de 800-900 (van 1000) punten vliegt in de C je heel anders tegen de zaak gaat aankijken.
Zouden onze Belgische vrienden ook voor hetzelfde B-programma gaan? Verder trouwens met Bram eens. We kunnen gaan oefenen! Volkert
Ik begreep vandaag dat e.e.a. ook in overeenstemming met de Duitsers en Belgen zou zijn, als dat zo is, is er wat mij betreft geen discussie over nodig, het voordeel van zaken internationaal gelijk trekken, weegt dan wat mij betreft op tegen eerdere kritiekpunten. Je zou er dan eigenlijk nog wel 2 figuren af moeten halen, het wordt wel een lang programma zo. Als ik zuiver naar de NL competitie kijk, vind ik zowel het huidige als het nu voorgestelde B programma, te moeilijk ten opzichte van de C. Het is nu wel een goede opstap naar de A, maar ik vind het gat met de C te groot.
nou, dat valt volgens mij wel mee hoor! Ik denk dat het een mooi programma is waar iedereen, ook de overstappers vanuit C, goed de tanden in kunnen zetten. Volkert
Helemaal eens met Volkert. Sterker nog, ik heb zojuist mijn 'caller card' gemaakt en het B11 dus nog eens goed bekeken en volgens mij is de overstap voor de C mensen zelfs gemakkelijker dan naar B09. In ieder geval zit er véél minder rugvlucht in B11 dan in B09, er zit géén spin in, een paar figuren uit het C programma komen terug, een paar figuren uit B09 komen terug, en diverse andere figuren uit B09 komen in eenvoudiger vorm terug. Eigenlijk alleen de Figuur 'M', de Figuur '9' en de lus met puntrol zijn nieuw. En over die laatste kun je (wat Job ook aangeeft) nog twisten of die nou echt wel zo veel moeilijker is dan de dubbele lus met geïntegreerde halve rol die we in B09 hadden. In dit B11 is eigenlijk alleen de Omgekeerde Cuban 8 een rugvluchtfiguur, de voorafgaande en opvolgende keerfiguren zijn redelijk triviaal. Dat was in B09 toch anders, met de stall-turn uit in rugvlucht, hoge hoed vanuit rugvlucht, humptybump rugvlucht uit, meskant vanuit rugvlucht, lus bovenin vanuit rugvlucht, spin rugvlucht uit en cuban-8 vanuit rugvlucht. Je moest heel wat keren oplijnen vanuit rugvlucht, wat toch wel een flinke stap in complexiteit is tov het C-prog. Met name dat 'weinig rugvlucht' is voor mij reden om het B11 per saldo als 'makkelijker' te kwalificeren. Verder ben ik een groot voorstander van internationaal gelijktrekken van de B programma's, dus mijn voorkeur is om dit ongeacht wat ieder er van vindt ongewijzigd over te nemen en meteen af te spreken dat we vanaf dit jaar steeds de internationale (D, B en hopelijk steeds meer landen) progs overnemen zonder verdere nederlandse polderdiscussie. Hoe meer ik er naar kijk hoe meer ik tot de conclusie kom dat dit gewoon een heel erg goed voorstel is.
Ik heb vanmorgen ook nog eens met de maker van het programma (P.Uhlig) gesproken en ook mij lijkt het goed genoeg voor de B. De 4 punts rol in de loop is goed te doen en je hebt daardoor ook momenten om bij te sturen. In het huidige B09 is die halve rol in de loop eigenlijk veel moeilijker dan degene in P-09 waar men een hele rol heeft. Was wellicht toch niet zo'n hele goede keus destijds. Ook ben ik wel blij met redelijk wat basis figuren. Zoals iemand al eerder zei, probeer die eerst maar eens goed te doen voordat je allerlei fratsen erin stopt. Als men zegt dat het te simpel is, verwacht ik volgend jaar allemaal tienen te zien!? Zou mooi zijn, maar ik geloof daar weinig van. Probeer het eerst emaar eens perfect te vliegen, daar ben je wel 2 jaar mee bezig en dan is er weer een nieuwe. Of het internationaal houden van een programma nu zo'n heikel punt is weet ik niet. Hoeveel deelname is er nu geweest uit andere landen of naar andere landen? In onze competitie kunnen we dat op dit moment al niet eens aan vanwege de hoeveelheid deelnemers.
Nou daar had ik het met enkele anderen gister ook nog over, en dat is volgens mij niet zo. Je kunt als het programma af is gelijk indraaien voor de landing, je hoeft niet eerst het veld een keer te kruisen, je maakt nu een keer figuur ipv een 90graden bocht wat de meesten doen, dat kost enkele seconden maar dat is dan ook alles wat langer duurt. De 2 extra figuren kosten opzich geen tijd omdat je ook zal vliegen als er niks beoordeeld zou worden. Verder kosten de figuren zelf gelijke of mindere tijd, 1 lus ipv 2 bv, de m is dan weer een lange. Ik denk dat het programma even lang (of seconden korter) duurt van het moment van opstijgen tot het moment van landen. En als het extra tijd kost komt dat niet door de 2 extra figuren