Voorstellen: Wannabee Heli-Piloot... Tip's and Trick's??

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door MacDuijster, 8 feb 2011.

1. MacDuijster

MacDuijster

Lid geworden:
    8 feb 2011
    Hallo Iedereen,

Mijn naam is Marco Duijster en ik kom uit Lienden

Ik heb reeds wat ervaring in het R/C gebeuren, geraced met een 1/10 nitro auto (Picco) bij de A.M.C.A. te Apeldoorn en ik heb 2 speedboten gebouwd (AS Xtreme s & PPB Mono) aangedreven door 26cc Zenoah 2-takt motoren.

Nu ben ik mij aan het orienteren om te beginnen aan volgens mij mijn grootste uitdaging ooit (op R/C gebied dan!!)

Ik wil gaan helicopter vliegen!!

Ik wil de volgende stappen gaan doorlopen:

- Uitgebreid orienteren op internet (dat lukt prima, mijn vrouw word er gek van :) )

- Aanmelden bij Modelbouwforum! (Bij deze ook gelukt!)

- Simulator kopen en VEEL oefenen (maar welke........??)

- Lid worden van Betuwse Modelvliegclub (Gaat goed komen!!)

- Helicopter kopen (Ik denk nu over een TT Titan X50 of TT Raptor 50 Titan SE maar sta natuurlijk open voor alle adviezen!!)
    - en dan.... lessen en heeel veeeel oefenen en hopen dat het mij ook gaat lukken om een goede piloot te worden voordat ik er failliet aan gegaan ben!! :) :)

Kortom ik hoop veel gebruik te maken van jullie kennis en kunde en begonnen te zijn aan een schitterende nieuwe hobby!

Groeten Marco Duijster

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hoi Marco,

Welkom op het form, en welkom in de wondere wereld van het RC-heivliegen.

Ik denk dat met de manier waarop jij het aanpakt, het met dat failliet gaan héél erg mee zal vallen.

Ik heb vooralsnog maar één tip voor je:

Laat die Simulator met rust TOTDAT je daadwerkelijk lest....
    Een foute gewoonte is namelijk heel makkelijk aangeleerd, maar verrekte lastig weer af te leren.

Beter, eerst wat praktijklessen, en dan het in de praktijk geleerde verder oefenen op de simulator.

Succes!

Groet, Bert

3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 8 feb 2011
  4. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Phoenix bevalt mij zeer goed als sim.Welcom op het forum!

5. heligek

heligek

Lid geworden:
    17 feb 2008
    hoi marco

op de eerste plaats welkom een zeer verslavende hobby met de naam modelhelivliegen

zo te zien heb je al een aardig plan en heb je hier goed over na gedacht

zo zijn er zeker nog meer overdenkingen

-electro of brandstof
    -flybar of flybarless
    enz.

zal jou mijn viesie geven :

op de eerste plaats zou ik voor electro gaan waarom:
    niet overal mag je tegenwoordig nog brandstof vliegen dus als je eens ergens anders wilt gaan vliegen moet je hier echt serieus over na denken

flybarless zou mijn voorkeur zijn waarom:
    heel simpel dit is de toekomst zelf denk ik dat er binnen 5 jaar bijna geen flybar heli meer verkocht zal worden oke mischien voor de schaalbouwers maar de gewone heli's zullen alleen maar meer en meer met stabiele systemen uitgevoert worden

mijn advies zal dus zijn de trex600 esp flybarless of de trex 550

dit gewoon om de prijs/kwaliteit verhouding en zeker de combo,s zijn dan erg mooi voor de beginner

verder simmen:
    heb er zelf een paar geprobeert maar vind tot nu toe voor de heli phoenix de beste.moet er wel even bij zeggen dat bertus wel een beetje gelijk heeft wat betreft het verkeert aanleren van bepaalde dingen

verder kan je bij verschilende winkels een paar vlieglessen nemen om eens te kijken hoe of wat je er van vind een aanrader is dan bijvoorbeeld--flycam in utrecht of Pitch-Play dacht ergens bij almere maar er zijn er meer .

verder zie ik dat je je wilt aanmelden bij een vliegclub zou hier dus ook even langs gaan om te informeren naar instructeurs en met welke zender deze vliegen

verder wens ik je veel suc6 met deze mooie hobby

groet john

6. MacDuijster

MacDuijster

Lid geworden:
    8 feb 2011
    Heren,

Bedankt voor jullie reactie's en vooral de absoluut bruikbare tip's!!

Ik begin alleen nu al te merken dat ik nog een hoop te leren heb :D

@Heligek: Wat is 'Flybarr' & 'Flybarless'

Ik heb de optie electro al overwogen alleen tot nu toe neig ik absoluut nog naar Nitro..... The sound of Power. Maar je hebt absoluut gelijk dat electro ook zeker zijn voordelen heeft en dat ik hier serieus een afweging in zal moeten maken.

Wat voor mij ook meespeelt is dat ik het afstellen van Nitro absoluut niet vervelend vind en over electro hier en daar 'negatief' lees m.b.t. prijs, vliegtijden en 'gedoe' op het veld met accu's opladen.

@Brutus: Goede tip over de Sim! Had ik zelf absoluut niet over nagedacht maar nu je het zegt, super logisch!

Laat de adviezen maar komen!! 8)

Groeten, Marco

7. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Flybarless houd in dat je dat kleine irritante extra vleugeltje onder de rotor kwijt bent.
    Gevolg is wel dat de heli zich erg anders gaat gedragen, waarvoor meestal een electronische stabilisatie wordt geinstalleerd
    En die moet ook ingesteld worden

Betreft de vliegtijden en electro nadelen
    Vliegtijden met een nitro kom je ook redelijk snel op een minuut of 8
    Electro zit ook ergens in die orde van grootte
    Nu kun je een nitro wat anders bijstellen, dus je kan er wel wat langer mee vliegen, maar verwacht geen wonderen

De aanschaf van een electro is erg duur, maar bij regelmatig gebruik vallen de verschillen relatief erg mee
    Een nitro vlieger moet om de zoveel tijd nieuwe peut halen...

Alleen nitro kan 6 a 7 vluchten uit 1 ontvanger batterij halen (in mijn geval), electro moet echt een veldlader hebben...

Dus blijft het een kwestie van wat je zelf wilt
    En wat mag op de club waar je eventueel lid van gaat worden

Je snapt het niet, maar er zijn veel verenigingen waar dat prachtige spul niet meer welkom is, omdat men het geluid te mooi vind

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Yep, en je moet er niet te licht over denken....
    Hier op het forum hoor je vrijwel uitsluitend de verhalen over de mensen die het wél met de sim geleerd hebben, niet de mensen die het niet lukt en afhaken.... Dat vertekent het beeld.

Zelf draai ik ook een vliegschooltje, en ik heb er juist váák mee te maken dat ik mensen verkeerde of gevaarlijke gewoontes af moet leren.
    Alleen al bijvoorbeeld, domweg op ooghoogte vliegen kan al een hele strijd zijn. Onvoldoende afstand tussen jezelf en je model houden is een goede tweede en die foute gewoonte is pas écht gevaarlijk!
    Andere, ogenschijnlijk niet echt bezwarende maar in werkelijkheid behoorlijk linke gewoonte is achteruit vliegend, met de wind mee hoogte kwijt raken.
    Er zijn nog wel wat kleinigheidjes, maar meestal komt men daar zelf na verloop van tijd wel zelf achter.

Het zijn zo wat dingen uit de praktijk....

Groet, Bert

9. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Welkom Marco!!

Mijn mening...
    Een simulator is een hulpmiddel voor orientatie en timing.
    Zeker niet slecht om al in het begin te hebben.
    Maar het sleutelwoord is begeleiding, of enorm veel initiatief en zelfstudie.
    Kan d.m.v. een vliegschool en lid worden van een club, of groep helivliegers is ook een aanrader.
    Wat er hier wordt gezegt over simulators zoals phoenixRC is in principe niet zo kwaad.
    Anders was ik er al lang tegenin gegaan.
    Het is een prima hulpmiddel, zeker als je wat gevorderd ben en je orientatie nog verder wil ontwikkelen.

Vliegen in het echt zal je echt met stappen moeten doen, lees deze eens om een idee te krijgen:
    RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT?

Hier wat tips over veiligheid:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheid-en-rc-helikopters-regels-tips.121001

Er is een behoorlijk verschil in verantwoordelijkheid tussen het besturen van een RC heli en andere RC bestuurde modellen.
    Het is ook de moeilijkste tak van het RC gebeuren naar mijn mening.
    Zowel technisch behoorlijk uitdagend als de besturing van je model.
    Dus je zal echt serieus moeten zijn, technisch jezelf goed moeten verdiepen, de veiligheid voorop stellen, en er enorm veel tijd in steken.
    Hoe snel je het onder de knie krijgt verschilt ook per persoon, en sommige mensen krijgen het nooit onder de knie (is een feit).

Als je al deze zaken ziet zitten, dan is dit de leukste hobby die er is.
    Laat je een van die zaken vallen dan gaat het gewoon niet lukken.

Grt,
    Eric

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Marc, heb je al geïnformeerd bij de BMC welke kant de club opgaat qua brandstof-elektro? De club zit vrij dicht bij een vakantiepark/huizen. De vliegdagen/tijden zijn voor elektro een stuk ruimer. Misschien is er veel meer elektro-heli kennis dan brandstof kennis aanwezig? Wat is daar populair heli-merk/type? Bestuurslid Ronald Haan, helivlieger, is ook aanwezig hier op MBF.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. MacDuijster

MacDuijster

Lid geworden:
    8 feb 2011
    Het is ook absoluut mijn bedoeling om zeer serieus te gaan kijken en mezelf te orienteren naar deze sport. Vandaar ook dat ik me eerst echt wil gaan verdiepen in de materie en regelmatig wil gaan kijken bij bijvoorbeeld de B.M.C. te Lienden.

Tevens wil ik op korte termijn eens een vliegles nemen om gewoon eens te proeven aan het modelheli vliegen. Pas als ik er 200% van overtuigd ben dat dit een hobby voor mij is zal ik overgaan tot het aanschaffen van een Helicopter. Absoluut ook omdat het gewoon een hele hoop centjes zijn die er geinvesteerd moeten worden en die wil ik niet na 6 maanden werkeloos in de kast hebben liggen.

Ik heb op het forum van de B.M.C. een vraag gesteld over het nitro vliegen aldaar en de toekomst hierin. Het antwoord hierop zal ik natuurlijk absoluut moeten meewegen in de keuze tussen Brandstof of Electro.
    :cool::cool:Ik hoop nog steeds dat Nitro aldaar een mogelijkheid is en blijft, :D rook en nitro-sound...... ik hou er wel van!!

Groeten Marco

Laatst bewerkt: 10 feb 2011
  12. raptor 1960

raptor 1960

Lid geworden:
    4 mrt 2009
    Hoi Marco

Het is geen slechte keus om als start heli een Raptor 50 aan te schaffen.
    Dit is ook in mijn ogen de lesheli bij uitstek.Met dit model kan je nog jaren mee vooruit.;)
    Vooral als je nog moet leren heli vliegen is brandstof de beste keus omdat
    je vooral in het begin nogal veel hoover oefeningen doet,en dan haal je met een brandstof heli makkelijk vliegtijden van boven de 10 minuten.
    Tank leeg,even af laten koelen,tanken en weer vliegen.
    Dit krijg je op electro niet voor mekaar of je moet voor een gods vermogen
    aan lipo's mee brengen.Er is niets zo frustrerend dan te moeten wachten
    tot een lipo weer geladen is,als je in korte tijd een paar vluchten wilt maken:rolleyes:
    Als je dan ook nog een instructeur treft waar het een beetje mee klikt,dan is heli vliegen al snel geen hobby meer,maar een verslaving.(wees gewaarschuwt):p

13. WimBlommaert

WimBlommaert

Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Nitro

Ikzelf ben ook een 'fervente Nitro-addict', en 't heeft bij mijn inziens inderdaad toch een aantal voordelen voor een beginner. toegegeven, je moet de motor aan de praat krijgen én afgeregeld krijgen, maar je kan in principe zonder veel moeite een hele namiddag in de lucht hangen als je wil.... zolang je genoeg brandstof hebt, no problem. Ik hang geregeld een paar uur per namiddag in de lucht met 2 heli's, oefenen op hoveren zijn soms vluchten van meer dan 10 minuten, landen, tanken, en hup, weer de lucht in......als je dit wil met electro kost't je inderdaad een fortuin aan accu's en lader, én moet je natuurlijk ook nog aan genoeg capaciteit raken aan 12 volt.....wij hebben op de club bv géén vaste 220v aansluiting, dus alles komt uit accu's.....kan op een zonnige dag, met veel collega-vliegers nogal eens tegenvalen, ook al hebben we een paar honderden Ah op 24 volt staan.......én zonnepanelen, én stroomgroep.........

bijkomend: een brandstofmotor zal z'n vermogen 'geleidelijker' afgeven dan een electromotor, en dat maakt de heli iets 'makker'

tja, en dan, to flybar or not to flybar.......... je kan een heli met electronica inderdaad zo stabiel maken als je maar wil, maar 'vlieg' je dan nog écht??? waar ligt dan nog de uitdaging??

just my 2 cents.......

Wim

14. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Wim,

Een FBL systeem maakt het niet makkelijker, maar anders.
    Het is een misvatting dat het de heli echt stabieler maakt.
    Het vervangt gewoon de flybar en maakt deze electronisch met de bijkomende extra afstelmogelijkheden.
    Veel mensen vinden een flybar heli zelfs stabieler in een hover omdat deze indien goed afgesteld en met voldoende gewicht in de flybar gewoon beter op zijn plek blijft en geen "Heading hold" gedrag vertoond.

Koop je een echt stabilisatie systeem met een sensor die bijv. naar de horizon of grond kijkt (bijv. de helicommand) en zich zelf daadwerkelijk stabiliseerd dan ben ik het met je stelling eens.

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :p:p:p
    Ik heb gewoon de flybar eraf gerost en die electronica lekker achterwege gelaten.....
    De hardste rubber dempers in de kop en lekker vliegen....
    :cool::cool::cool:

Gaat ook prima hoor....

Groet, Bert

16. heligek

heligek

Lid geworden:
    17 feb 2008
    hmmmm bertus dit lijkt me nu echt niet iets voor een beginner:eek:nweer:
    trouwens de meeste gevorderde zullen dit ook laten denk ik :confused:

gr.john

17. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Toch werkt het goed, weet ik uit ervaring :D

Ik had een gaui kop, die had niet eens rubbers
    Beetje tammer maken, maar erg goed te vliegen

18. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Valt wel mee.... ik heb een vergelijkbare heli (3blad) die ik gewoon voor lesgeven gebruik, en daar laat ik ook wel eens gewone absolute beginners mee vliegen. Gaat meestal verbazend goed.
    Ik maak er geen gewoonte van, want het is beter om met flybar te leren vliegen en daarna over te stappen, dan andersom.

Maar heb lijkt dat ook beginners zodra ze een klein beetje gevoel voor een heli krijgen, ook hiermee wel uit de voeten kunnen. Of je het lekker vind vliegen is punt twee. Ik vind het niet oncomfortabel vliegen, maar het gaat me meer om het "pure" van het vliegen.
    De "stuurbeleving" om het maar eens zo te zeggen.

Maar eigenlijk was het maar gewoon een dikke knipoog naar EricW....

Groet, Bert

19. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    :D
    Ik heb het zelf nog niet geprobeerd eerlijk gezegt Bert, maar zal het zeker een keer doen.
    Maar vermoed dat het toch weer geheel anders aanvoelt als een electronische flybar.
    Ik vind zelf de echte stabilisatie systemen niets toevoegen aan de hobby.
    Juist het sturen, wat Bert ook al aangeeft, is zo leuk aan helivliegen.
    Haal je het meeste daarvan weg, dan is eigenlijk de lol er voor mij een beetje vanaf.
    Het overwinningsgevoel wat je krijgt als je na jaren vliegen toch steeds weer iets bijleerd is wat deze hobby zo leuk maakt, en er voor zorgt dat het nooit gaat vervelen.

20. MacDuijster

MacDuijster

Lid geworden:
    8 feb 2011
    Als ik bovenstaande zo lees begin ik me serieus zorgen te maken :D :D Ik voorzie voor mezelf een verslaving i.p.v. een hobby :D :D

Schitterend zoals jullie vol enthousiastme kunnen praten over deze tak van model-sport!

pfff nu maar hopen dat ik het ooit onde de knie krijg!! :confused:

Deel Deze Pagina