Vormanalyse P09 door Ola Fremming

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 13 okt 2008.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    P09 analysis

    Wat mij opvalt is dat 45 graden lijnen veel minder steil zijn dan ze voor mijn gevoel moesten zijn, hoe kort de rechte stukken in de split-s zijn etc.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2008
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De twee halve loopings zijn onderdeel van een dubbelle split "S". De definitie hiervan is dat de twee halve loopings gescheiden zijn door een recht stuk waarvan de lengte gelijk is aan de diameter van de halve looping. Om het makkelijker uit te drukken: De volledige breedte van het figuur is precies 2 loopings.

    Overigens zit er nog een fout in deze omschrijving. Tijdens de EK is besloten om bij dit figuur een pauze te houden na de tweede poot van de halve vierpuntsrol ter lengte van de pauze na de eerste poot van de halve vierpuntsrol, alvorens de eerste halve looping te vliegen. M.a.w. een halve vierpuntsrol is dus: 1/4rol-pauze-1/4rol-pauze.

    Het is inderdaad wel handig om eerst eens goed te visualiseren wat je eigenlijk wil vliegen. De grootste fouten worden hierbij gemaakt en dan pas bij het niet kunnen realiseren van de stuurcommando's.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Vanuit mijn optiek vlieg jij vaak 60 graden.. bv. zaterdag bij de acromaster, dat was eerder 60 ipv. 45.
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Om een juiste hoek te leren vliegen, kun je het beste een transparante plaat voor je neus houden met daarop de juiste hoek getekend en het patroon volgen.

    Dit geld ook voor hoeken die aan het eind van de box worden gevlogen. Zolang je de glazen plaat maar parallel wegschuift om het eind van de box te kunnen zien blijft het kloppen.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Is dat wel te zien dan? Als je zeg maar scherpstelt op je toestel, zie je de lijn niet meer, en vice versa, toch? of valt dat in werkelijkheid mee?

    Het zal er niet uitzien, letterlijk een plaat voor je hoofd, maar als het een beproefde methode is..

    @Hans: ik heb nog een plaat perspex staan.. ;)

    Ik zat er aan te denken om op de romp in het kleurenschema een duidelijke 45 graden lijn te maken. Je kunt dan die lijn 'horizontaal' zetten als je vliegt en dan weet je dat je 45 graden vliegt. Een beetje analoog aan de hulpstukjes die de 1:1 piloten op hun wingtips zetten. Ik neem aan dat dat ook mag?
     
  6. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Een speciale beschildering mag wel, maar heeft alleen zin als het totaal windstil is, ook op hoogtes van 300 meter. (In Nederland dus nooit)

    Bij wind gaat het immers om de koers van het model welke telt, de stand van het model is hierbij niet belangrijk.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Oef.. dat had ik zelf moeten kunnen bedenken. Bedankt voor de uitleg :)
     

Deel Deze Pagina