Aangezien je nooit genoeg projecten kan hebben. Een poging tot een peanut van een Vought OS2U-3 op peanut formaat. De basis is een tekening van Mike Stuart die er niet slecht mee vliegt, een 4e plek vorig jaar bij de nationals in peanut. De tekening is te vinden op de volgende website https://www.ffscale.co.uk/plans29.htm Met behulp van de DXF van de tekening alle onderdelen klaar gemaakt voor de laser en frees die we volgende week gaan uitsnijden. Alvast een paar plaatjes van Mike zijn versie. Ik ga natuurlijk wel voor andere kleuren. Ondertussen ook alle onderdelen klaar. De 2.5 en 3 mm delen worden gefreesd. Daar hebben we al wat proefstukjes voor gemaakt. Hopelijk gaat t bouwen wat sneller als alle onderdelen klaar zijn.
Alle laserdelen uit plankjes gehaald en een begin gemaakt met de neus De 2 bulkheads bij elkaar en klaar voor de indekking. Indekking erop. Nu nog 2 ringen voorop en alles netjes schuren en in vorm brengen.
Vandaag de mallen geschuurde voor de tip delen Latjes 0.4 bij 1.3 mm gesneden Beetje balsa soep maken en dan op de mallen En nu drogen en dan de volgende vleugel en stabilo delen..
Droog passen van de romp stukken. Past erg mooi zo. Nu eerst de volgende tipdelen en bouwplanken voorbereiden
Begin maken met de romp. Eerst 1 zijkant en dan de 2e. Hoe de 2e wordt gemaakt, wordt vanzelf duidelijk maar moet eerst een mal snijden. De voorlijst is een lat van 1.5 bij 1.5 mm onder 45 graden. Dus hoe krijg je die mooi op zijn plek terwijl het opgebouwde ribben zijn. 15 bij 15mm driehoekjes gesneden en dan kun je mooi je voorlijst op zijn kant zetten..
De romp vordert langzaam aan. De achterlijst op zijn plek en nu kan ik de vleugel gaan opbouwen. Dat wordt best een klus en zal ik in een aantal fases gaan doen. Alle onderribben op zijn plek tussen de voor en achterlijst. Het middendeel moet nog. Om de ribben mooi onder de voorlijst te krijgen even een klein tooltje gemaakt met de driehoekjes.
Om de andere helft de bouwen gebruik ik de contra delen van de bulkhead om deze op te leggen de andere kant te bouwen.
Ja omgezet naar CAD en daarna naar DXF. Heeft velen voordelen zoals mallen die redelijk snel kan maken.
Vandaag vleugel even gelaten voor wat die is. De romp moet maar s wat verder. Eerst de gespiegelde tekening op een bouwbord en de mallen geplaatst. De mallen zijn de contra delen van de bulkhead waar de romp op kan rusten om de andere blukhead te plaatsten. Op de manier heb je een mooi bouwbord. Bulkhead plaatsen. Ik moet wel toegeven heb de aceton en kwast nodig gehad om alles recht te krijgen. Alle bulkheads op hun plek. Nu tijd voor de kiel en stringers De kiel geeft meteen alles zijn verband. En tijd voor de stringers. Op een bepaald moment moest ik uit de losse hand gaan werken. Gelukkig zat alles zodanig in t verband dat dit prima kon. Aan de voorkant het hulpdeel weggehaald en het instrumentenpaneel geplaatst. Tussen de 5e en 7e bulkhead wordt ook de middenligger weggehaald en krijg de romp langaam aan de juiste vorm De romp zover klaar. Denk dat de romp nu voor 50% klaar is. Er is nog veel te doen voordat deze bekleed klaar is. Even visualiseren met de motorkap ervoor Even t gewicht tussendoor. Er is stiekem toch weinig te vinden over het Mexicaanse kleuren schema dat ik voor ogen had. Vandaar verandering van plannen. Daarover later meer.
. Prachtig weer! Blijft het vleugelprofiel als hij nu is, of komen er nog vormstukjes op het voorste gedeelte van de vleugelribben? Groeten, Ramses .
Gisteren de tippen eraan. En daar kun je zien hoe t profiel nu wordt. Er licht nu een 1.5 bij 1.5 mm lat op tussen voorlijst en ligger. Zo blijft t profielnu.