VRA: 1/2A zuiger

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Peter Den, 11 aug 2024.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Door de niet aflatende propaganda van Henk voor het VRA concept, de fraaie-E-Coupe d’hiver van Frans, de hernieuwde belangstellen voor de A1 klasse en wat Henk al heeft laten zien in het vintage F1c gebeuren begin ik meer en meer geïnspireerd te raken voor VRA.

    Ook heeft Henk me de zegen gegeven dat ik gewoon mee mag doen, ondanks dat ik geen brandstof meer ga vliegen.

    Als eerste stap heb ik besloten een1/2A zuigerklasse kistje te maken.

    Ik was altijd al gecharmeerd van deze klasse die voornamelijk Amerikaans was en hier nooit navolging heeft gekregen voor zover ik weet.

    Op het onvolprezen Outerzone trof ik een model dat ik ooit gezien moet hebben in de American Modeller (KNVvL bibliotheek, kom daar nu eens om) en ik ben er mee aan de slag.

    Het gaat om de Starduster van Sal Taibi uit 1958.

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=2098

    Er doen zich direct al interessante uitdagingen voor: hoe besturing en inrichting te realiseren die toch dicht bij het VV concept blijft.

    Om te bewijzen dat het me menens is een verder weinig zeggend fotootje van de houtbouw van de vleugel.

    Wordt vervolgd

    NB: weet iemand wat de gebruikelijke motorlooptijd voor 1/2A zuiger was toentertijd? IMG_2616.JPG
     
    MicropropSport en A B vinden dit leuk.
  2. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Even tussentijds: er is voortgang.
    Als bekleding heb ik (voor het eerst) Icarex gebruikt.
    Dit valt me helemaal niet tegen, nee ik ben eigenlijk tot hier enthousiast.
    Vleugel weegt nu 65gram

    IMG_2619.jpg
     
    MicropropSport en A B vinden dit leuk.
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Even tussendoor:
    Ik vrees dat ik de Starduster niet voor volgend weekend (DOW) af ga krijgen: het zal er om hangen.
    Een tegenslag als je het zo wilt noemen: ik kreeg een dusdanig vertrouwen in de lijntjesbesturing van mijn A1 projectje dat ik dat ook hier wilde toepassen.
    De bekleding van het stabilo verwijderd, nu een vaste achterlijst geinstaleerd (vond het hoogteroer toch al niet zo geslaagd).
    Opnieuw bekleed en... gespanlakt: totaal witte uitslag, niet om aan te zien.
    Nieuwe fles thinner gehaald om de uitslag te verwijderen: na behandeling alles helemaal wit!
    Oud restje thinner: uitslag vliegt er af. het verschil lijkt te zijn dat de nieuwe fles ook aceton bevat en de oude niet(?) (aceton geeft ook direct witte uitslag trouwens).
    Het resultaat is, na dit oponthoud, in ieder geval dragelijk.
    Het is nu zover dat ik het eindgewicht ongeveer kan inschatten: gaat +-330 gram worden.
    Dit is bepaald niet licht, maar het moet maar voor de eerste.

    Intussen begin ik grote aarzeling te krijgen over mijn motorkeuze.
    Origineel vlogen deze modellen met Cox 0.049 en het voorbeeld op Outerzone kennelijk met speed 400.
    Nu is het te kort dag om een hele nieuwe set samen te stellen, dus ik wil spullen gebruiken die ik al in huis heb.
    Origeneel plan: Emax CF2822 1200KV prop 7x4 ( ik vrees nu dat dit een beetje ''te'' is)
    Ik heb in huis props 7x4 6x3 en 6x3.5
    En ook in huis de volgende motoren die wellicht in aanmerking komen:
    RCtimer 2212-10 1400 kv
    RCtimer 2208-17 1700kv
    Het plan is om te vliegen met een 405 MaH 3Cellen lipo maar 500MaH 2 cellen is ook een optie.
    Iemand die hier enig zinnig commentaar op kan leveren?
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Niet vliegklaar maar wel (test) vliegbaar.
    Er valt nog een hoop af te stemmen en uit te zoeken, maar het moet maar even zo.
    Uitstaande vragen en twijfels:
    De motor/prop accu combinatie?
    Voldoet het draadjes stuursysteem?
    Ik krijg toch niet alle spulletjes in de romp geprakt: hoe nu verder (niet voor niets laat ik alleen maar de rechterkant zien)
    Hoe gedraagt dit typische vrije vlucht model zich gestuurt, zijn de uitslagen effectief? (nog niet zo vanzelfsprekend)
    Hopelijk kan ik op de aanstaande DOW wat stappen maken.
    Ik vind het hele projectje wel weer erg leuk trouwens.:)
    Nog een paar matige (gehaaste) foto's:

    IMG_2625s.jpg

    IMG_2626s.jpg
     
    Rene Neefe en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Wanneer je 30 graden roer uitslag kunt halen is dat ok. Up 10 mm en down 5 mm..is ook al meer dan voldoende.

    Zwp iets van 75%.

    Probeer vast iets van 2 graden LINKS zijtrek en zet je roer iets van 3 mm naar RECHTS

    Heb je nog naar de warps gekeken? Rechter binnen paneel bij de knik achterlijst 3 mm down..dus washin. Beide tippen 2-3 mm wash out..dus aan de achterlijst naar boven.

    En neem vooral wat stripjes hout mee om eventueel de vleugel insth wat aan te passen en neem ook sluitringen mee..voor de zijtrek instelling..begin nu met 1 ring boven en onder en 2 ringen aan de rechterkant..mogelijk moeten we naar het dubbele.

    Afstellen:

    Na wat handstarts en goed zweven
    Gestuurd naar boven in een rechter spiraal klim..eerst half gas en een wat langere loopduur en het vermogen bij volgende vluchten opvoeren en de tijd inkorten..
    Dan nadat je de motor uitzet eerst met de richting trim werken totdat er een mooie rechter bocht in zit (en ook hoogte trimmen).
    Zodra dat gereed is NIET meer aan de bocht komen
    Dan kijken we naar de klim..doel is 2..tot 2,5 spiraal in 15-20 seconden
    Dat stellen we dan af met de zijtrek aanpassing.
     
    Peter Den, HansH en Rene Neefe vinden dit leuk.
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Thnx Henk, de aanwijzingen van Henk zijn volkomen valide, behalve....
    Dit model is van de HTL (High thrust line) categorie.
    Toentertijd was hier al enige discussie over en de afstelling wijkt toch wel af van de pylon types.
    Ik hou me voorlopig vast aan de aanwijzingen van Sal Taibi die een links links patroon aanraad.
    Ook als dat niets wordt hebben we in ieder geval wat geleerd.
    Verslagje DOW 24:
    Zoals gezegd model was eigenlijk niet op orde en dat bleek.
    Ik zal toch met kleinere stapjes voorwaards moeten.
    Bochtenroer systeem voldeed goed, maar hoogte sturing was een hopeloos geknoei en moet heroverdacht worden.
    Zoekend naar een afstelling toch zoveel capriolen gemaakt dat er 1 nose-in te veel was en er niet verder getest kon worden.
    Toch zag het er bij vlagen even heel leuk en veelbelovend uit.
    Actieplan: ik ga rustig per stap verder. Dit zal af en toe wat hak en breekwerk opleveren maar als het te erg wordt bouw ik gewoon een nieuwe beter passende romp.
    De makke met dit ''vrije vlucht met een beetje assist'' blijft voor mij toch het terugvliegen: tja als ik zo'n DOW weiland bij mijn huis had was dit een ander verhaal.
    Een gedachte: zou terugvliegen op een langzaam draaiende motor zonder hoogte sturing een optie zijn.(hoogteafbouw kan altijd door spiralen) dit zou dus het hele gedoe van stabilo aansturing uitsparen.

    Wordt vervolgt
     

Deel Deze Pagina