Vraag aan Roel(oplegger)

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door rottierood, 12 sep 2004.

1. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Roel,al een beetje bijgekomen van afgelopen zondag??
    Ik heb even een paar vraagjes aan je:
    De trailer,moet deze helemaal groen,of zit er ook nog blank hout op(gedeelte waar de tank op staat)?
    De velgen,moeten deze zwart of ook groen?
    Op de trekker(Actros) zit daar een zwaailicht balk op of een gewoon zwaailampje op het dak of op de bumper?
    Een van de koplampen zijn bedekt met een gekleurd folie.Ik heb op een foto gezien dat de linkerlamp blauw is.Maar ik weet ook dat er een koplamp van de trekker groen is.Welke moet gekleurd worden?
    en als laatste.....zit er een bullbar voorop?

Wat een vragen hè op de zondag ochtend!!!
    Groetjes Marcel

2. Hermen

Hermen Guest

Het dek van de trailer zal van hout zijn, om slippen van de tracks te voorkomen.

Bullbar zit voorop, meegespoten.
    Er zitten 2 zwaailampen op het dak achteraan. geen lichtbalk

3. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Gisteravond heb ik de trailer in de groene grondverf gezet.Ik heb zelf wat zitten mengen,en ik dacht deze kleur groen wel OK was.De trekker wordt ook deze kleur.Vandaag ga ik de oplegger in de plamuur zetten.Alle houtstructuur wil ik weg hebben.Op de rijplaten na dan.gr. Marcel.

4. Forrest

Forrest Guest

Het kan aan m'n beeldscherm of de foto liggen, maar ik denk dat de kleur niet helemaal goed is.

Hij zou z'n groenen kleur moeten hebben als de Leopard zelf.

Greetz Niek

5. Forrest

Forrest Guest

6. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004

Hai Niek,ik heb ook een vertekent beeld op mijn monitor.Hij lijkt wel een beetje blauwig.Maar hij is echt groen.
    Ik heb net m'n trekker gespoten met de Airbrusch.Ja vroeger had ik wel genoeg van dat spul,maar het is met de verhuizing behoorlijk zoek geraakt.Ik had een kleine compressor om je banden op te pompen van de auto.Te weinig druk dus.Dan maar een grote compressor gepakt uit de schuur(30 liter ketel) en dat gaat als de brandweer!!

Het soort verf wat ik gebruikt heb is een zwarte-ijzer primer en een klein beetje gifgroen er door heen.Die primer is alleen bij de groothandel te verkrijgen.De primer droogt mat op,en het beetje gifgroen wat er in zit zorgt voor een beetje stevigheid en de kleur uiteraard.
    Ik zal zo spoedig mogelijk een foto maken,kan je hem zien.
    gr.Marcel

7. Forrest

Forrest Guest

Hmm, dan geloof ik je wel :wink:

Maar ik zou proberen aan Tamiya verf te komen. Die hebben precies de goede kleur groen. Zou bij een modelbouwzaak te koop moeten zijn.

Greetz Niek

8. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Even geduld a.u.b.; zit net even uit te hijgen van een dagje modelzeilen in Den Haag...

9. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Weer een stap verder.De Actros is groen gespoten.Ik heb heb in de koplamp een groen ledje geplaatst.Dat heeft een betekenis,maar ik ben het ff kwijt.Er zat een module in die motorgeluid maakte.Nou is dat op zich niet erg,maar het moet dan geen stationair geluid blijven geven als je rijdt.Het speakertje heb ik afgekoppeld,en op de punten waar de draden van de speaker op het printplaatje waren gesoldeerd heb ik dat groene Ledje aangesloten.Zo kan ik in iedergeval zien of de zender aanstaat.(ja,wel een weerstandje er tussen).
    Ook de achterlichten heb ik verandert,want deze brandde alleen als de auto achteruit reed.Nu branden ze als de auto gewoon vooruit rijdt,samen met de koplampen incl. het groene Ledje.Zo ff een appeltje eten.
    gr. Marcel.

10. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Groene koplamp rechts = laatste voertuig in een militaire colonne (rest voertuigen in de colonne voert een blauwe koplamp rechts, links gewoon wit licht).....

11. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    De juiste kleur is Tamiya XF-67 (Nato Green)
    Velgen: groen.
    2 x los zwoeilicht (verleden tijd van zwaailicht) verplicht bij het rijden door tunnels in de bergen
    Colonnelichten-verhaal van Dirk: klopt.
    Ik zou ervoor kiezen om de blauwe kleur op de koplamp te plaatsen.
    Reden: Een truck met oplegger en tank zal nooit het laatste voertuig van een colonne zijn. Dat is meestal de 'officier-opsluiter' in een licht voertuig, zoals een MB230 of een YA 4442.
    Overigens: bij een bluawe lamp hoort ook een donkerblauwe vlag. Vastgemaakt aan de linkerzijde van het voertuig, op een vlaggenstok.
    Afmetingen vlag: (H x B) 30 x 40 cm.
    En als je in colonne rijdt, moet je ook colonne-sgnalering hebben:
    Een matzwarte sticker aan beide zijkanten van het voertuig (op de portieren in jouw geval) met de volgende aanduiding:

De afmetingen van de sticker zijn (bij benadering) 10 x 40 cm.
    De letters NL zijn voorgedrukt, de rest wordt over het algemeen met vetkrijt geschreven.
    Verklaring:
    Eerste cijfers: datum
    NL: Nederland
    A: 1e Legerkorps (Tegenwoordig OpCo)
    laatste cijfers: colonnenummer (variabel, maar meestal 3 cijfers)
    Voertuigen van de 41e bridage uit Seedorf (Duitsland) hebben i.p.v. "NL"
    "GE" als landlettercombinatie.
    Mocht je nog info willen over andere nummers, cijfers en onderdeelsemblemen, geef je maar een gil...

12. Forrest

Forrest Guest

Een duitse Leopard op een Nederlandse Truck? Kan dat wel :?

Greetz

13. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Jaap,jij bent echt de beste!!!!Natuurlijk kan dat,wij hebben niet zoveel Leopards.........we huren er gewoon 1!!!!! :D :D :D
    Zit wel wat in,maar ik kan de Leopard veranderen in een Nederlandse,is ook geen probleem.
    Goeie opmerking.gr. Marcel

14. Forrest

Forrest Guest

Dan zou je de rookbussen (die busjes aan de zijkant van de toren) moeten veranderen tot Nederlandse. En eigenlijk ook het geweer op de toren, maar dat is niet z'n hard nodig denk ik. Ook zou je de skirts moeten veranderen tot NL. En natuurlijk die duitse vlag en dat kruis eraf.

Greetz Niek

Ps: Jaap is echt de beste, had wat account problemen en heeft hij ook meteen m'n onderschrift gewijzigd :lol:

15. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004

Hier is hij dan,compleet met de groene verlichting.Een blauw Ledje had ik even zo gauw niet voorhanden.Maar dat kan altijd makkelijk verandert worden.Voorlopig doe ik het hier maar even mee.Op deze manier kan ik dus zien of de zender aan staat.Ik ga nu de grille enzovoorts zwart schilderen.Ik neem aan dat de Mercedes ster ook zwart blijft?
    gr.Marcel.

16. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Marcel, je kan natuurlijk ook een likje Tamiya Clear Blue over het lampje heenschilderen... Doe ik ook met remlichten en achterlichten, alleen dan Clear Red. Om verschil in lichtsterkte te krijgen, de remlichten 1 laag, de normale achterlichten 2 lagen, of drie...
    Deed ik met mijn ouwe Tamiya-truck ook, en het werkte werelds.

De ster... weet ik niet! Zou best kunnen dat 'ie zilver bleef...
    Ligt ook een beetje aan de piloot van de oplegger. Die mannen hebben toch een grote band met 'hun' truck, en daardoor wat meer bewegingsvrijheid dan de 'normale' militaire chauffeur.

Het probleem 'Duitse Leo op NL-truck':
    Hoeft geen probleem te zijn. We hebben tegenwoordig een Nederlands/Duits Legerkorps, dus... Hoewel de combinatie wel zeldzaam zal zijn denk ik. Modificatie van de Leo:
    RBLI (RookBusLanceerInrichting) moet anders, skirts veranderen, mitrailleur op de koepel moet de 7,62mm MAG worden (moeilijk te krijgen in die schaal) onderdeelsemblemen, kentekenplaten...
    Dat wordt een behoorlijke modificatie, denk ik!

17. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Roel,wat de blauwe lamp betreft.....dat zou ik ook inderdaad kunnen doen.En de ster,nou hij is nu zwart en ik laat het ook maar zo.Staat wel robuust.
    De tank.......jij zit in de wereld die Landmacht heet,dus ik profiteer van jou ervaring.Ik ga wel een vlaggetje maken.Dank je wel,Roel.
    groetjes Marcel.

18. Forrest

Forrest Guest

Krijgen we ook nog een foto van de hele trekker en oplegger en tank erop? (wel niet zo'n donkere :wink: )

Oh, natuurlijk niet het bordje vergeten met Uitzonderlijk vervoer

Greetz Niek :banana:

19. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004

Niek,hier is de foto.De trailer staat goed in de 2-componenten plamuur.Alle houtnerfen zijn nagenoeg weg.Van de week zal ik hem nog een keer in die primer zetten,zodat ik kan zien of ik wat vergeten ben.(dit noemen we voorlakken).
    Na het voorlakken ga ik de verlichting plaatsen,de rijplaten zo maken dat ze naar beneden kunnen,de steunpoten er op maken en nog meer van dat leuke werk.
    Er zitten wel wat kleine dingetjes van een ander bouwmodel op,maar het is natuurlijk wel zelfbouw.Het leuke is om de kosten een beetje te drukken.Dus alles wat ik kan vinden,probeer ik ook te gebruiken.
    Wat vindt je ervan???? :D :D :D
    groetjes Marcel.

20. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Trekker ziet er nu leuk uit! Als je de mogelijkheid hebt om rem- en achterlichten werkend en gescheiden te hebben: probeer die truc met verschillende lagen Tamiya Clear Red eens! Ook op je trailer.
    En als je je Tropco af hebt: (geen kritiek, begrijp me goed!!)
    probeer je Leo eens te verlossen van die enorme Duitse vlaggen aan de zijkant... Als je meer info wilt over beschildering en bestickering, moet je maar een gil geven...
    Of kijk op http://www.fprado.com/armorsite/leo2.htm

Deel Deze Pagina