Vraag F3A programma België Nationaal 2009

Discussie in 'F3A' gestart door koen330, 3 apr 2009.

1. koen330

koen330

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Ik was het programma even aan het bekijken en heb een probleem met figuur 5.

In de beschrijving staat "Humptybump met halve rol", maar bedoelen ze een positieve of negatieve?

Is het positief (trekken) dan zou de figuur zo moeten zijn:

Bedoelen ze een negatieve dan zou de figuur zo moeten zijn:

Volgens mij is de originele tekening niet correct volgens de Aresti-code.

Kan iemand verduidelijken welke figuur bedoeld wordt?

Koen

PS: In figuur 7 is het wel duidelijk

2. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    De positieve (getrokken).

Je hebt verder de optie om ipv één halve rol, twee kwart rollen te doen in de opgaande en de neergaande lijn. Zo kun je indien nodig diepte corrigeren.

3. 3w_flyer

3w_flyer Guest

het is een getrokken humpty.

maar ik vermoed dat men het fout getekent heeft om zo een zelfde figuur te hebben als de optiefiguur met kwart rollen.

de tekst is juist in dit geval.

ga je nationaal doen ? Ik ga meteen inters B proberen, het programma is niet veel moeilijker en je hebt een leuker deelnemersveld, in nationaal ga je vermoedelijk alleen zijn.

Peter

4. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Als er een verschil zit tussen de tekst en de arresti, dan moet je toch altijd de arresti aanhouden dacht ik?

5. koen330

koen330

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Dat begrijp ik, maar volgens mij klopt die figuur niet, en dan heb je een probleem natuurlijk.

Kan je instappen in om het even welke klasse?

Als ik meedoe is het met men Angel.

Ik vind het programma nationaal zeker interessanter als de sportsman. In de sportsman zijn geen keerfiguren, en dat breekt het hele programma.

En als ik dan alleen sta, dan heb ik zeker een podium-plaats :)

Koen

Laatst bewerkt: 4 apr 2009
  6. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Wordt dit jouw eerste jaar? Dan zou ik toch eens overwegen een programma te kiezen zonder keerfiguren, het is dan al lastig genoeg om op lijn te blijven het eerste jaar, geloof me:)

7. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Kies maar met keerfiguren, zonder is geen figuren vliegen meer...

8. hezik

hezik Guest

Dat is net wat je er zelf van maakt JVDO. Je kunt bv. voor jezelf wel keerfiguren vaststellen en je daar aan houden, alleen worden ze niet gescoord, wat inhoudt dat je je zelfgekozen keerfiguren goed voor dieptecorrecties kunt gebruiken.

9. 3w_flyer

3w_flyer Guest

Koen, in welke club vlieg jij ?

ik vlieg ook met een angel 50 en ga voor het inters B programma, dat is de hoogste klasse die je meteen kan instappen.

De 2de week van de paasvakantie ga ik proberen elke avond te gaan trainen voor de invliegdag. je bent altijd welkom om mee te trainen bij ons in Brecht.

10. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Met een beetje training is het niet nodig om een programma zoals "c" te vliegen in competitie... maar dat is mijn mening...
    In de meeste "volledige" programma's zitten wel 1 of meerdere figuren waar je ook dieptecorrecties kan doen.
    De piloten in F3M doen het wel allemaal direct met keerfiguren, waarom zouden ze het in de F3A dan niet direct kunnen. Met toestellen die nog veel strakker vliegen.

11. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Veel hangt natuurlijk van je talent af. Ik heb zelf tien jaar nodig gehad om een beetje rechtuit te leren vliegen en als het een beetje waait vind ik dat nog erg lastig. Vond het zelf wel prettig dat bij mijn entree in de Nederlandse C je de mogelijkheid hebt om je model weer naar het goed plekje te brengen voordat het volgende figuur begint.

12. hezik

hezik Guest

Op het niveau waar jij op vliegt, heb je daar waarschijnlijk gelijk in. Als je competitie ziet als iets wat alleen gedaan mag worden door mensen die echt 'al kunnen vliegen', zonder meer.

Echter, zonder opstap komt niemand ergens. Als er geen C programma was geweest, was ik afgehaakt, Hans was er ws ook nooit aan begonnen, en zo zijn er nog veel meer.

Mogelijk dat het niveau in belgie 'overall' hoger is, maar in Nederland heeft bijna elke clubvlieger moeite met lijn houden, ook mensen die ontzettend goed kunnen vliegen en al heel lang vliegen. Waarschijnlijk omdat, als je echt 'voor je lol' staat te vliegen, de lijnen je niet echt zullen interesseren.

Een instapprogramma zonder verplichte keerfiguren is denk ik een hele mooie opstap naar 'het echte' werk en zou men het in NL bv. 10 jaar geleden afgeschaft hebben, dan gok ik dat ze nu minimaal de helft van het deelnemersveld niet gehad zouden hebben.

13. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Een 2 meter F3A kist vliegt wel strakker, dat is waar..............totdat het gaat waaien, dan heb ik liever een big/giant scale:D (dat is dan mijn ervaring)

14. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    C is juist bedoelt voor de toestellen die dat niet doen. (imo)

Ik denk dat de gemiddelde f3m instap kist beter vliegt dan wat gemiddeld er in de F3A-C vliegt. (of naar mijn mening, zou moeten vliegen.)

15. hezik

hezik Guest

Toevallig is het onderwerp vandaag ter sprake gekomen op de jurycursus, altijd handig zo'n cursus, en het aresti figuur klopt, vermoed ik, wel.

De truuk is dat het bij loopings anders zit dan je denkt. Je denkt met stippellijntjes in termen van 'rechtop of inverted', maar dat is bij loopings niet zo. Bij een looping betekent een dichte lijn getrokken en een gestippelde lijn geduwd, of andersom, kan zijn dat ik het nu weer verwissel, maar ik vermoed dat daar de 'gedachtenkronkel' zit.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2009
  16. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Klopt, wist het ook niet, dus die cursus was voor mij ook nuttig vandaag:)

17. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Dichte lijn=getrokken
    stippel=geduwd

Zo heb ik het ook onthouden.

18. 3w_flyer

3w_flyer Guest

je moet het zien in G krachten die zich op het toestel voordoen

volle lijn zijn positieve krachten

stippellijn zijn negatieve krachten

19. hezik

hezik Guest

Maaar.. is ie dan wel verkeerd getekend? Op boerenlogica zou ik dan denken van wel, ik zou dan dit verwachten:

(in paint in elkaar gekliedert)

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. koen330

koen330

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Ik ben het hier volledig mee eens, maar dan is de figuur die ik getekend heb in mijn eerste post juister, of zeker duidelijker.

In de tekening die opgegeven is trek je eerst vertikaal, en dan zou je volgens de tekening moeten duwen, alleen is het een positieve figuur, dus je moet trekken. Vandaar de verwarring.

In de figuur die ik hier teken klopt het plaatje beter (visualisatie)

Dit is ook belangrijk bij het instuderen.

Koen

Laatst bewerkt: 5 apr 2009

Deel Deze Pagina