Goede middag ben op moment begonnen met de prins Hendrik Knrm, Mijn vraag is welk houtsoort ik het beste kan gebruiken voor de huid, en hoe dik de planken moeten zijn. Mvg erik
Hallo Erik, Houtsoort en dikte afhankelijk van de plannen of je de romp gaat versterken met epoxy en keperweefsel. Ga je de romp bekleden met epoxy en glasweefsel dan hoeft de beplanking niet zo sterk te zijn en kun je die dun houden. Heb er wel erg in indien je op schaal bouwt dat de dikte van de huidplanken bij de spanten in mindering moet worden gebracht. Zelf heb ik voor de plug van mijn coastertje 2 mm dik balsa gebruikt en daarvan stroken gesneden. Er is een Forumlid die zijn spanten beplankt met koffieroerhoutjes. Strookjes vliegtuigtriplex 1,5 mm gaat ook goed. Maar dat spul is vrij duur. Lindenhout is ook niet goedkoop zie link. Wel belangrijk is dat het goed bewerkbaar is en er geen knoesten in zitten. Zoek eens verder op beplanken romp en lees je goed in. Succes ermee! Gr. Klaas. https://www.modelbouwshopnederland.nl/c-3655608/linde-hout/
Hoi Erik, Ik ben de door Klaas genoemde koffie roer houtjes gebruiker. Staafjes kosten (Houten roerstaafjes - 11 centimeter - 1000 stuks) € 12,- bij bol.com. Als je de spanten circa 3 cm uit elkaar plaatst , dan kun je mooi over 3 spantvakken , 1 roerstaafje gebruiken. Aanliggend staafje, dan 1 spant laten verspringen. Werkt perfect, ook in de ronde gedeeltes. Zelf heb ik roerstaafjes van 140 mm lang , en 5 mm breed toegepast. Hierbij enkele foto's. Ik heb nog 3 doosjes van elk 500 stuks staan. Mag je zo hebben , als je belangstelling hebt. Gr. Menne Osinga