Vraag over de Happy Hunter

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Marceline, 30 dec 2023.

1. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Goedemiddag,

Ik ben Marceline uit Rotterdam,Ik heb ervaring met RC Trucks 1.14 bouwen. Ik wil wat nieuws gaan proberen te bouwen, mijn interesse is gevallen op de Happy Hunter.
    Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden, tips en advies is meer dan welkom.

wil iedereen alvast een goed en gezond en mooi modelbouw jaar toe wensen.

mvg Marceline

2. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hallo Marceline, Leuk dat je het in de schepen gaat proberen. Met deubelschroevers is het belangrijk om schroefassen/straalbuizen en roeren goed uit te lijnen. Maak het zo dat het voor onderhoud en reparatie uit elkaar kan. Zet tussen motoren en schroefassen dubbele kruiskoppelingen. Lees eer je begint zoveel mogelijk bouwverslagen en haal daar voor jezelf bruikbare ideeën uit. Maak een keuze of je borstel- of brushlessmotoren gaat gebruiken. En vraag doelgericht. Wij weten niet hoe groot je kennis is. Veel plezier met het inlezen, een prettige jaarwisseling en uiteindelijk een goed varende HH. En ter orientatie een link naar een baubericht van deze boot. Gr. Klaas.
    https://rcwerft.keusen.ch/index.php/bauberichte-aus-meiner-werft/8-baubericht-happy-hunter

3. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Zo...dat is een mooi verslag van de happy hunter.

Mvg ronald

4. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Hallo Klaas,
    Dank je voor de tips. Mooi bouwverslag en zeer uitgebreid. Misschien eerst kleiner schip proberen?

Groet Marceline

Laatst bewerkt: 30 dec 2023
  5. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Geen dank en mocht je voor borstelmotoren kiezen, overweeg dan de Bühler ZonV-03, die RC Point verkoopt. Niet goedkoop, maar onverwoestbaar en zuinig met stroom. Dan heb je aan één 12 Volt 7 Ah accu voldoende. Gr. Klaas.

6. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Bedankt voor deze tip. RC Point ken ik.

7. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Hallo Klaas,

Bedoel je deze? buhler-12-24-vdc-motor--12v-2000-toeren---zonv-13_69113_2.jpg deze heeft aan het eind getal 13.

8. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Laatst bewerkt: 31 dec 2023
    Marceline vindt dit leuk.
  9. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Bedankt Klaas,

Ben vanavond aan het googlen geweest wilde weten hoe de bouwdoos er uit ziet, heb ook de bouwbeschrijving gevonden bij modelbouwshopnederland.nl om mij wat in te lezen.
    Het is een mooi schip om te bouwen, en ook wat andere onderdelen gevonden zoals links en rechts schroef, regelaar voor de motoren, boegschroef en regelaar, accu, stuurservo. Ik heb nog een zender van rc point die je ook voor rc trucks kan gebruiken.
    Kan nu eerst de bouwbeschrijving eens rustig lezen, voor ik besluit de boot te bestellen met de beslag en aandrijfset.

10. HansN

HansN

Lid geworden:
    21 apr 2019
    Goedendag,

Zelf ben ik momenteel met de Happy Hunter bezig te bouwen en heb hiervoor eerst eens goed de bouwverslagen gelezen hier op het forum van @Macrabbit, @Freek-Johan en @Etapje
    Daarnaast moet je je afvragen welke versie je wil bouwen de gele Mammoet periode of in de Smit tijd en in de Smit tijd zijn dan ook nog verschillende versies geweest (met/zonder bergkast, offshore tijd) allemaal met toch wel behoorlijk onderlinge verschillen, met name op het achterdek ook wat kleine (zeker eenvoudig te realiseren) verschillen op de opbouw.
    Daarnaast moet je voor jezelf af gaan vragen hoe natuur getrouw je hem wil maken, in de Robbe/RoMarin (Krick) versie zitten in iig een paar afwijkingen die in geen vd bestaande versies zaten.
    Sommigen daarvan zijn makkelijk aan te passen, anderen kosten wat meer tijd.
    Zelf heb ik gekozen voor de HH in zijn eerste 2jr, de Mammoet tijd en daarbij geprobeerd de werkelijkheid van toen zo dicht mogelijk te benaderen, maar tegelijkertijd wel ook uit financieel oogpunt en functionaliteit concessies gedaan.
    Andere kant je moet hem bouwen zoals jij hem mooi vindt natuurlijk.
    Het blijft gewoon een hele mooie boot...

Ps: op Fb is een pagina over de HH: Robbe Happy Hunter, daar heb ik van de mijne een redelijk foto verslag op staan.
    Voor vragen mag je natuurlijk altijd reageren of bericht sturen.

11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Marceline, Zag in je berichten ook iets over een kleinere boot om mee te beginnen. Krick heeft een parmantig havensleepbootje onder de naam Neptun. Vind de kleuren waarin ze gepresenteerd wordt wat minder, maar het model is goed. Hieronder een link naar een Engels bouwverslag. En ook eentje met Krick instructies. Kijk maar of het je aanspreekt. Gr. Klaas.

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3210101-Ro-Marin-(Robbe)-Neptun-tug-by-Krick

https://www.krick-modell.de/shop_fachhandel/Texte/ro1030 Neptun DE GB FR.pdf

Laatst bewerkt: 31 dec 2023
  12. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Hallo Hans,

Dank je voor je reactie, ik zal naar de bouwverslagen van de anderengaan kijken en op facebook.
    Heb de bouw beschrijving gevonden ook eens rustig lezen.

mvg Marceline

13. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021

Dank je voor de links.

Heb naar de Neptune gekeken vind deze niets.

Heb ook naar de Banckert - Emile Robin - Smit Nederland - Tim stoom sleper gekeken en naar de Paula 3 en Jonny.

Ik denk dat de Banckert en Jonny beter zijn op te beginnen zal hiervan de bouw verslagen eens lezen of met de Emile Robin.

Had van de Happy Hunter al beetje lijstje gemaakt wat ik nodig zou hebben.

14. HansN

HansN

Lid geworden:
    21 apr 2019
    Nou wil het toeval dat ik ook de Jonny heb..
    Die bouw ligt op moment even stil ivm de HH, was daar vlak voor corona mee begonnen bij mijn ouders thuis... en ben daarna bij mijzelf met de HH begonnen.

Maar goed even over de Jonny dan, dat is zeker een mooi schip met een uiterlijk wat lijkt op de moderne havenslepers, daar het geen bestaand schip is, bied het veel mogelijkheden voor eigen creativiteit en de romp is ruim genoeg voor vele functies.
    De handleiding is duidelijk, echter verkijk je er niet op! Er zitten vele onderdelen op en je moet zeker wel enige kennis en ervaring hebben (en soms zelfs gewoon durven doen.)

Mijn vader heeft zowel de Banckert als de Neptun.
    Neptun is een leuk bootje, goede vaareigenschappen, leuk om te bouwen als beginnend botenbouwer maar veel voorgevormde (dun) plastic. De Neptun zelf is gebaseerd op de Bugsier 33 (nu de NAMEJS)

De Banckert heeft een kunststof romp en houten opbouw en bezit ook over goede vaareigenschappen echter moet je wel van schuren en plamuren houden, ook de ruimte in de romp is gezien zijn afmetingen beperkt en daar moet je wel rekening mee houden als je extra functies wil gebruiken en je accu keuze.

De bouwbeschrijving van de HH en de Jonny zijn veruit duidelijk, bij de HH heb je dan nog een paar grote tekeningen (en die ga je echt nodig hebben) in die van de Jonny is alles duidelijk met gekleurde afbeeldingen weergegeven en beschikt niet over tekeningen verder.
    De Banckert heeft een wat beperktere handleiding en 1 grote tekening (waarop details, bovenaanzicht en rechterzijde*) *Bij meer modellen komt het vaak voor dat linkerzijde niet getekend wordt.
    De Neptun qua tekeningen etc weet ik niet.

Succes bij je keuze iig.

15. RenéH

RenéH

Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Marceline ook ik heb bijde schepen (HH en Jonny) naar mijn mening is de Jonny een betere keuze i.v.m. het aanbrengen van details gezien de schaalverhouding . Bij de Jonny kan je ook beter in het stuurhuis kijken waardoor de details beter opvallen. Ook heeft de Jonny een dikkere romp die veel steviger is ook mede door het houten geraamte waardoor hij ook beter tegen een stootje kan zullen we maar zeggen. Rest mij nog te zeggen dat gezien jouw bouwverslagen op dit forum dat welk schip het ook wordt hij bij jouw in goede handen zullen zijn. Vragen stel ze gerust, ook aan deze zijde op het forum is heel veel kennis en hulp aanwezig (kijk maar naar de reacties). Succes met jouw keuze en alvast veel bouwplezier gewenst.

Rene.

16. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Goedemiddag Rene,

Eerst nog de beste wensen voor 2024 en dat het een mooi modelbouw jaar mag worden.

Ik heb nog geen keuze gemaakt welk schip het gaat worden, eerst wil ik de Tamiya Volvo FH16 / 750 en de Volvo F89 verkopen en daarna kijken welk schip het gaat worden.

Ik neem aan dat de motoren die Klaas aangeeft de goede zijn voor de Jonny, de schroeven voor aandrijving is dat M4 of M5 draad ?
    Modelbouwshopnederland.nl heeft heel veel scheep onderdelen zag ik.

Groet, Marceline

17. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Marceline, De schroefdraad op de assen is afhankelijk van de asdiameter. Meestal kijk ik bij RC Point in de "catalogus". Bij anderen kijken en vergelijken levert een hoop info op. Heb er wel erg in dat bij verschil in diameter van motor- en schroefas je de juiste koppeling kiest. Gr. Klaas.

18. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Hallo Klaas,

Heb het inmiddels gevonden het is M4.

19. HansN

HansN

Lid geworden:
    21 apr 2019
    Geschikte motor voor de HH/Jonny is de Max Power 700. (Of/vergelijkbaar met de Robbe Power 755/40)
    Voor de aandrijfset vd HH zijn dat ook de motoren die je erbij zitten.
    Tip: Slijp aan de motoras en aan de schroefas een vlak kantje, als je hier borgschroefje op vastdraaien, slipt de as niet.
    Natuurlijk kun je ook kiezen voor de borstelloze motoren, maar daar kan ik je niet in adviseren...

20. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Bedankt voor de tip.

Bij rc trucks 1.14 zitten op sommige motoren een vlak kantje om aandrijfassen te monteren. Ik ben wel iemand die houd van servo,s met kogellagers en metalen tandwielen en aluminium servo horn.

Deel Deze Pagina