Hallo heren, en dames wellicht. Ik vlieg met een easystar, uitgevoerd met ailerons. Deze gaat gebruikt worden om mee FPV te vliegen. Nu ben ik een beetje aan het etteren met een keycam, verschillende set-ups, ed, om te kijken wat het meest rustig en stabiel vliegt. Als ik nu de beelden terugkijk van mijn keycam, dan verbaast het me, hoe windgevoelig de easystar eigenlijk is. Als ik de beelden van andere easystars bekijk, dan zijn die veel vloeiender, veel rustiger. Hoe kan ik mijn easystar minder gevoelig maken voor wind, om zo een rustige vlucht te kunnen maken met de FPV set-up. Kan ik dat doen door hem in zijn geheel te verzwaren, helpt het als ik de ailerons fixeer, helpt een gyro op de ailerons? Alle advies is welkom.
D'r zit veels te veel flex in een EasyStar, daar haalt hij ook z'n robuuste karakter vandaan, alles geeft mee bij een crash. Als je hem minder windgevoelig wilt maken zal je de stijfheid terug moeten brengen in de constructie. Het voert te ver om ieder detail hier te beschrijven, maar vraag mij er even naar op een volgende FPV meet en ik zal je aan de hand van mijn EasyStar laten zien wat je kunt doen om de windgevoeligheid te verbeteren. Met vriendelijke groet, Sander Sassen ImmersionRC - Real Virtuality
Wind maakt geen enkel toestel onrustig. Downwind van obstakels vliegen, dat vliegt onrustig. Lees het draadje Grondsnelheid vs. luchtsnelheid: grondsnelheid-versus-luchtsnelheid-ofwel-de-invloed-van-de-wind dan begrijp je dat je toestel, of het nou een Easy* is of een Boeing, niet weet wat voor wind er waait.
Hij is dus wel minder windgevoelig te maken...... De volgende FPV meet is a.s. zaterdag toch? Dan moet ik helaas verzaken, ik kan er helaas niet bij zijn, ik heb andere verplichtingen. Ik weet niet wanneer de volgende volgende meeting is, maar dan zou ik er graag van gedachte over willen wisselen met je. Dus met het verzwaren van de easystar alleen wordt hij niet minder wind gevoelig. Ik kwam op het idee, omdat mijn andere vliegtuig een stuk zwaarder is, en veel minder last heeft van de wind, vandaar.
wind gevoelig is weer zo'n "foute" kreet, je bedoeld gevoelig voor "onrustige" (turbulente) lucht ... en dan help groter/zwaarder en/of sneller ...
Die term is natuurlijk héél fout, maar het is eerder een zegswijze die aangeeft hoe iets zich in de praktijk laat aanzien. Analoog daaraan het volgende voorbeeld: van een model dat eigenlijk met veel expo gevlogen hoort te worden maar waarbij de RC piloot vergeten is dat in te stellen op z'n zender zeg je in de regel ook 'die is wel erg gevoelig op de sticks', terwijl je feitelijk bedoelt dat het model teveel uitslag heeft op de stuurvlakken en daardoor lastig te sturen is omdat kleine uitslagen op de sticks sterk uitvergroot worden in het model. Met vriendelijke groet, Sander Sassen ImmersionRC - Real Virtuality
Of je hebt dikke last van thermiekbellen ,dan ligt zelfs een 1100gram ez zo op zijn kant . Of je schiet zo 100 meter verder de lucht in . Lijkt mooi windstil ,maar dan is het toch hobbelen.
Ik ben aan het experimenteren met gyro's in rate mode. Werkt goed moet ik zeggen. 1 op het hoogteroer, en 1 op de ailerons. in een Clouds fly van HK.
Als je een groothoek lens of fisheye monteerd , lijkt het model ook stabieler te vliegen. Kijk maar naar de meeste GoPro filmpjes. FransBR heeft er een leuk stukje met foto;s over geschreven. Dan, als je een goede camera hebt die 60 frames per seconde opneemt, kun je die op 30 frames ( dus slomotion ) afspelen. Hierdoor lijkt de vlucht ook weer stabieler. Het gaat dan natuurlijk wel 2x langzamer Ik heb een video in IJmuiden gemaakt met windkracht 4 welke SUPER stabiel was !!!! Neus in de wind, leek het gewoon windstil weer !! my 2 cents... Frank