Vraagje ontvanger

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Thedonoutlaw, 18 jan 2025.

1. Thedonoutlaw

Thedonoutlaw

Lid geworden:
    18 jan 2025
    Beste forummers,

Ik ben nieuw op dit forum.
    Heb de hobby na jaren weer opgepakt en gelijk maar goed beginnen. Rij met de volgende auto,s
    1:5 marder 27cc monstertruck
    1:10 str electro
    1:8 montertruck arrima granite electro (zoontje)
    1:16 slash electro (zoontje)

Nu heb ik zelf een probleem met de str ja weet is geen top auto maar voor te beginnen goed genoeg. Had voor de marder een andere zender en ontvanger gekocht (spectrum) nu wou ik de oude digitale ontvanger op de str maken met de ontvanger maar ontvanger moet toch spanning hebben? Zit op de oude niet en is ook een 2,4ghz ontvanger en zender dus nu mijn vraag hoe installeer ik de ontvanger op de str ( fijnere pistoolzender ) ik hoop dat jullie zo vriendelijk willen zijn om mij verder te helpen.

Ontvanger oude,
    Zitten alleen de stekkertjes van de servo,s op.
    Oude ontvanger en zender zijn van himoto en de nieuwe die erop wil is van modelcraft gt3 met failsafe.

Dus nu snappen jullie ook dat ik wil wisselen

Laatst bewerkt: 18 jan 2025
  2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Bij een elektronische snelheidsregelaar wordt de ontvanger en de servo gevoed uit de regelaar over het servokabeltje van de regelaar. In de regelaar zit een zgn BEC die de accuspanning naar een 5 tot 6 volt brengt wat veilig is voor iedere ontvanger en servo.

Uitzondering hierop zijn de oudere Tamiya TEU regelaars welke via een los kabeltje een BEC ontvanger voedt of een ieder ander type ontvanger via een losse BEC module.

3. Thedonoutlaw

Thedonoutlaw

Lid geworden:
    18 jan 2025
    Is dit wel te realiseren of niet.

4. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Als alles in de auto hetzelfde blijft, zou je gewoon de combinatie zender+ontvanger van auto moeten kunnen wisselen.

Wat zit er in de 'STR' auto? een stuurservo en een elektronische rijregelaar?

5. Thedonoutlaw

Thedonoutlaw

Lid geworden:
    18 jan 2025
    Ja klopt

6. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Dus? Werkt het niet, of vraag je het eerst alvorens te proberen?

Gewoon standaard rc auto configuratie zoals hieronder:

7. Thedonoutlaw

Thedonoutlaw

Lid geworden:
    18 jan 2025
    Nee hoor ik heb eerst van alles geprobeert voor ik iets post op een forum en dan pas iets ga proberen ga er eerst tijd en moeite in stoppen voor ik iemand anders lastig val

8. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Doet de stuurservo het wel, of ook niet?

Misschien moet je eerst beginnen met het binden van de ontvanger aan de zender, de bindprocedure staat in de manual beschreven.
    Dan moet toch echt minimaal de stuurservo het wel doen, indien niet waren er wel lampjes aan het knipperen/branden?

Indien de stuurservo het wel doet maar het gas niet zal je de regelaar opnieuw moeten calibreren, ook hiervoor zijn er instructies in de manual te vinden.

Geen manuals? Kijk bij de support pagina's bij de fabrikanten online. Ook kan je op youtube heel vaak instructiefilmpjes vinden hoe te binden en te calibreren.

9. Thedonoutlaw

Thedonoutlaw

Lid geworden:
    18 jan 2025
    Zender en ontvanger zijn werkend uit de marder gekomen en nu in de electro doet hij niks.
    Bij de marder zaten er 3 stekkertjes in en bij de electra 2 dus krijgt geen spanning en dat begreep ik ff niet vandaar mijn vraag op het forum en dit is mijn eerste electro met regelaar rij normaal met 2-tact benzine en de electro is er voor erbij en ook om me er verder in te verdiepen en te proberen aan gezien me zoontje ook 2 electrische auto,s heeft

10. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    De stekkertjes zitten correct in de ontvanger? zwarte kleur van de rood-wit-zwart naar de buitenkant van de ontvanger?

En de elektro auto werkte volledig met de oude zender+ontvanger?

Noem eens de componenten bij merk en naam: welke regelaar, en welke oude zender en ontvanger, en welke nieuwe zender en ontvanger?

11. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Bij iedere brandstof auto heb je een 3e stekkertje van de accu maar normaals, bij een elektro is dat niet nodig, de regelaar verzorgt de spanning over hetzelfde kabeltje.

Maak anders even een foto hoe je nu de stekkertjes hebt zitten.

12. Thedonoutlaw

Thedonoutlaw

Lid geworden:
    18 jan 2025
    En gelukt werkt weer bedankt mede forummers

13. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Wat was het nu?

Tamaniac vindt dit leuk.
  14. Thedonoutlaw

Thedonoutlaw

Lid geworden:
    18 jan 2025
    Raar maar wel waar op een of andere reden werkte de aan/uit schakelaar niet meer er een nieuwe tussen gesoldeert en werkt weer. Vanmorgen ff test rondje gedaan auto deed alles goed. Thuis gekomen netjes met een kwast (droog ) alles schoon geborsteld zet de auto weer aan toen rookpluimpje uit de stuurservo die is dus overleden morgen maar een nieuwe halen en gelijk een iets zwaardere erin

15. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    meet even hoeveel volt er van de regelaar naar de ontvanger gaat.
    dus de stekker van de regelaar, zwarte en rode draad even meten.

tegenwoordig gaat veel electronica op 6 volt. soms zelfs hoger. dat komt uit de regelaar (in jouw geval), en wordt in de ontvanger gestopt.
    Ontvangers zijn meestal niet zo heel kritisch.
    maar niet alle servo's vinden dat leuk.
    is het bv een oude servo, kan het goed zijn dat deze maar 5 volt mag hebben.

Normaal fikt het dan echt niet in 1 keer gebruiken uit..
    sommige servo's gaan dan nog jaren mee.
    maar als je regelaar 6 volt geeft, en de servo mag maar 4 of 5 hebben, helpt het niet :D

16. Thedonoutlaw

Thedonoutlaw

Lid geworden:
    18 jan 2025
    Is een oude servo auto heeft jaren op zolder gelegen dus zal wel teveel spanning op gestaan hebben.

Komt een nieuwe in en gelijk een iets zwaardere

Dan is dat probleem ook opgelost

Ben van een nimh accu naar een 2s lipo accu gegaan op de regelaar moest ik wel een bruggetje verzetten.

Neem het hele spul mee naar toemen mag die er ff naar kijken

Deel Deze Pagina