Vraagje over Epoxy

• Topicstarter Topicstarter C
  • Startdatum Startdatum
C

C

Guest
Ik be bezig met het afdichten van een romp en wil daarvoor Epxy gaan gebruiken. Ik weet weining van dit spul. Wat heb ik nodig om met Epoxy aan de slag te gaan, heb ik een masker nodig? Kan ik de epoxy mengen in ieder plastic bakje? Heb ik handschoenen nodig, en welke?

Bij voorbaat dank

Elke epoxy is schadelijk voor de gezondheid. Maar zoals je ziet is het nu mooi weer en kun je er gewoon buiten mee werken, je hebt dus geen masker nodig. Ja de epoxy kun je mengen in elk plastic bakje, maar meestal moet je het daarna gewoon weggooien omdat de epoxy er op hecht. Gebruik daarom yoghertbakjes ofzo. Voor handschoenen kun je cleanroom handschoenen gebruiken, die gooi je gewoon elke keer weg. Of je gebruikt rubberen wegwerphandschoenen. Schoonmaak handschoenen die normaal in de keuken worden gebruikt kun je ook gebruiken, deze zijn wel geschikt meerdere malen te gebruiken.

Ik weet niet wat je wilt afdichten, maar als het kleine gaatjes zijn of putjes in de romp zijn zou ik polyester-plamuur gebruiken. Die kun je bij een autogarage kopen. Die werkt snel en is heel fijn te schuren.

Groeten Maarten

als het kleine gaatjes zijn of putjes in de romp zijn zou ik polyester-plamuur gebruiken

Ook als het grote gaten zijn zou ik polyester-plamuur of "balsa vuller" gebruiken; epoxy is wel stevig maar is ook erg zwaar, als je het te veel (vooral achter het zwaartepunt) gebruikt word het al snel ongeveer 50/100 gram zwaarder.

Hoi C,

Hier heb ik in mijn bouwverslag een beschrijving wat je allemaal nodig zou moeten hebben om met epoxy aan de slag te kunnen. Daar staat ook bij hoe de werkwijzen is en welke volgorde je aan oet houden....

Succes, en welkom op dit forum

Bedankt voor jullie tips en snelle reacies, het is bedoeld om een houten model ship mee of te dichten.

Ik heb een collega van mij beloofd om te proberen het model functioneel te maken. Ik weet niet of het gaat lukken, soms lijkt het hele idee dom maar ja. Vandaag gaat hij de badkuip in om te zien of het uberhaubt blijft drijven.

Ik weet weinig van de producten die jullie hebben genoemd maar het is de moeite waard om daat eens naar te kijken. Ik denk dat ik een beetje over enthousiast naar de model bouw winkel ben gerent en me daar de 30min epoxy heb laten aansmeren, eenmaal thuis aangekomen begon ik een beetje m'n twijfels te krijgen en heb dit forum bezocht.

foto's:
http://shipmodeling.net/photopost/showphoto.php/photo/1201/size/big/cat/534/page/1
http://shipmodeling.net/photopost/showphoto.php/photo/1202/cat/534/page/1

Ik heb net mijn model in de badkuip gedonderd en hij blijft verassend goed drijven, zelfs zonder extra afdichting en beladen met een zware knip tang. Ik begon wel na 5min water te maken.

PS rdriesse : Ik zie de link naar je bouw beschrijving niet.

Gebruik Vinyl handschoenen, alle andere soorten (rubber/latex) laten epoxy door (in meer of minder mate)

Daarnaast, een latex allergie wil je echt niet oplopen (mogelijk dodelijk, volgens internet (US goverment)). Dus als je de keuze hebt, Vinyl handschoenen gebruiken.

Ze zijn niet veel duurder, elke goede apotheek kan je een eraan helpen. (100 stuks (= 1 doos) voor 5€)

En helaas is vinyl ook niet het geschikte materiaal voor epoxy.

In de dunne handschoenen zijn er grofweg 3 types gangbaar:

-latex
-vinyl
-nitril

Latex is enigszins poreus, en voldoet eigenlijk alleen voor zaken die weinig kwaad kunnen. Dit is een goedkope handschoen, en het meest gebruikt. (zowel in de medische industrie als in de kunststof industrie). Sommige polyesterverwerkers trekken 3 of 4 lagen over elkaar aan. Als de handschoenen te vervuild raken, trekken ze 1 paar uit, en hebben ze direct weer een schoon paar eronder zitten.
De kans dat je een latex allergie oploopt van de handschoenen is niet groot. De meeste mensen zijn volledig tolerant voor latex. Krijg je echter rode handen of huidproblemen, probeer dan wat anders. Soms is ook het poeder in de handschoenen boosdoener.

Vinyl is een handschoen welke eigenlijk nauwelijks beter is dan latex. Tevens heeft deze handschoen geen rek, wat het dragen iets minder prettig maakt. Deze handschoenen kosten ongeveer even veel als latex.

Nitril is de handschoen, welke ook in de veiligheidsbladen van epoxyharsen en verharders wordt voorgeschreven. deze handschoen is voldoende dicht voor de stoffen in epoxyharsen, dat het gezondheidsrisico voldoende geminimaliseerd is. De handschoen is meestal blauw van kleur, redelijk rekbaar, en helaas wel duurder dan latex.

Mocht je problemen krijgen bij het verwerken van epoxy, probeer dan als eerste contact met epoxy te vermijden, en epoxyhars te kopen waarvan de verharder een amine-adduct is (even vragen bij de leverancier). deze verharder ruik je nauwelijks, omdat de amines gebonden zijn en dus niet vrij de lucht in kunnen vliegen. Een epoxy welke zeer vriendelijk is voor de mens, is de L285 met verharder H285-H287. (www.composite-models.nl). Deze epoxy kan in een aantal gevallen zelfs verwerkt worden door mensen die voor andere epoxyharsen eenallergie hebben opgebouwd.

Ik gebruik ook alleen de L285. De epoxy die r&g verkoopt ruik je, en zoals skiff al aangeeft houd dat dus in dat er schadelijke deeltjes vrij in de lucht vliegen. Nou kan ik me niet voorstellen dat als je het af en toe voor de hobby gebruik al direct schadelijke gevolgen kan hebben, maar aangezien ik het dagelijks gebruik.. toch liever een beter epoxy gebruiken.

Peter

Het feit dat je niets ruikt wil helemaal nog niet zeggen dat er dan geen schadelijke deeltjes in de lucht komen. Er zijn stoffen genoeg die heel gevaarlijk zijn en vrijwel of zelfs volkomen reukloos! Zo zijn er ook stoffen die flink stinken maar die verder niet gevaarlijk zijn.
Epoxy (vooral de harder) is over het algemeen wel een stof die je goed ruikt en die wel degelijk gevaarlijk kan zijn. Heel veel mensen die er regelmatig mee in aanraking komen krijgen er een vorm van alergie voor. Goede huidbescherming is belangrijk en ook en adembescherming kan soms nodig zijn. Wij hobbyisten kunnen meestal minder "voorzichtig" zijn omdat we nooit langdurig met grote hoeveelheden epoxy werken. Toch ben ik wel zo voorzichtig dat ik altijd handschoenen draag als de kans op epoxy op m'n handen groot is.

Back